به گزارش ایرنا ، در این مراسم که روز یکشنبه در محل دبستان 10 دی ورامین برگزار شد ، یاد و خاطره شهیدان محمد حسین شیرازی ، حسن کریمی ، مسعود میرزایی و ابوالفتح گلعباسی که در روز دهم دیماه سال 57 به دست رژیم منحوس پهلوی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند گرامی داشته شد .
فرماندار شهرستان ورامین در این مراسم گفت : مردم شهرستان ورامین با قیام دهم دیماه سال 57 ثابت کردند که به درستی از میراث پدران و برادرانشان در 15 خرداد سال 42 دفاع کرده و زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی را بر رژیم منحوس پهلوی فراهم کردند.
محمدرضا یوسفی افزود : انقلاب اسلامی ملت ایران ثمره خون های پاک شهیدانی است که در راه اعتلای ارزش های اسلامی ، با پیروی از امام راحل وارد میدان شده و بدون ترس از خفقان دوران ستم شاهی ، پیروزی انقلاب را رقم زدند.
وی اظهار کرد: امروز پس از گذشته بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی لازم است تا ابعاد مختلف این نهضت تبیین شود تا ارزش های آن در جامعه حفظ گردد.
وی بیان کرد:تمامی مردم و مسئولان وظیفه دارند ضمن زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس ، ارزش های اسلامی را به نسل های آینده ساز ایران اسلامی منتقل کنند.
یوسفی گفت : دانش آموزان و آینده سازان ایران اسلامی به خصوص دانش آموزانی که در دبستان شهدای 10 دی به تحصیل مشغولند باید شناخت بیشتری نسبت به شهدای انقلاب به ویژه شهدای ورامین کسب نمایند تا بدانند این انقلاب به قیمت خون هزاران شهید به دست آمده است.
در پایان این مراسم از خانواده شهدای 10 دی تقدیر به عمل آمد.

* نگاهی به قیام خونین دهم دیماه سال 57 مردم ورامین
مردم دشت ورامین که پس از قیام خونین کفن پوشان در 15 خرداد سال 42 ، سال ها در خفقان دوران ستم شاهی به سر بردند ، بار دیگر در دهم دیماه سال 57 به خیابان ها آمدند ، در تظاهرات علیه رژیم ستم شاهی چهارتن از جوانان خود را تقدیم اسلام نمودند.
دهم دیماه سال 57 در تاریخ سراسر افتخار مردم دشت ورامین یادآور رشادت و از خودگذشتگی مردان و زنانی است که با حضور به هنگام در میدان مبارزه با رژیم ستم شاهی ، زمینه پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 57 را فراهم کردند.
مردم ورامین که در 15 خرداد سال 42 کفن پوش وارد صحنه مقابله با رژیم سفاک شاهنشاهی شده بودند و در حمایت از امام خمینی(ره) درپل باقرآباد ، سینه های خود را آماج گلوله قرار دادند ، این بار در پی شهادت ابوالفتح گلعباسی ، یکی از جوانان این دیار به صحنه آمدند و قیامی را شکل دادند که تا ابد در تاریخ سراسر افتخار این دیار ماندگار شد.
جوانی به نام ابوالفتح گلعباسی یکی از کلاس های دبیرستان مصطفی خمینی( پهلوی سابق) را در اعتراض به جنایات رژیم ستم شاهی به آتش کشیده و در جریان این اقدام به شهادت می رسد و خون پاکش سرآغاز قیام خونین دهم دیماه 57 ورامین می شود.
در این قیام ، چهار نفر از جوانان ورامین جان خود را تقدیم اسلام کردند تا ثمره آن در 22 بهمن سال 57 با پیروزی انقلاب به ثمر بنشیند.

*شهید مسعود میرزایی پوئینک
شهید میرزایی در روز دهم مرداد ماه سال 1334 در ایوانکی که محل خدمت پدرش بود به دنیا آمد. از کودکی به حضرت سید الشّهدا(ع) علاقه خاصی داشت و به گفته پدرش از 5 سالگی به تکایا و مساجد می رفت و در عزاداری ها شرکت فعال داشت .
وی همواره به کمک مردم به خصوص ایتام می شتافت و از این نظر زبانزد خاص و عام بود به طوری که بعد از شهادت مشاهده می شد افرادی که قبلا شهید مسعود به آنها کم می کرد سراغش را می گرفتند در حالی که حتی نام او را نمی دانستند .
وی بارها جهت دفاع از کسانی که مورد ظلم واقع شده بودند خود را درگیر کرده بود .
مسعود میرزایی جوانی پر شور، فعال وانقلابی بود ، در پخش اعلامیه و عکس امام و شرکت در تظاهراتها فعالیت داشت و از رفتن به سربازی سر باز میزد چرا که نمی خواست برای شاه خائن پا بکوبد .
در روزهای پر هیاهوی انقلاب در حالی که 40 روز بیشتر از دامادی اش نمی گذشت ، صبح دهم دی ماه 57 متوجه می شود خیابان ها شلوغ است و مردم درحال تشیع پیکر شهیدان کریمی و شیرازی می باشند .
وی در راهپیمایی دهم دیماه 57 در خیابان شهدا مورد اصابت گلوله از ناحیه بازو و پیشانی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد .

*شهید حسن کریمی
شهید کریمی متولد 1318 و اصالتا کاشانی است.او در سپاه دانش و در شهر اصفهان به کار معلمی می‌پرداخت و پس از ازدواج در منطقه 17 شهریور تدریس می‌کرد.
از مهرماه 1350 تا سال 1352 ادامه تحصیل داد و لیسانس مدیریت تربیتی خود را از دانشگاه ابوریحان اخذ کرد.
شهید کریمی در سال 53 به ورامین منتقل شد در جریان مبارزات ستم شاهی تلاش های زیادی برای افشای جنایات رژیم منحوس پهلوی انجام می داد.
از شهید کریمی یک دختر و یک پسر به یادگار مانده است.

*شهید محمد حسین شیرازی
شهید شیرازی در سال 1330 در ورامین به دنیا آمد و از چهار سالگی همراه پدرش مسجد میرفت و اکثر کودکی خود را با پدربزرگش مرحوم شیخ علیرضا حقی می گذراند . پدر بزرگ مؤمن و متدین محمد حسین او را با قرآن و اسلام آشنا می کند به گونه ای که به این اعتقاد رسیده است که محمد حسین نمونه خواهد شد .
در جریانات انقلاب ، آموزه های دینی و تاثیر روحانی امام خمینی (ره) محمد حسین را پیرو ایشان ساخته وشور حسینی در روح و جان او چنان غوغایی بر پا کرده بود که تا به هدف نرسید از حرکت نایستاد .
شهید محمد حسین شیرازی در دوران مبارزه با رژیم شاه خائن شبانه در دبیرستان کارخانه قند که امروز به نام وی مزین است و روستاهای اطراف مثل باغخواص ، احمد آباد و امام زاده ها با تکثیر اعلامیه های حضرت امام خمینی(ره) و پخش آنها در میان مردم به مقابله با رژیم پهلوی پرداخت به طوری که جهت نقل و انتقال مخفیانه تر اعلامیه ها به رانندگی تریلی می پردازد تا راحت تر بتواند اعلامیه ها را پخش کند .
او در جریان 17 شهریور به تقاضای یکی از دوستان کتاب فاطمه فاطمه است را به تهران می برد تا به او برساند. در میدان ژاله با حادثه روبه رو شده موتور خود را کناری گذاشته کتاب را مخفی کرده و به سمت نیروی هوایی می رود در آن نزدیکی سینمایی است که با زیرکی خاص دوکارگر آن را سرگرم ساخته و داخل سینما را آتش می زند . او از هر موقعیتی برای مقابله با رژیم طاغوت استفاده می کرد .
زندگی اش را وقف انقلاب کرده بود به گونه ای که درپاسخ دایی اش که پیشنهاد ازدواج با دخترش را به او می دهد می گوید : تا زمانیکه ما برنامه داریم نمی توانم ازدواج کنم ما باید خمینی را بیاوریم . دخترت را به امید من نگذار .
شهید محمد حسین در سومین روز تظاهرات پیاپی در ورامین در دی ماه 57 در حالی که پیکر شهید حسن کریمی را تشییع می کردند در خیابان شهدای ورامین هدف گلوله دژخیمان قرار می گیرد و به مقام والای شهادت نائل می آید .

*شهید ابوالفتح گلعباسی
شهید ابوالفتح گلعباسی در سوم تیر ماه 1339 در محله شاه حسین ورامین دیده به جهان گشود از همان اوایل کودکی به طور منظم در جلسات و هیئات مذهبی شرکت می نمود .
تحصیلات خود را در ورامین با موفقیت به پایان رسانید و همزمان با اوج درگیری ها و جریانات انقلاب 1357 در امتحانات تربیت معلم استان سمنان قبول شد ولی به علت شدت فعالیت هایش به ورامین بازگشت و به همراه دوستانش در تظاهرات ها وفعالیت های مخفیانه شرکت می نمود و در نهایت در یکی از همین فعالیت ها که بر علیه مسئولان دبیرستان مصطفی خمینی ( پهلوی سابق) انجام شد در اثر آتش سوزی در مدرسه دچار صدمات شدیدی شد و به بیمارستان منتقل شد امّا به علت عدم رسیدگی لازم پس از چند روز در آبان ماه 1357 به درجه رفیع شهادت نائل آمد .
مزار پاکش در حسینیه شاه حسین ورامین نورافشانی می کند .
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.