به گزارش ایرنا، در سال های اخیر ، بسیاری از کشاورزان ورامین به ویژه سیفی کاران برای صرفه جویی در آب، آفت کش ها، کودهای شیمیایی و سرعت در رشد گیاه، بر روی زمین های کشاورزی لایه ای پلاستیکی می کشند که به آن در اصطلاح مالچ پلاستیکی می گویند.
کمبود شدید منابع آبی باعث شده تا از 80 هزار هکتار اراضی قابل کشت دشت ورامین تنها 38 هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی رود و بسیاری از ظرفیت های کشاورزی شهرستان، بدون استفاده باقی بماند.
با وجود آن که بیش از 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت ورامین به منظور تغییر شیوه های آبیاری با استفاده از تسهیلاتی که دولت در اختیار کشاورزان قرار داده به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند ولی هنوز نیز بسیاری از کشاورزان به ویژه در مناطق جنوبی ورامین، از مالچ های پلاستیکی برای صرفه جویی در مصرف آب استفاده می کنند.
هر چند که این لایه های پلاستیکی، کشاورزان را در تولید محصولات زراعی به موفقیت هایی نیز می رساند ولی معضل اصلی این کار پس از پایان عملیات برداشت با باقی مانده پلاستیک های پوسیده در سطح خاک خود را نمایش می دهد و باعث می شود تا در سراسر مزرعه ، مقدار زیادی پلاستیک باقی بماند.
مشکل استفاده از مالچ های پلاستیکی زمانی خود را نشان می دهد که دوره کشت به پایان رسیده و کشاورزان برای کشت محصول بعدی مجبور به جمع آوری این مالچ ها می شوند و این در حالی است که این لایه های پلاستیکی در طول دوره کشت زیر آفتاب پوسیده و بخش اعظمی از آن در زمین باقی می ماند که این پلاستیک ها علاوه بر نابود کردن خاک، اثرات مخرب زیست محیطی را نیز به همراه دارد.
رییس اداره محیط زیست ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل تجزیه ناپذیری پلاستیک ها در طبیعت که گاه تا 500 سال نیز به طول می انجامد، اثرات مخرب زیست محیطی این پوشش های پلاستیکی بیش از پیش به اراضی کشاورزی وارد و باعث آلودگی محیط زیست نیز می شود.
منصور گل محمدی افزود: اهمیت موضوع پرهیز کشاورزان در استفاده از مالچ های پلاستیکی از سوی محیط زیست استان، به سازمان جهان کشاورزی استان تهران و مدیریت های جهاد کشاورزی اعلام شده و از آنان خواسته شده تا کشاورزان را در استفاده از این پلاستیک های تجدید ناپذیر برحذر دارند.
وی بیان کرد: با توجه به این که کشاورزان در پایان فصل برداشت، نسبت به جمع آوری آن اقدامی نمی کنند، علاوه بر مشکلات زیست محیطی ، آثار زیان باری بر آب های سطحی و در بلند مدت بر آب های زیر زمینی دارد.
وی بیان کرد: مدیریت جهاد کشاورزی لازم است تا بر اساس ماده 4 قانون مدیریت پسماند و نیز بند الف ماده 2 ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای کشاورزی ، کشاورزان را به استفاده نکردن از پلاستیک ها ترغیب کرده و روش های جایگزین را به آن ها پیشنهاد دهد.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با اقدامات ترویجی و اطلاع رسانی های صورت گرفته، طی سال های اخیر ، میزان استفاده از پوشش های پلاستیکی در سطح مزارع کاسته شده است.
محمدحسین تاجیک افزود: با اجرای شیوه های نوین آبیاری در بیش از 17 هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان که در چهار ساله گذشته بیش از 7 هزار هکتار افزایش داشته، میزان استفاده از مالچ های پلاستیکی کاسته شده و سطح زیر کشت اراضی کشاورزی نیز بیش ز 2 هزار هکتار افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: کشاورزان باید بدانند که استفاده از این پوشش ، باعث نابودی خاک حاصلخیز مزارع خودشان می شود و در بلند مدت، از میزان بازدهی خاک به میزان قابل توجهی کاسته می شود لذا همکاری آن ها در کاهش میزان مصرف پلاستیک و یا جمع آوری آن پس از فصل برداشت می تواند محیط زیست را از این آلودگی نجات دهد.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده که بخش اعظمی از اراضی کشاورزی استان تهران را در خود جای داده است.
خبرنگار: سید حسن میری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.