طیبه سیاوشی شاه عنایتی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ما باید تلاش کنیم از بودجه ریزی فرسوده پرهیز کنیم و نظام بودجه ریزی جدیدی را داشته باشیم با این حساب بنای شکل گیری بودجه ریزی صحیح در این دولت نهاده شده است.
وی به بودجه دستگاه های ذیل جدول 17 هم اشاره کرد و گفت: پافشاری نمایندگان مجلس در کمسیون فرهنگی باعث شد سازمان برنامه و بودجه امکان نظارت بر دستگاه هایی که ذیل جدول 17 آمده اند را به مجلس دهد تا نحوه عملکرد و خرج کرد بودجه توسط این دستگاه ها زیر نظر ذره بین نمایندگان مردم باشد.
وی عنوان کرد: امکان نظارت مجلس بر نحوه عملکرد دستگاه هایی که در جدول 17 آمده و خیلی مورد ناقشه و بحث نمایندگان مجلس و دولت بوده از نقاط قوت لایحه بودجه 97 است و امیدواریم به نتایج درستی در این زمینه برسیم.
مجموعا 60 نهاد، مشمول جدول بحث برانگیز 17 در لایحه بودجه می‌شوند که موضوع پرداخت‌ها به کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی است.

** افزایش قیمت ها حامل های انرژی به نفع اشتغال پایدار کشور نیست
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در روزهای اخیر افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش عوارض خروج از کشور در میان مردم و بخصوص فضای مجازی مطرح بوده است، عنوان کرد: دولت بر اساس بودجه 97 درآمد حاصل از این افزایش قیمت ها را منابع مالی خوبی برای ایجاد اشتغال تعریف کرده است اما باید در نظر داشت که براساس تجربه، افزایش قیمت ها به هیچ عنوان به نفع اشتغال پایدار کشور نیست.
طیبه سیاوشی افزود: تئوری های علمی اقتصاد به ما نشان می دهند که باید یک رشد هماهنگ در صحنه اقتصادی کشور صورت گیرد تا شاهد کاهش آمار بیکاری باشیم، صرفا اختصاص دادن منابع مالی باعث افزایش اشتغال پایدار در کشور نمی شود و این موضوع را ما در سال های قبل هم شاهد بودیم که به هیچ عنوان مفید واقع نشد و همچنان رکورد در کشور حاکم است..

** مخالفت نمایندگان با افزایش 50 درصدی بنزین و سه برابری عوارض خروج از کشور
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه به افزایش 50 درصدی قیمت بنزین و حامل های انرژی در بودجه 97 اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس با این افزایش مخالفت خواهند کرد ،چرا که معقول بود قیمت بنزین و حامل های انرژی سالانه و با توجه به تورم موجود گران شود تا امروز شاهد افزایش 50 درصدی و فشار به مردم نباشیم.
طیبه سیاوشی ادامه داد: نمایندگان مجلس در کمسیون فرهنگی بر اساس یک سری مستندات و پژوهش ها که در سطح جامعه انجام داده اند قیمت هایی از 12 هزار ریال تا 15 هزار ریال را پیشنهاد داده اند که باید در صحن علنی مجلس مطرح شود.
وی به افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور نیز اشاره کرد و تصریح کرد: مجلس قطعا با این افزایش سه برابری مخالفت خواهد کرد، میزان افزایش این عوارض باید از طریق مرکز پژوهش های مجلس صورت گیرد.
** لایحه بودجه 97 بر مبنای مقابله با فقر برنامه ریزی شده است
طیبه سیاوشی در ادامه یادآور شد: چهار هزار و 500 میلیارد ریال به آسیب های فقر، طلاق و حاشینه نشینی در بوجه 97 اختصاص یافته است که نشان از همت دولت در فقرزدایی را دارد، هرچند که دولت می توانست در خصوص موضوعات مبارزه با فقر خیلی کارشناسانه تر و با دید وسیع تر برخورد کند اما این امر در بوجه 97 صورت نپذیرفته است.
وی اظهار داشت: این بوجه به شورای عالی اجتماعی در وزارت کشور که از 22 دستگاه متولی مبارزه با آسیب های اجتماعی تشکیل شده است اختصاص می یابد تا بتواند مشکلات عظیم این بخش ها را که مد نظر رهبر معظم انقلاب هم است را برطرف سازد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از نکات مثبت لایحه بودجه 97 را افزایش یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بیان کرد و گفت: خوشبختانه در این بخش از لایحه، یارانه ها جهت دار و هدفمند شده اند ولی در بحث مبارزه با فقر دولت علاوه بر افراد تحت پوشش این 2 نهاد باید به توانمند سازی زنان سرپرست خانوار هم توجه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه 150 میلیارد ریال به موضوع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در لایحه بودجه 97 اختصاص یافته است، افزود: نمایندگان مجلس در کمسیون فرهنگی به دنبال افزایش این بودجه تا 200 میلیارد ریال هستند.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری دولت دوازدهم 19 آذر ماه امسال لایحه بودجه سال 97 را به عنوان نخستین بودجه دولت دوازدهم با رقمی معادل یکهزاز و 194 تریلیون تومان با هدف اشتغالزایی، از بین بردن فقر و عدالت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
بر اساس ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال 97 کل کشور پس از ارایه به مجلس، چاپ و بین نمایندگان مجلس توزیع می شود، پس از آن نمایندگان تا 10 روز فرصت دارند که پیشنهادهای خود را در مورد لایحه بودجه سال 97 کل کشور به کمیسیون های تخصصی مربوطه ارایه کنند.
کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌ های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند، مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید است.
در نهایت نمایندگان مجلس در جلسه علنی، بعد از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی می کنند و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید، پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‏‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌ شود.
3218/6003
خبرنگار: امیر جعفری - انتشار: روح اله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.