به گزارش ایرنا علیرضا شهیدی روزجمعه در جریان برنامه تهرانگردی و حضور احمد مسجد جامعی و علی اعطا دو عضو شورای شهر تهران در سازمان زمین شناسی تاکید کرد: که برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی موجب فرونشست زمین در جنوب تهران شده است.
وی با بیان اینکه پدیده گرد و غبار خطر دیگری است که تهران را تهدید می کند، اظهار کرد: پدیده گرد و غبار نیز در سال های اخیر در تهران مشاهده می شود که باید برای مقابله با آنها تدبیری اتخاذ کرد.

*برج های پایتخت روی گسل ساخته می شوند
بر اساس این گزارش مرتضی طالبیان رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه زلزله پدیده طبیعی است و نباید آن را به بحران تبدیل کنیم، گفت: زلزله در ایران را نباید با هیچ یک از کشورهای دنیا و همسایه مقایسه کنیم، چرا که شرایط ایران متفاوت است.
وی با اشاره به خطر زمین لرزه و حریم گسل ها در شهرهای بزرگ پایتخت گفت: شهرهای بسیاری ز جمله تهران و ‌تبریز سال‌ها است که زلزله‌ای در آنها رخ نداده و در معرض خطر هستند.
وی با بیان اینکه گسل‌های اصلی تهران در سال 58 شناسایی و نقشه آنها تدوین شد، اظهار کرد: البته سال‌ها این مطالعات در کتابخانه ماند و جدیدا از آنها استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه در تاریخ تهران وجود 6 الی 7 زلزله بزرگ ثبت شده گفت: از دوره صفویه تاکنون سه زلزله بزرگتر از 7 ریشتر در تهران رخ داده که تقریبا بازه زمانی آن هر 180 سال بوده و از آخرین زلزله تهران 187 سال می‌گذرد.
طالبیان ادامه داد در سال های گذشته مناطق مختلف کم جمعیت بوده اما در حال حاضر مناطق مختلف تهران از جمعیت بیشتری برخوردارند.
وی با بیان اینکه در بوستان پردیسان به عنوان گسل پنهانی شناسایی شده و توان لرزه و نرخ حرکت و جنبش این گسل نیز تعیین شده است، عنوان کرد: بخش غربی گسل ری و کهریزک در تهران غیر فعال و بخش شرقی آن فعال است.
وی افزود: همچنین در طالقان و در غرب کرج گسلی شناسایی شده و در شرق تهران نیز گسل مشاء وجود دارد که مطالعات تکمیلی و تاریخچه فعالیت آنها تعیین شده اما رفتار آنها و نرخ فعالیتشان مطالعه نشده است.
وی با بیان اینکه در دوم تیر ماه سال 95 طی صورتجلسه ای توافق شد که وزارت مسکن و شهرسازی نقشه پهنه‌های گسلی در محدوده شهر تهران را ابلاغ کند تا در نقشه جامع تهران مدنظر قرار گیرد، گفت: در یکی از این بندها مقرر شد که سازمان زمین شناسی تهیه و تدقیق نقشه‌های برخی کلان‌شهرها همچون تهران و تبریز را مشخص کند که برای تامین اعتبار با هر کجا که تصور کنید مکاتبه داشتیم و آخرین تصمیم هم این شد که وزارت مسکن در متن لایحه بودجه سال آینده این موضوع را در نظر بگیرد اما هنوز دستاورد آن مشخص نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه اغلب برج‌های پایتخت در بستر گسل ایجاد شده اند، دلیل این موضوع را وجود پی های مناسب و محکم بر روی گسل ها عنوان و بیان کرد: احداث برج نیازمند پی سازی محکمی است که گسل ها از این ویژگی برخوردارند.
رئیس سازمان زمین شناسی ادامه داد: ظرف شش ساله گذشته بر روی گسل ها ساخت و سازهایی از جمله مسکن مهر انجام شده است.
وی با اشاره به شایعاتی درباره وقوع زلزله در فضای مجازی نیز خاطر نشان کرد: در فضای مجازی مسائل مختلفی مطرح می‌شود، اما تاکنون هیچ علمی نتوانسته زلزله را پیش بینی کند و اگر کسی مدعی پیش گویی است باید روز،‌ محدوده جغرافیایی،‌ ساعت و حتی میزان خسارات را نیز پیشگویی کند که تاکنون این مساله محقق نشده است.

*احتمال وقوع زلزله در فصل پاییز و بهار بیشتر است
طالبیان در ادامه با اشاره به اینکه اغلب این سوال را دارند که چرا بیشتر زلزله ها در شب رخ می دهد، گفت: آماری در خصوص وقوع زلزله در روز و شب نداریم، اما مطالعات نشان داده است که در فصل پاییز و بهار زلزله بیشتر رخ می‌دهد.
وی همچنین درباره ایجاد صدا در هنگام وقع زلزله عنوان کرد: موج اولیه زلزله از سطح به هوا می‌رود به صوت تبدیل می‌شود.

* 10 درصد مردم برای مواجه با زلزله آماده اند
گروه تهرانگردی در ادامه به سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر حضور یافتند و از انبار ها و سوله های ذخیره مواد غذایی و همچنین بالگرد های این سازمان دیدن کردند.
شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور در جمع حاضران عنوان کرد: در دهه 80 بعد از مطالعات جایکا مدیریت بحران متولی بحث تهران شد اما هلال احمر تهران نیز پایگاه‌های درون و بیرون شهری ایجاد کرد.
وی گفت: 350 انبار ، 550 سوله مدیریت بحران و 458 پایگاخ جاده ا ی در سراسر کشور در اختیار این سازمان است.
فتحی با بیان اینکه برای مدیریت امدادرسانی در زمان زلزله، استان‌های اطراف را به عنوان استان‌های معین انتخاب کرده‌ایم گفت: استان‌های معین با شناخت محلات و فضای تهران تمام اطلاعات را در اختیار دارند تا در زمان بروز حادثه به کمک بیایند.
وی با بیان اینکه تاکنون هفت مانور سراسری در هلال احمر برگزار شده و دستگاه‌های مختلف نیز طبق وظایف خود مانور تمرینی می‌دهند، اظهار کرد: در زلزله‌های اخیر شاهد بودیم که برخی از هموطنان مصدوم شدند که ضرورت آموزش بیشتر را نشان می دهد.
با بیان اینکه سال 93 مطالعاتی در مورد آمادگی تهرانی‌ها انجام شد، بیان کرد: بررسی‌ها نشان داد اغلب معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه تهرانی‌ها نسبت به شرایط پیرامونی اطلاع درستی ندارند و فکر می‌کنند تصادفات بالاترین حادثه‌ای است که می‌تواند آنها را درگیر کند، خاطر نشان کرد: تنها 10 درصد مردم در مقابل حوادث آمادگی دارند.
وی با بیان اینکه طبق قانون، هلال احمر وظیفه جستجو، نجات، اسکان و تغذیه اضطراری را در حادثه تهران دارد و طبق قانون، شهرداری متولی است گفت: سناریوهای زیادی را می‌توان در مورد زلزله تهران ترسیم کرد، اما باید بگوییم که در مورد حادثه بزرگی همچون زلزله تهران کمبودهایی داریم که باید مرتفع شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم نامه شهرداری و هلال احمر باید سوله های مدیریت بحران برای تجهیز در اختیار سازمان امداد و نجات قرار گیرد، خاطر نشان کرد: این تفاهم نامه تاکنون اجرایی نشده است.
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر نیز تاکید کرد: هلال احمر باتوجه به ساختار با تجربه ای که دارد می تواند به سازمان‌های دیگر در انجام امر امداد رسانی کمک کند.
وی با بیان اینکه طبق مطالعات جایکا حدود یک میلیون نفر در تهران پس از وقوع زلزله نیاز به مددکاری دارند، گفت: جمعیت هلال احمر در حادثه تهران وظیفه امداد و نجات، تامین اسکان و نیازهای اولیه را دارد که به نظر می رسد می توان با انعقاد قراردادی با شهرداری تهران نسبت به تجهیز پایگاه‌ها اقدام کنند.
وی تاکید کرد: اینکه تفاهم نامه ای با شهرداری منعقد شده اما هنوز اجرایی نشده موضوعی است که باید از سوی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد.
خبرنگار: معصومه آقا امینی - انتشاردهنده: محمد آجورلو
تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.