در ادامه این مطلب آمده است :سردر دانشگاه تهران نماد کتابی است که در مقابل دیدگان تمام مردم ایران گشوده است. نه تنها دانشجویان و استادانی که روزی پا به این دانشگاه گذاشته اند با آن خاطره ها دارند که تمام مردم ایران آن را نماد ملی تهران می دانند.
عده ای هم آن را نماد بال های پرندگانی می‌دانند که در حال پرواز کردنند؛ پرواز از نداستن به دانستن. از اسارت تا رهایی. در روزهای تجمع ها و اعتراض هایی که در کشور انجام گرفت سر در دانشگاه تهران آسیب دید.
اشخاصی با اسپری سیاه رنگ بر پیکره این سردر که ثبت قانونی میراث فرهنگی را بر خود دارد شعارهایی را نوشتند.
حالا وقتی از مقابل دانشگاه عبور می کنی، کلمات سیاه‌رنگ نقش بسته بر سفیدی کتاب سردر دانشگاه تهران بیشتر از همیشه به چشم می آید.
این موضوع دانشجویان رشته باستان‌شناسی دانشگاه تهران را بر آن داشت تا در نامه ای به میراث فرهنگی اعلام کنند از کسانی که به این اثر ثبت ملی آسیب وارد کرده اند شکایت کنند.
ایسنا دیروز نوست که « در روزهای گذشته و در جریان تجمعات و ناآرامی‌های مقابل دانشگاه، سردر دانشگاه تهران مورد آسیب و رنگ‌پاشی با اسپری از سوی اشخاص و گروه‌های خودسر قرار گرفت و این اتفاق در حضور نیروی انتظامی به عنوان ضابط قانونی و حافظ اموال تاریخی و فرهنگی رخ داد که متاسفانه نیروی انتظامی و حتی حراست دانشگاه در این حین تنها نظاره‌گر بودند و از آن کوچک‌ترین ممانعتی به عمل نیاوردند.
انجمن علمی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه تهران از علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست تا از کسانی که در جریان حوادث و ناآرامی‌های اخیر به سردر دانشگاه تهران به عنوان یک بنای ثبت‌شده در فهرست میراث ملی و نماد آموزش عالی کشور آسیب وارد کرده‌اند، شکایت کند.»
دانشجویان دانشکده باستان‌شناسی در بخشی از این نامه رییس جمهور را خطاب صحبت های خود قرار دادند و نوشتند: «همان‌گونه که آگاهی دارید دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و بزرگ‌ترین دانشگاه کشور، نماد آموزش عالی ایران بوده و نزدیک پنج دهه است که سردر بی‌مانند و زیبای آن که در تاریخ 18 آبان 1378 به شماره 2445 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، به نماد آموزش عالی کشور تبدیل شده و به منزله پرچم دانشگاهیان در ایران تلقی می‌شود و هرگونه تعرض و آسیب به آن تعرض به جایگاه و آبروی دانشگاه، دانشگاهیان و جامعه علمی کشور است و بر پایه ماده 558 قانون مجازات اسلامی و ماده ششم قانون راجع به حفظ آثار ملی، وارد کردن خرابی و رسم کردن نقوش و خطوط بر آن (به عنوان یک اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی) جرم تلقی و مرتکب آن علاوه بر مجازات، به جبران خسارت وارده نیز محکوم می‌شود.»
دانشجویان در بخش دیگری از نامه به درخواست دولتمردانی که در روزهای اخیر مردم را به بیان مطالبات قانونی شان فراخواندند نوشتند:«ما دانشجویان وظیفه خود دانستیم علیرغم خلأ‌های قانونی فراوان و قانون‌گریزی‌های سازمان‌یافته در سطوح اداری مطالبات خود را از این طریق اعلام کنیم.
انجمن علمی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه تهران ضمن تقبیح و محکومیت این توهین و تعرض به جایگاه و شأن دانشجو و دانشگاه، خواهان برخورد قانونی با مرتکبان آن است.»

«خاطره جمعی» مردم، مخدوش شد
در دو سه روز گذشته شعارهای نوشته شده روی سردر دانشگاه مخدوش شده اند و تصویر زشت تری روی این سردر نقش بسته است.
از آنجا که میدان انقلاب و دانشگاه تهران به نوعی در خاطرات جمعی همه ایرانی ها نقش دارد، طبیعی است که هر ایرانی از مقابل این سردر عبور کند و این کلمات را بر پیکره آن ببیند اظهار تاسف کند و به خاطر از بین رفتن این اثر ملی و تاریخی غمگین شود.
اما از سوی دیگر باید با عاملان این قانون گریزی برخورد شود تا دیگر چنین تعرضی بر پیکره آثار تاریخی که نماد هویت ملی ایران است اتفاق نیفتد.
سردر اصلی دانشگاه تهران در سال‌های 1345–1346 بر اساس طرحی از کوروش فرزامی، یکی از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ساخته شد.
بعد از 45 سال از گذشت ساخت این بنا، طرح مرمت و بازسازی سردرِ تاریخی دانشگاه تهران، در قالب یکی از برنامه‌های گرامیداشت هشتادمین سال تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران، در دستور کار قرار گرفت.
پس از بررسی‌های فنی، از روزهای پایانی سال 93، مرمت این اثر تاریخی عملیاتی شد و پس از حدود سه ماه فعالیت، در ابتدای خردادماه 1394به پایان رسید.
«عبدالصمد خرمشاهی» وکیل و حقوقدان درباره سردر تاریخی دانشگاه تهران به «قانون» گفت:« سر در دانشگاه تهران که بعضی آن را به نماد شهر تهران تعبیر کرده اند و برخی دیگر آن را از کتابی گشوده در برابر دیدگان مردم نام برده اند به عنوان سمبل آموزش و پژوهش در خلال سال‌های 45 و 46 ساخته شد.
در اوایل سال 1378 نیز جزو فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.» او در ادامه به قوانین مجازات های ایران برای کسانی که به این آثار آسیب می رسانند، افزود:« بر اساس مقررات قانون مجازات اسلامی مبحث تعزیرات به‌خصوص ماده 558 این قانون هر کسی به تمام یا قسمتی از ابنیه اماکن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا به ملحقات تاسیسات، لوازم، خطوط و نقوش موجود در اماکن مذکور که مستقلا واجد حیثیت فرهگی تاریخی یا مذهبی باشد خرابی وارد کند علاوه بر جبران خسارت وارده به یک تا 10 سال حبس محکوم می‌شود».
او با بیان اینکه طبق ماده 567 این قانون در تمامی جرایم گفته شده سازمان میراث فرهنگی مدعی خصوص محسوب می‌شود، ادامه داد:« یعنی میراث فرهنگی می تواند از طرف شاکی باشد و این شکایت می تواند به طور خصوصی انجام شود.
مدعی خصوصی نیز کسی است که به واسطه جرمی متحمل ضرر و زیان شده باشد.
بنابراین در این رابطه سازمان میراث فرهنگی می تواند علیه کسانی که مبادرت به این کار کرده اند، یعنی روی سردر با اسپری خطاطی کرده اند، شکایت کند.»
این حقوقدان با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما افرادی هستند که بدون هیچ گونه ملاحظه یا دوراندیشی یا تفکر بی محابا به اموال عمومی و در اینجا این اثر ملی خسارت وارد می کنند، ادامه داد:« قطعا این نتیجه عدم آمورش کافی و جهل افراد به این موضوع است.
اگر چه جاهل به قانون بودن مسئولیت آنها را لغو نمی کند.» خرمشاهی درباره بی توجهی سازمان های نظارتی بر تخریب آثار فرهنگی ایران گفت:«جای تعجب است که بارها شاهد بوده ایم بعضی از افراد به راحتی آثار تاریخی یا ملی ما را تخریب، ملکوک یا منقوش می کنند و متاسفانه نظارت و حفاظت مطمئنی از این آثار نمی‌شود.
نمونه بارز آن میراث تاریخی تخت جمشید است که جزو میراث جهانی است و شهرت گسترده ای دارد که متاسفانه شاهد هستیم افرادی می‌توانند به راحتی به این آثار صدمه وارد کنند.
جا دارد مسئولان مربوطه نسبت به حفاظت تاریخی یا ملی دقت بیشتری اعمال کنند تا با همه کسانی که عامدانه وآگاهانه مبادرت به تخریب این آثار می کنند، که همان‌گونه که گفته شد نمادی از هویت شهری یا ملی ماست، برخورد لازم به عمل آورند.»

تعرض به میراث فرهنگی کشور
حالا باید مسئولان مربوطه راهکاری برای از بین بردن این خطوط بر سردر دانشگاه تهران که یادگاری تاریخی است پیدا کنند.
«اسکندر مختاری»؛ معمار و معاون سابق حفظ و احیای میراث فرهنگی تهران نیز در گفت و گو با «قانون» ضمن اشاره به مجازات آسیب زنندگان به این اثر فرهنگی و تاریخی گفت:«به هر حال طبق قانون هر کسی که به آثار ملی خدشه ای وارد کند مستوجب مجازات کیفری است و این نقض قانون است».
او درباره نوع برخورد با این متعرضان افزود:« توصیه من این است که این دیوارنوشته را نگه داریم و در سالروز این تعرض فرهنگی آن را پاک کنیم.
ما باید این را تا مدت‌ها در مقابل دیدگان همه قرار دهیم. این چهره ناپسندی است که بر تعدی و تعرض آشکار به میراث فرهنگی اتفاق افتاده است.
به هر حال عاملان این تعدی باید مسئولیت این کار را بر عهده بگیرند.» فرهاد نظری؛ مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی نیز درباره آسیب رساندن به این اثر ملی و تاریخی گفت:« نوشتن و رنگ پاشی روی هر اثر تاریخی و فرهنگی اقدام نادرستی است. صرف نظر از اینکه محتوای نوشته ها چه باشد.»
روزنامه قانون
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.