به گزارش ایرنا، کانون خادم الشهدای فرهنگسرای رضوان به مناسبت بلندترین شب سال «شب یلدای شهدایی» را پنجشنبه 30 آذرماه از ساعت 14 تا 16 در جوار مزار مطهر شهدای قطعه 26 در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) برگزار می‌کند.
هدف از اجرای این مراسم زنده نگه داشتن یاد شهداست، افرادی که برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت (ع) از خانواده خود دل کنده و جان خود را فدا کرده‌اند و خانواده آنان بدون عزیزان خود شب یلدا را جشن می‌گیرند.
این برنامه با حضور خانواده شهدا و همراه با قرائت قرآن، شعرخوانی در مدح حضرت صاحب‌الزمان (عج)، روایتگری، عطر افشانی و نثار گل به مزار پاک شهدا برگزار می‌شود و زائران گلزار شهدا در این برنامه میوه‌های انار که مزین به وصیت‌نامه شهداست را از دست خانواده‌های شهدای مدافع حرم هدیه می‌گیرند.
علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به فرهنگسرای رضوان به نشانی بهشت زهرا (س)، ورودی گلزار مطهر شهدا، مقابل جایگاه جلوس تاریخی امام خمینی (ره) مراجعه کنند.

*شب شعر «دانه های انار» در فرهنگسرای بهمن
شب شعر «دانه های انار» به مناسبت شب یلدا چهارشنبه 29 آذر ساعت 17 تا 19 در سالن مبارک فرهنگسرای بهمن برگزار می شود.
در این محفل ادبی میثم فلک ناز، امیر بختیاری و پویان جمال کاظمی به همراه اعضای کانون ادبی بهمن به خوانش سروده های یلدایی می پردازند.
رونمایی و نقد کتاب «تاناکورا» اثر حامد اشرف زارعی با اجرا و کارشناسی استاد حمیدرضا شکارسری بخش دیگری از نشست این هفته کانون ادبی بهمن است.
فرهنگسرای بهمن در میدان راه آهن، میدان بهمن، خیابان شهید وفایی واقع شده است.

*شب شعر یلدایی «شیوایی و شیدایی» در فرهنگسرای شفق
شب شعر یلدایی «شیوایی و شیدایی» با مشارکت کانون ادبی-عرفانی شفق، انجمن پارسیگان مهربوم و انجمن هم اندیشان چهارشنبه29 آذر ساعت 17 در فرهنگسرای شفق برگزار می شود.
در این برنامه طیبه رحمانی، بهروز سنجابی، مریم آویژگان، هما ارژنگی، سوسن ربیعی، شاهین شیرازی و مهیار نوری به شعرخوانی می پردازند.
همچنین داریوش فرهود(استاد پیشکسوت دانشگاه و پدر علم ژنتیک) و مهرالزمان نوبان درباره بلندترین شب سال(یلدا) سخنرانی می کنند.
تفال به حافظ و شرح آن و شاهنامه خوانی توسط پرستو یمینی و فریبا جباری و اجرای موسیقی محلی مازنداران از دیگر بخش های این برنامه است.
فرهنگسرای شفق در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی، خیابان 21 بوستان شفق واقع شده است.

*برگزاری شب شعر طنز گلستانه
جمعی از شاعران مطرح طنزپرداز همچون علیرضا لبش، نادر ختایی، اکبر کتابدار، سعید طلایی، سیامک روشن و مهدی فرج الهی همزمان با شب یلدا در شب شعر طنز گلستانه به شعرخوانی می‌پردازند.
برنامه «شب شعر طنز گلستانه» را ناصر فیض و صابر قدیمی روز چهارشنبه 29 آذر ساعت 17 اجرا می‌کنند.
علاقه مندان برای بهره مندی از این برنامه می توانند به فرهنگسرای گلستان واقع در نارمک ، پایین‌تر از میدان هلال احمر ، خیابان گلستان مراجعه کنند.

*شب نشینی انار و غزل در یلدای ایرانی
بیست و دومین برنامه از سلسله نشست های ادبی «یک جرعه شعر» با حضور شاعران و ترانه سرایان معاصر به مناسبت گرامیداشت شب یلدا چهارشنبه 29آذرماه ساعت 17 تا 20 در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار می شود.
شاعران نام آشنایی همچون رضا عبداللهی، پیمان سلیمانی، حسن اسدی، مهرداد محمدی، کامران شرفشاهی، رضوان ابوترابی، حمید سروش، امید چاووشی، امیر یزدانی نژاد، فرهاد سالاری، همایون حسینیان، مریم طاهریان، محبوبه راه پیما و سمانه ارجمندی در کنار کوروس احمدی حضور خواهند داشت.
همچنین سامی تحصیلداری، نوید مولوی، مهرداد بابایی و پیمان پناهی در این برنامه به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.
علاقه مندان برای حضور در این محفل ادبی می توانند به فرهنگسرای عطار نیشابوری به نشانی میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، خیابان امیرقلی مراجعه کنند.

*مراسم ویژه شب یلدا در فروشگاه مرکزی شهر کتاب
فروشگاه مرکزی شهر کتاب به مناسبت شب یلدا، ویژه برنامه ای را در بخش های مختلف از جمله طهران شناسی با حضور اسماعیل عباسی و نصرالله حدادی برگزار می کند که این اساتید درباره رسم و رسوم شب یلدا و منطقه شناسی شریعتی قدیم سخن خواهند گفت.
شاهنامه خوانی توسط پریا ماوندی، طهران نوازی(موسیقی زنده تهرانی) و طهران خوانی(خوانش کتاب توسط هنرمندان) از دیگر بخش های این ویژه برنامه است.
علاقه مندان برای حضور در ویژه برنامه شب یلدا می توانند روز چهارشنبه(29آذرماه) ساعت 18 به فروشگاه مرکزی شهر کتاب واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، نبش کوچه کلاته، شماره 765 مراجعه می کنند.

*به سرخی انار در خانه فرهنگ صدف
خانه فرهنگ صدف همزمان با فرارسیدن شب یلدا برنامه جشن یلدایی «به سرخی انار» را با هدف تکریم و پاسداشت گویش ها و آداب و رسوم و سنت های ایرانی روز چهارشنبه 29 آذرماه ساعت 15 برگزار می کند.
در این برنامه کارشناس برنامه از سنت های دیرین و اصیل ایرانی به عنوان سمبل شروع زمستان صحبت می کند.
علاقه مندان به شرکت در این برنامه می توانند به خانه فرهنگ صدف به نشانی پاسداران، انتهای گلستان پنجم، بوستان صدف مراجعه کنند.
شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها که مصادف با شروع زمستان است، گرامی داشته می‌شود.
قصه گویی و شعرخوانی و فال حافظ از رسوم رایج در این شب است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.