به گزارش ایرنا، سید حسن رسولی روز یکشنبه درسی و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (شهریور، مهر و آبان ماه 1396) یکی از چالش‌های مبتلابه در حوزه مدیریت شهری ناپایداری اقتصاد عنوان کرد.
وی افزود: طی این سه ماه درآمدهای کسر شده به میزان 26 درصد از هزینه‌ها فزونی گرفته، این شاخص نشان می‌دهد درک درست و انتخاب مسیر صحیح صورت گرفته است.
خزانه ‌دار شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: صدور دو بخشنامه اخیر شهردار (پایان دادن به ماجرای هولگرام و انضباط بخشی به شوراهای معماری مناطق) نقش اساسی در این بهبود یابی داشته است.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: بر اساس اطلاعات ارسالی توسط معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران، مدیریت جدید در سه ماه فعالیت در مجموع 23949 میلیارد ریال درآمد وصولی داشته و هزینه های شهرداری در این مدت نیز 18985 میلیارد ریال بوده است.
رسولی تصریح کرد: در این مدت 4963میلیارد ریال درآمدها بیشتر از هزینه ها بوده است. در سه ماه گذشته درآمدها بیش از هزینه ها محقق شده و هزینه های شهرداری روند کاهشی داشته است .
وی بابیان اینکه درآمدهای وصولی در دو بخش نقد و غیرنقد در شهریورماه 8885 میلیارد ریال، در مهرماه 7658 میلیارد ریال و آبان ماه 7435 میلیارد ریال بوده است ، گفت : در بخش هزینه های نقد و غیر نقد به ترتیب 8285 میلیارد ریال ، 5818 میلیارد ریال و 4881 میلیارد ریال بوده است.
عضوشورای اسلامی شهر تهران افزود:بر اساس گزارش واصله از شهرداری تهران، از مجموع درآمدهای وصولی در این سه ماه 78 درصد نقد و 22درصد آن غیر نقد محقق شده، بر این اساس درآمدهای نقدی در شهریورماه 62 درصد، مهرماه 84 درصد و آبان 91 درصد بوده است.
وی درخصوص هزینه‌های صورت گرفته اظهارداشت : در سه ماه گذشته 83 درصد به‌صورت نقد و 17 درصد غیر نقد تأمین‌شده بر این اساس هزینه‌های شهرداری در شهریورماه 84 درصد، مهرماه 79 درصد و آبان ماه 83 درصد به‌صورت نقد تأمین‌شده است.
رسولی با بیان اینکه با استناد به گزارش‌های ارسالی در 8 ماه امسال تنها 21 درصد از بودجه 179000 میلیارد ریال شهرداری از منابع پایدار تأمین شده و 79 درصد دیگر سهم سرفصل‌های ناپایدار از قبیل فروش تراکم و سایر وجوه عوارض بخش شهرسازی تأمین شده است، گفت: بدون شک تداوم این روند با مصالح شهروندان در تعارض هست.
وی افزود: از مجموع درآمدهای کسب‌شده در شهریورماه امسال 4408 میلیارد ریال، مهرماه 2427 میلیارد ریال و آبان ماه 3376 میلیارد ریال درآمد پایدار بوده است به عبارتی سهم درآمدهای پایدار در این سه ماه به ترتیب 49 درصد, 31 درصد و 45 درصد بوده است.
وی در ادامه با اشاره به دیدار اخیراً تمامی اعضای شورای شهر با رئیس‌جمهور تاکید کرد: در این دیدار ضمن اعلام سپاسگزاری از پیوستن شهردار به جمع هیات‌وزیران نسبت به عدم واریزی حق السهم شهرداری از درآمد ناشی از موضوع بند الف ماده 23 قانون راهنمایی و رانندگی (جریمه‌ها) و نیز یک‌سوم از حق السهم دولت در بخش یارانه بلیت مترو گلایه‌آمیز از ایشان تقاضای جبران مافات شد.
وی گفت : پیش از اتمام این نشست، نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز طی یادداشتی خطاب به ایشان یادآوری کردند که این دو مطالبه به‌حق شهرداری، عملیاتی شده است.
وی ادامه داد: همچنین در جلسه مشترک کمیته راهبردی مجمع امید تهران (نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران) نوبخت مجدداً عیناً این اقدام را تکرار کرد.
وی تاکید کرد:متأسفم امروز اعلام کنم علیرغم تمامی مراحل مذکور تاکنون ریالی از این حیث به خزانه متمرکز شهرداری واریز نشده است.
بنابراین به‌عنوان نماینده مردم و خزانه‌دار شورای شهر هشدار می‌دهم، چنانچه برای سال 97 و برنامه سوم تصمیماتی مهم و لو دشواردر حوزه افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه های غیر ضروری اداره شهر اتخاذ نکنیم. به وظایف صادقانه خویش در صیانت از حقوق شهروندان تلاش مؤثری به عمل نیاورده‌ایم.
رسولی گفت: باید شهردار تهران ضمن رعایت مُرِ قانون، قبل از 15 هرماه گزارش ماه گذشته درآمد و هزینه‌های شهرداری را ارائه کند همچنین لازم است علاوه بر حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، حوزه برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران نیز درصد تحقق ماهیانه درآمدها و هزینه‌ها را مطابق ارقام مصوب بودجه سنواتی به خزانه‌دار اعلام کند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شود.
خبرنگار: معصومه آقا امینی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهران/7244/1109 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.