به گزارش ایرنا،پیروز حناچی روز سه شنبه در سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درگزارش این معاونت، با بیان اینکه نیازمند پرداخت سهم دولت در اداره پایتخت هستیم، افزود: بحث هایی که در حوزه ایمنی عمومی و سایر موارد در تهران وجود دارد تنها بر عهده شهرداری نیست
وی اظهارداشت :ایمنی و مقاوم سازی پل ها به دلیل نبود بودجه و کم‌تجربگی اتفاق افتاد از جمله چالش‌های حوزه فنی و عمرانی عنوان کرد.
وی نبود سیستم پایش و مقاوم سازی دیوارهای حائل، ایمن سازی و بهسازی ساختمان های شهرداری تهران برای بهره برداری در زمان بحران، وجود گودهای خطرناک در سطح شهر را از دیگر چالش های این حوزه عنوان کرد.
حناچی افزود:گود خطرناکی در کنار برج میلاد، گود میدان فرهنگ در تپه های عباس آباد و برخی گود ها که توسط مردم برای ساخت و ساز ایجاد شده از جمله موارد خطرآفرین تهران است.
وی با اشاره به وجود شن چاله ها در غرب تهران و در امتداد رودخانه کن گفت: بر اثر برداشت بی رویه از منابع شن و ماسه، چاله های عظیمی در اطراف رودخانه کن ایجاد شده که در صورت جمع شدن آب در آنها خطر آفرین بوده و نگرانی ایجاد می کند.
حناچی مخاطرات سیل را از دیگر چالش‌های تهران عنوان کرد و گفت: اجرای طرح های آبهای سطحی می توانند در کاهش این مخاطرات موثر باشد.
معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تاخیر در اجرای ساماندهی هشت رود دره تهران از دیگرچالش ها عنوان کرد.
وی افزود:وجود پروژه‌های نیمه تمام در شهر تهران از دیگر مخاطرات و آسیب های شهر است که برای اتمام آنها نیازمند ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.
حناچی گفت: با استفاده از روش های سابق نمی توان تامین اعتبار کرد و باید تصمیم گیری انجام شود که با وضعیت موجود و کند شدن آهنگ تامین اعتبارات از چه روش هایی برای تامین مالی استفاده شود.
وی نگاه به شهر به عنوان کارگاه ساختمانی بزرگ را از دیگر چالش ها برشمرد و اظهارداشت : در اجرای طرح‌های عمرانی باید نگاه همه‌جانبه داشت و اعتبارهای محدودی که داریم را به پروژه‌های مهم که رضایتمندی شهروندان را در پی دارند
اختصاص دهیم.
معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: باید تلاش کنیم اتلاف منابع در پروژه های مناطق را به حداقل برسانیم.
وی با بیان اینکه تداخل در نگهداشت شهر، شرکت ها و سازمان های تابعه شهرداری که مورد شکایت اعضای شورا نیز می‌باشد از دیگر مشکلات است.
وی در ادامه با بیان اینکه ۷۰ درصد قراردادهای عمرانی شهرداری با قرارگاه خاتم الانبیا است، گفت: مطالباتی که با آنها داریم را به راحتی نتوانستیم تامین کنیم و بخشی از آن را به شکل غیر نقدی پرداخت کردیم.
جناچی با بیان اینکه نیازمند پرداخت سهم دولت در اداره پایتخت هستیم، گفت: بحث هایی که در حوزه ایمنی عمومی و سایر موارد در تهران وجود دارد تنها بر عهده شهرداری نیست.
وی افزود: مدیریت یکپارچه شهری نیز موضوع مهمی است که باید شورای شهر به طور جدی به آن بپردازد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به رویکرد های جدید این معاونت گفت: نگاه ویژه به پروژه ها با توجه به خلاقیت و ایجاد جاذبه و زیبا سازی طرح های عمرانی، اولویت بندی اجرای پروژه ها، استاندارد سازی، بررسی جنبه های اجتماعی اجرای پروژه ها، بکارگیری نگاه خلاقانه و ایرانی به پروژه‌ها از رویکردهای جدید این معاونت است.
وی با اشاره به برخی مکان ها در پایتخت که می توان آنها را برای شهروندان حفظ کرد، گفت: ساختمان برق آلستوم و زندان اوین از جمله ظرفیت‌های پایتخت است که می‌توان آنها را برای شهروندان حفظ کرد.
وی اظهارداشت : زندان بزرگی در جنوب تهران ساخته شده که بخشی از ظرفیت آن خالی است و امکان این وجود دارد که زندان اوین به آنجا منتقل شود.
حناچی با اشاره به ضرورت اولویت بندی اجرای پروژه ها در پایتخت گفت ضرورت تامین ایمنی، اختلال در فضای شهری، اثربخشی، پیشرفت بالا و عدم وجود معارض از دلایل اولویت بندی اجرای پروژه‌ها در پایتخت است.
معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگری از گزارش خود درباره زلزله تهران گفت:موضوع زلزله در تهران بسیار موضوع مهمی است؛ گزارشاتی که اخیراً در فضای مجازی از شرکت جایکا منتشر می شود مربوط به اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ است که سناریوی حادثه برای تهران تعریف شد.
معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: در آن دوره دولت اعتبار مناسبی گذاشت و قرار بود تمام بیمارستان ها مقاوم سازی شوند اما اهتمام و استمرار برای ادامه برنامه با تغییر دولت وجود نداشت .
وی با بیان اینکه با تغییر دولت فرصت را از دست دادیم گفت: اگر مسیر ادامه پیدا می‌کرد نگرانی امروز کمتر بود.
حناچی گفت: در آن دوره سه هزار و ۵۰۰ نقطه گاز برای هوشمندی و آماده سازی در برابر زلزله در نظر گرفته شده بود که این برنامه ها هنوز تمام نشده است.

*رویکرد مدیریت شهری باید تغییر کند
معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بیان کرد: با تغییر مدیریت در دوره جاری، رویکرد مدیریت شهری باید تغییر کند.
حناچی گفت: این مدیریت ۱۵۸۵ پرسنل دارد که از این تعداد ۱۳۷۹ مرد و ۲۰۶ زن هستند.
وی ایمن‌سازی در برابر سوانح طبیعی، بهبود وضعیت مدیریت بحران، ارتقای کیفیت دفاع غیر عامل را از جمله وظایف معاونت فنی و عمرانی تهران عنوان کرد.
وی با اشاره به تکالیف این معاونت در برنامه ۵ ساله گفت:تهیه تسهیلات در حمل و نقل، تکمیل و احداث شبکه معابر، ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح، پیاده سازی نظام تعمیر و نگهداری از جمله تکالیف این حوزه است.
معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه این حوزه مسئولیت نگهداری بزرگراه ها را برعهده دارند گفت: طول بزرگراه ها و معابر شریانی پایتخت ۵۶۳ کیلومتر، تعداد پل ها و تقاطع هم سطح ۳۶۹ دستگاه، ۲۲.۶ کیلومتر تونل بزرگراهی، ۵۱۷ کیلومتر شبکه آب های سطحی و ۱۶ دستگاه پل غیر همسطح است.
سخنان حناچی در شورای شهر با واکنش اعضا مواجه شد.
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به گزارش حناچی گفت: برای انتقال زندان اوین عجله نکنید، وقتی به ملاقات می رویم، جای خوش آب و هوایی است.
افشین حبیب زاده عضو دیگر شورا نیز گفت: بودجه سال ٩٧، معاونت فنی و عمرانی کم است.
وی افزود: 200 گود رها شده در تهران داریم که باید تعیین تکلیف شود.
حبیب زاده افزود: شاهد آن هستیم که همه سازمان ها و شرکت ها فعالیت عمرانی دارند در حالی که باید تجمیع و در معاونت فنی و عمرانی متمرکز شود.
احمد مسجد جامعی نیز گفت: تهران را برای مردم طراحی کنید نه برای ماشین ها.
وی گفت: پل کریم خان وسط بافت مهم فرهنگی شهر است و باید فکری برای زیرگذر شدن آن بکنید.
مسجد جامعی تاکید کرد: در پروژه های عمرانی باید به بافت، طبیعت و تاریخ شهر و محلات توجه شود.
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورا نیز با بیان اینکه برخی از پروژه های عمرانی شهر با محیط زیست سازگار نیست، گفت: بزرگراه های نواب و تندگویان با محیط زیست سازگار نیستند.
وی افزود: پروژه صدر و ارتش نیز از این دست است و باید فکری به حال این موضوع شود.
حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورا نیز گفت: اجرای پروژههای عمرانی منطقه ١5هویت محلات را بهم زده است.
وی در ادامه گفت: اگر میخواهید زندان اوین را جابجا کنید به شهرری نیاورید.
مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیزگفت : در پروژه های عمرانی باید به مطالعات مالی توجه شود.
وی گفت: ساخت پل صدر و تونل نیایش چندین هزار میلیارد تومان هزینه داشت که با این پول میتوانستیم دو خط مترو بسازیم.
مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه پروژه ها بسیار گران تر از برآورد اولیه تمام می شود گفت :عمده ترین عامل این موضوع عدم تعیین اولویت ها است.
وی افزود: در سال ٩٧ باید غربالگری پروژه های عمرانی صورت گیرد.
شهربانو امانی عضو دیگر شورا با بیان اینکه پروژه ها پیوست مطالعاتی ندارد و غیر متوازن ساخته شده است گفت: ٧٠ درصد پروژه های عمرانی در اختیار نهاد خاص است و قرارگاه خاتم باید سیمان و ایمان را با هم مخلوط کند نه اینکه بخش خصوصی را ضعیف و نحیف کنند.
وی افزود: ٢٦٠ زن در معاونت شما هستند که لازم است در مدیریت زشت و زمخت شهر بکار گرفته شوند.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار :معصومه آقا امینی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7244/1735 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.