به گزارش ایرنا ، فرونشست زمین، پدیده ای جدید نیست که مسئولان بخواهند برای مقابله با آن چاره ای بیاندیشند بلکه سال هاست که به دلیل برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی ، شکاف های عمیقی در دشت ورامین به وجود آمده و بسیاری از زیرساخت های شهرستان های ورامین و پیشوا از جمله تیرهای برق ، دیواره های دامداری ها ، میله های چاه ها و کانال های انتقال آب از بین رفته است.
شکاف های ایجاد شده در معین آباد پیشوا و ابردژ ورامین به حدی است که دیگر امکان کشاورزی در این اراضی وجود ندارد و تاغزارهای دشت در حال نابودی است، صداهای وحشتناکی از عمق زمین شنیده می شود و در برخی از موارد کف از داخل زمین به خارج فوران می کند.
فرونشست زمین نه فقط کشاورزی دشت ورامین را در معرض نابودی قرار داده که مجاورت بزرگراه قم – گرمسار و راه آهن سراسری تهران – مشهد در حاشیه این فرونشست ها ، می تواند حوادث پیش بینی نشده ای را در پی داشته باشد.
بسیاری از مسئولان ، بازدید هایی را از این مناطق داشته اند ، ولی تا کنون هیچ اقدامی برای جلوگیری از پیشرفت این شکاف ها صورت نگرفته است به گونه ای که هم اکنون در منطقه ابردژ ورامین که ایستگاه راه آهن در آن واقع شده است ، شکاف به نزدیک ترین حالت ممکن به راه آهن سراسری تهران – مشهد رسیده است و اگر امروز برای آن چاره ای نشود شاید فردا حادثه ای بزرگ در آن رخ دهد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران در این خصوص اظهار کرد: سالانه حدود 370 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در دشت ورامین برداشت می شود که از این میزان ، 340 میلیون مترمکعب چاه های مجاز و 30 میلیون متر مکعب مربوط به چاههای غیر مجاز می باشد .
محمدرضا بختیاری افزود: با توجه به این بیلان سفره های آب زیرزمینی دشت ورامین منفی 850 میلیون متر مکعب است لازم است تا با بستن چاه‌های غیرمجاز منطقه ، بین 50 تا 60 میلیون متر مکعب آب چاه های غیر مجاز را کنترل کرده و از اضافه برداشت چاه های مجاز نیز جلوگیری کرد.
وی تعداد چاه های مجاز و غیر مجاز دشت ورامین را بیش از 3 هزار و 200 حلقه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در دشت ورامین یک هزار و 764 چاه مجاز و یک هزار و 400 حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران گفت: در سال گذشته یکصد و 80 حلقه چاه غیر مجاز در دشت ورامین مسدود شد که با این کار سالانه 10 میلیون متر مکعب آب ذخیره می شود.
وی با بیان این که از چاه های غیر مجاز دشت ورامین سالانه 30 میلیون متر مکعب آب برداشت می شود اظهار کرد: با بررسی ارقام مربوط به استحصال آب از سفره های زیرزمینی مشخص می شود که چاه های مجاز ، بیش از دبی تعیین شده نسبت به برداشت آب اقدام می کنند که برای مدیریت این امر لازم است تا بر روی چاه ها ، کنتورهای هوشمند نصب شده و عملیات تغذیه مصنوعی صورت گیرد.
بختیاری بیان کرد: سالانه حدود 130 سانتی متر افت آب زیرزمینی در دشت ورامین اتفاق می افتد که این امر موجب بروز پدیده خطرناک فرونشست زمین می شود.
وی میزان فرونشست دشت ورامین را سالانه 16 سانتی متر اعلام کرد.
وی گفت : با اجرای طرح تعادل بخشی سفره های زیرزمینی ، 40 میلیون متر مکعب آب به منابع زیر زمینی افزوده شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز با اشاره به این که سطح آب های زیرزمینی در ورامین بیش از 60 درصد افت داشته اظهار کرد: کشاورزان ورامینی برای تأمین آب مورد نیاز اراضی خود با مشکل شدید مواجه شده اند.
محمدحسین تاجیک به خبرنگار ایرنا گفت: کاهش شدید بارش نزولات جوی باعث شده تا سطح آب های زیر زمینی شهرستان با افت شدید مواجه شود به گونه ای که سطح بیشتر چاه های شهرستان بیش از 60 درصد افت داشته و کشاورزان برای تأمین آب مورد نیاز خود با مشکل شدید مواجه شده اند.
فرماندار ورامین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : دشت ورامین را بیش از زلزله ، فرونشست زمین تهدید می کند ، پدیده ای که نه تنها کشاورزی منطقه ، که بسیاری از زیرساخت های شهرستان را در معرض نابودی قرار داده است.
محمدرضا یوسفی اظهار کرد: شکاف های زمین به نزدیکی راه آهن سراسری تهران – مشهد رسیده و اگر امروز برای این مشکل چاره ا ی اندیشیده نشود ، ممکن است فردا اتفاقات بسیار هولناکی رخ دهد.
وی بیان گرد : با برگزاری جلسه با مسئولان سازمان جغرافیایی وزارت دفاع قرار شده تا اطلس جغرافیایی مدیریت بحران شهرستان ورامین تهیه شود تا از بروز بحران به ویژه در حوزه فرونشست دشت جلوگیری شود.
دشت ورامین شامل شهرستان های ورامین ، قرچک و پیشوا بیش از یکصد هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.
خبرنگار: سید حسن میری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.