رضا گل محمدی روز یکشنبه در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد جهان پهلوان تختی در ابن بابویه شهر ری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اخلاق ورزشی را باید با الگو پذیری از بزرگان و پهلوانان ورزشی در جامعه نهادینه کرد چرا که بسیاری از بد اخلاقی ها در جامعه با فرهنگ سازی و توجه به روحیه جوانمردی گسترش داد.
وی با اشاره به اینکه حضور در چنین آیین هایی یک وظیفه ملی، انسانی و احترام به سنبل پهلوانی ورزش کشور است، گفت: با گذشت 50 سال از درگذشت مرحوم تختی شاهد برگزاری باشکوه سالگرد وی هستیم و این روح پهلوانی و اخلاق مداری تختی است که باعث ماندگاری وی شد.
گل محمدی با بیان اینکه تختی تنها پهلوان شهر تهران نبوده و متعلق به تمام کشور است، تاکید کرد: امیدواریم در سال های آینده با گسترش برنامه های ورزشی بتوان شخصیت و منش پهلوانی این بزرگ مرد را در ورزش تهران ترویج داد.
** تختی الگوی دینداری، گذشت و انفاق
رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران نیز در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش قهرمانی و پهلوانی 2 موضوع جداگانه در ورزش به شمار می رود چرا که توسعه ورزش با روحیه پهلوانی عجین شده است.
محمد رضایی ادامه داد: مرحوم تختی منشاء دینداری، پهلوانی، گذشت، انفاق، شجاعت، عفت، صداقت و راد مردی بود و الگوبرداری جوانان از این شاخص های اخلاقی مثبت می تواند در ارتقای فرهنگ کشور کمک اساسی کند.
وی خاطرنشان کرد: این روحیه پهلوانی تا ابد در میان مردم زنده است و به نیکی یاد خواهد شد.
غلامرضا تختی 5 شهریور 1309 در محله خانی آباد تهران متولد شد.
وی در دوران فعالیت های ورزشی خود، به دلیل کسب موفقیت و افتخار در رقابت های ملی و بین المللی کشتی و همچنین محبوبیت مردمی، ملقب به «جهان پهلوان» شد.
تختی طی سال های 1951 تا 1962 موفق به کسب 4 مدال طلا و 4 مدال نقره در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا، جهان و المپیک(3 مدال المپیک، 4 مدال جهانی و یک مدال آسیایی) شد.
جهان پهلوان تختی در 17 دی ماه 1346 درگذشت.
تهرام/7247/3218/6003
خبرنگاران: امیر جعفری و امین کمالی فر ** انتشار: روح اله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.