درادامه این مطلب آمده است :اگرچه این سراسیمهگی و دلهره بعد از چند ساعت جای خود را به دورهمی های خیابانی دادو شهروندان با گفنگو و میوه و شیرینی و قلیان تا صبح از خود پذیرایی کردند. اگرچه همونطور که از پیش هم معمول بود علوه بر مردم مسئولین نیز غافلگیر شده بودند و تقریبا هیچ چیز با برنامه پیش نرفت. نکته مهم این است که هنوز هیچکس نمی داند آیا زلزله چهارشنبه شب پایانی بود بر زلزله تهران یا زلزله اصلی در راه است و آنچه همه از آن می ترسند بالاخره روی واقعی خود را به مردم نشان خواهد داد. هیچ مسئولی تا بحال اعلام نکرده دلهره چه وقت در تهران پایان می پذیرد اگرچه حقیقتا اعلام شدنی هم نیست.آنچه همه برآن تاکید دارند این است که خطر هنوز بصورت کامل رفع نشده و مردم باید هوشیاری خود را حفظ کنند تا حداقل از میزان آسیب ها و تلفات کاسته شود.
در همین خصوص «محمد شکرچی زاده» با اعلام نتایج جلسه مشترک مرکز تحقیقات با سازمان زمین‌شناسی، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله در رابطه با زلزله اخیر تهران و البرز، اظهارکرد: توصیه ما به شهروندان استان‌های البرز و تهران این است که کماکان هوشیاری خود را حفظ کنند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اکید کرد: پایش داده‌ها و برداشت‌ها به طور مستمر انجام می شود و نتیجه حاصل از برداشت‌ها در روزهای آتی به اطلاع عموم شهروندان خواهد رسید.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر این که هوشیاری مردم، بهترین کاری است که باید آن را جدی گرفت، خاطرنشان کرد: امیدواریم مردم با بلوغی که دارند و در زلزله چهارشنبه شب تهران و البرز آن را ثابت کردند، کماکان بتوانیم وضعیت موجود را حفظ کنیم تا روزهای پرخطر حاصل از زلزله سپری شوند.
شکرچی‌زاده اظهارنظر کلی در مورد اینکه آیا وقوع زلزله‌ای درپیش است یا خیر، به نتایج حاصل از دستگاه‌های شتاب‌نگار برای رکود پس‌لرزه‌های احتمالی آتی در روزهای آینده موکول کرد و گفت: با توجه به سابقه تاریخی زلزله‌هایی که درمنطقه البرز و تهران درسالیان گذشته رخ داده، برداشت کلی این است که روزهای انتظار و سپری‌کردن بحران حاصل از زلزله احتمالی ممکن است طولانی شود.
وی افزود: باید صبور باشیم و ارایه نتیجه نهایی را به برداشت‌هایی که در روزها و هفته آتی از دستگاه‌های شتاب نگار می‌گیریم، موکول کنیم.
ارزیابی محسن هاشمی از زلزله احتمالی بزرگتر در تهران
در همین حال رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: حدود 120 سوله‌ مدیریت بحران باید برای شهر تهران ساخته شود که در حال حاضر نیز 105 سوله ساخته شده است، اما این تعداد فقط برای حجم کشته و زخمی در حد 300 هزار نفر است.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با زلزله 5.2 ریشتری شامگاه چهارشنبه بیان داشت: ستاد مدیریت بحران در مجموعه شهرداری تشکیل شد و در این ستاد 86 ارگان و کارگروه حضور دارند؛ ارگان‌های اصلی 16 تا 20 مجموعه‌اند که هر کدام آنها زیرمجموعه هایی دارند. همه موارد در این ستاد بررسی شد و خوشبختانه اینطور به نظر می آید که در بعد مطالعات پیشگیری و همچنین مقابله بعد از زلزله مشکلی از نظر مصوبات و قوانین نداریم و دقیقا می‌دانیم که باید چه کاری انجام دهیم یعنی برای حل مشکلات در بافت‌های فرسوده و سازه‌های ناپایدار و مجموعه‌های کوچه‌های نفوذناپذیر مصوبات و قوانینی تعریف شده و راهکارهایی نیز داده شده است و مصوبات قانونی آن نیز موجود است.
وی با اشاره به شبکه آب تهران و وضعیت آن در زمان وقوع زلزله گفت: در شبکه آب تهران مشخص است که قبل و بعد از زلزله باید چه کارهایی انجام شود. شبکه آب تهران وقتی زلزله بالای هفت ریشتری بیاید دچار مشکل می‌شود حتی آب می‌تواند آلوده شود با توجه به اینکه لوله با انشعاب‌های بالا آب را در تهران منتقل می‌کنند امکان دارد سیل موقت نیز ایجاد شود، چرا که حجم آب زیاد است .
وی افزود: نیاز داریم که زمان وقوع زلزله به وسیله شبکه بتوان آب سالم را در هر محله‌ای در اختیار مردم قرار داد اگر بخواهند این کار را با دقت انجام دهند باید تمامی سیصد و خرده‌ای محله تهران را مجهز به این مخازن کرد پس به این تعداد مخزن نیز نیاز داریم و اگر امکان آن نبود این کار را ناحیه‌ای انجام دهیم. حدود 124 ناحیه وجود دارد که می‌توان این برنامه را در آن پیاده کرد.
این پیشگیری‌ها در حوزه برق نیز وجود دارد، حتی این پیشگیری در رابطه با شبکه‌های گاز وجود دارد مخصوصا در نقاطی که گاز با حجم وسیع وارد شبکه می‌شود لازم است دریچه‌هایی با لوله‌هایی که در زمان زلزله بسته می‌شوند تعبیه شود. همه این موارد ابلاغ شده است .
هاشمی در ادامه گفت: شهرداری تهران نیز مطلع است که باید در حدود 120 ناحیه تهران سوله‌هایی را ایجاد کند در حال حاضر نیز 105 سوله بحران ایجاد شده است و در این سوله‌های بحران علاوه بر امکانات برای مبارزه با پیامدهای بعد از زلزله امکاناتی مثل چادر، دستشویی صحرایی و دوش صحرایی نیز وجود دارد و همه ابزار آلات برای کمک رسانی پزشکی نیز وجود دارد.
وی افزود: در بازدیدهایی که از سوله‌های بحران داشتم متوجه شدم که آنها مانور زلزله را انجام دادند .‌ اگر یک زلزله هفت یا هشت ریشتری در تهران اتفاق بیفتد کشته‌ و زخمی‌ها به مرز یک تا دو میلیون می‌رسد. فرآیند مربوط به یک زلزله خطرناک در وزارت کشور و شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته است اما در رابطه با آن هزینه‌ای نشده است.
رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به جلسه‌ای که با رئیس مجلس شورای اسلامی داشته‌اند، بیان داشت: به همراه شهردار و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران موارد فوق را مطرح کرده‌ایم و از آنها درخواست کردیم که لیست موارد مورد نیاز برای پیشگیری از بروز مشکلات پس از زلزله تهران باید در حد سران سه قوه مطرح شود و حتی اگر شده کمک از مقام معظم رهبری برای تعیین اعتبارات گرفته شود تا این مصوبات، قوانین و آیین‌نامه‌ها اجرایی شود و سرعت اجرای آن بالا برود.
هاشمی در ادامه گفت: زمانی که زلزله اتفاق افتاد در خانه خواب بودم و با وقوع زلزله از خواب بیدار شدم و به همراه فرزند و همسرم به یک اتاق امن رفتیم اما از خانه خارج نشدیم.
وی افزود: خیلی‌ها از خانه خارج شدند البته آنها پس از زلزله آرامش داشتند به غیر از افراط در سوخت‌گیری که باعث افزایش مصرف بیش از 60 درصدی شد مشکل دیگری وجود نداشت .
وی گفت: باید خدا را شکر کنیم که زلزله نه آنقدر بزرگ بود که خسارت ایجاد کند و نه آ‌نقدر کوچک بود که کسی متوجه آن نشود این تذکر ویژه‌ای از طرف مادر زمین بود و باید این موضوع را به فال نیک گرفت چرا که با کمترین میزان خسارت تذکر خداوندی را دریافت کرده‌ایم و باید از این لحاظ خدا را شکر کنیم.
در همین حال مدیرکل بحران استان تهران با اشاره به اینکه مردم نباید به شایعات توجه کنند، گفت: پیش‌بینی زلزله یا فعال‌شدن گسل‌ها امکان‌پذیر نیست.
حسین الماسی درباره آخرین تمهیدات اندیشیده‌شده برای زلزله 5.2ریشتری ملارد که در مرز استان تهران و البرز به‌وقوع پیوست اظهار کرد: پیش‌بینی زلزله یا فعال شدن گسلهای دیگر امکان‌پذیر نیست اما شرایط عقل حکم می‌کند که مردم نیز در این ساعات آمادگی خود را حفظ کنند.
وی به مردم توصیه کرد: مردم استان تهران آرامش خود را حفظ کنند و خونسرد باشند.
دو نکته مثبت از زلزله از نگاه نجفی
شهردار تهران هم به تشریح آخرین اقدامات مدیریت شهری و وضعیت پایتخت پس از زلزله پرداخت.
محمدعلی نجفی شهردار تهران با اشاره به سپری شدن شبی سخت برای بسیاری از همشهریان تهرانی پس از وقوع زلزله، ابراز کرد: زلزله دو نکته مثبت داشت؛ یکی اینکه به‌طور خیلی طبیعی یک مانور عملیاتی برای شهروندان تهرانی بود و شهروندان نشان دادند در کمال خونسردی و با سرعت می‌توانند خانه‌های خود را تخلیه کنند و در نقاطی که امنیت بیشتری دارد، مستقر شوند. نکته دوم نیز آن است که این زلزله‌های کوچک، مقدار زیادی از انرژی زمین و گسل‌های زلزله را خالی می‌کند. از این رو از این رو امیدوارم با اتفاق افتادن این نوع زلزله‌های کوچک که تخریبی نیز همراه ندارند، هیچ‌گاه با زلزله‌های بزرگ مواجه نشویم.
نجفی در ادامه با اشاره به اقدامات شهرداری تهران پس از وقوع زلزله، گفت: من در جریان مجموعه عملیاتی که باید از طریق شهرداری و ستاد مدیریت بحران انجام می شد، قرار داشتم و دائما با بخش های مختلف شهرداری ارتباط داشتم؛ همچنین گزارش های مربوط به همشهریانی که در بعضی از پارک ها، سوله های بحران و سالن های ورزشی شهرداری مستقر بودند را دنبال می کردم.
وی با بیان اینکه «شهرداری تهران در حد توان به همشهریان تهرانی کمک کرده و برای جلوگیری از ایجاد اضطراب تلاش کرده است» ، تصریح کرد: بخشی از مسایلی که بلافاصله در جامعه شایع می شود، هیچ واقعیت علمی ندارد و شهروندان اصلان نباید نگران باشند؛ در حین اینکه آمادگی و هوشیاری لازم و ضروری است اما هیچ دلیلی برای وجود نگرانی و اضطراب وجود ندارد.
شهردار تهران به جلسات و بازدیدهای امروز خود نیز اشاره و اظهار کرد: صبح پنجشنبه عمدتا در دفتر خودم جلسه داشتم و در کنار آن در محل اصلی ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز حضور یافتم. علاوه بر این از یکی - دو سالن ورزشی شهر تهران نیز بازدید داشتم چرا که شهرداری تهران از شب زلزله درب تمامی سالن های ورزشی را باز کرده و افرادی را برای کمک به مردم فرستاده بود.
وی تاکید کرد: به همه پارک ها اعلام کردیم که روشنایی مورد نیاز را تامین کرده و سرویس بهداشتی و امکانات لازم برای شهروندان تهرانی فراهم شود؛ همچنین آن بخش از سوله های بحران که در اختیار شهرداری بود را آماده کردیم.
به گفته نجفی یگان حفاظت شهرداری تهران از شب زلزله در حالت آماده باش قرار داشته تا در جهت حفظ امنیت پارک ها و محل اقامت برخی خانواده ها در سطح شهر به نیروی انتظامی کمک کنند. همچنین در منطقه 12 شهر تهران نیز تعدادی پتو در میان خانواده‌هایی که با خود وسایل گرمایشی همراه نداشتند، توزیع شده است.
شهردار تهران ادامه داد: بعد از بازدید‌های میدانی نیز خیالم راحت شد که موضوع کنترل شده است و فکر نمی‌کنم خطری شهروندان را در تهران تهدید کند.
وی در پایان ضمن تشکر از صدا و سیما به منظور پوشش مناسب اخبار و ایجاد آرامش در مردم، تاکید کرد: وجود مهربانی و همدلی در رفتار مردم نسبت به یکدیگر پس از وقوع زلزله برای من جالب بود؛ این اخلاق شهروندی و همراهی و همدلی مردم به عنوان یک سرمایه بزرگ به شمار می رود و که امیدوارم همیشه حفظ شود.
روزنامه همبستگی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.