سید علی عظیمی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: منطقه اخترآباد ملارد به عنوان یکی از کانون های اصلی فرسایش بادی و تولید گرد و غبار و ریزگرد سبب شده بود تا بسیاری از ساکنان روستاهای منطقه و جوامع محلی به مکان های دیگر مهاجرت کنند که در سال های اخیر در سایه اقدامات بیابان زدائی شاهد بازگشت زندگی به این منطقه هستیم.
وی تصریح کرد: برای تثبیت شن های روان و کنترل فرسایش بادی و همچنین احیای مراتع تخریب شده اقدامات بیابان زدائی در قالب عملیات بیولوژیکی و با کاشت گونه های مقاوم به شرایط بیابانی از قبیل گونه بوته ای آتریپلکس و گونه درختچه ای تاغ به مرحله اجرا درآمده است.
عظیمی خاطرنشان کرد: با کاشت این گونه ها علاوه بر حفظ خاک و جلوگیری از حرکت شن های روان و کاهش خیزش گرد و غبار و آلودگی هوا، زمینه مناسب برای ترسیب کربن و تقویت پوشش گیاهی منطقه فراهم شده و همچنین در تعلیف دام های منطقه نیز تأثیر بسزائی داشته است.
وی با بیان اینکه پدیده بیابان زائی تهدیدی جدی هم برای سلامتی جوامع محلی و هم برای تولید و اشتغال به شمار می آید، به عوامل ایجاد این پدیده اشاره کرد و گفت: در ایجاد این پدیده عوامل طبیعی و انسانی دخالت دارند که در مورد عوامل طبیعی می توان به تغییرات اقلیمی، خشکسالی و... اشاره کرد و عواملی همچون چرای بی رویه توسط دام و تخریب مراتع، بهره برداری غیر اصولی از منابع آبی و... از جمله مهمترین عوامل انسانی در بوجود آمدن این پدیده است.
با هدف مقابله با پدیده بیابانزائی و کاهش آثار زیانبار گرد و غبار قرار است در طول برنامه ششم توسعه 43 هزار و 791 هکتار عملیات بیابانزدائی در قالب پروژه های نهالکاری ، مدیریت روان آب توأم با بذرکاری ، مدیریت جنگل دست کاشت مناطق بیابانی و مراقبت و آبیاری در شهرستان های ملارد ، ورامین و ری به مرحله اجرا درآید که امسال عملیات بیابان زدائی در سطح 4 هزار و 997 هکتار اجرائی می شود.
استان تهران دارای بیش از 919 هزار هکتار عرصه های مرتعی است و وسعت اراضی بیابانی استان حدود 105 هزار هکتار می باشد که تاکنون بیش از 20 هزار هکتار آن زیر پوشش عملیات بیابان زدائی و تثبیت شن های روان قرار گرفته است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید جواد آل داود**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.