به گزارش ایرنا ، میررضا شفیع‌پور روز شنبه در آئین بهره برداری از آسمان نمای سه بعدی پژوهشسرای دانش آموزی شهرستان پیشوا گفت: مهمترین رسالت آموزش ‌و پرورش، سوادآموزی از سنین 6 تا 18 سالگی در فرآیندی 12 ساله است و این آموزش، نوع اول در انتقال دانش محسوب می شود.
وی افزود: باید توجه داشت که رسالت آموزش و پرورش تنها انتقال دانش به افراد نیست؛ بلکه دانش‌آموزان در طول مدتی که تحت آموزش قرار می گیرند باید در مسیر تولید علم نیز نیز آماده شوند که این مهم بر عهده پژوهشسراهای دانش آموزی است.
شفیع پور تصریح کرد: مهمترین خلأئی که امروز در نظام آموزشی دوره عمومی و آموزش عالی به چشم می خورد این است که این مراکز علمی همچنان در نسل های اول و دوم یعنی تربیت فارغ التحصیلان فاقد مهارت و تحویل دادن آن ها به جامعه در جا می زنند.
وی گفت: تلاش آموزش و پرورش این است که با استفاده از پژوهش‌سراها و پارک‌های علمی و فناوری در مقطع آموزش عالی به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که در آن فارغ التحصیل از دانش تئوری به مرحله مهارت آموزی حرکت کند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش ‌و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: امکانات آزمایشگاهی و تجهیزاتی که در اختیارات پژوهش‌سراها قرار دارد باید به داخل مدرسه منتقل شود تا کارکردهای آن افزایش یابد.
وی افزود: تا پیش از فعالیت دولت یازدهم، 300 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور فعال بود که این تعداد به 650 پژوهش‌سرا افزایش یافته است که این نشان از توجه ویژه دولت به امر پژوهش دارد.
وی تعداد پژوهشسراهای شهرستان های استان تهران را 28 مورد اعلام کرد و گفت: تا پیش از دولت یازدهم ، تعداد پژوهشسراهای شهرستان های استان تهران 10 مورد بود که این تعداد به 28پژوهشسرا در دو شیفت فعالیت افزایش یافته است.
فرماندار پیشوا نیز در این مراسم گفت: کسب علم در جامعه با هدف تولید خرد، فن و تکنولوژی صورت می گیرد و تمامی این تلاش ها باید به تولید منافع عمومی و ملی کشور ختم شود.
محمدکرم محمدی اظهار کرد: امروز علم و دانش به سرعت در حال پیشرفت است و جامعه ای که از نظر فناوری نتواند خود را به روز کند ، با مشکلات بسیاری در توسعه و پیشرفت مواجه می شود.
وی با تأکید بر نقش تحقیق و پژوهش در پیشرفت علمی جامعه گفت: آموزش و پرورش به عنوان متولی علم آموزی آینده سازان ایران اسلامی ، نقش به سزایی در نهادینه شدن پژوهش در جامعه ایفا کرده و با تلفیق علم و پژوهش می تواند به پیشرفت علوم کاربردی کمک شایانی کند.
فرماندار پیشوا خاطرنشان کرد: پژوهش‌سراهای دانش آموزی که با هدف تولید فن و روش های پیشرفته علمی و کمک رسانی به بخش‌های نظری تشکیل شده اند ، باید جایگاه ویژه خود را پیدا کرده و نقش اثرگذار خود را در توسعه علم و دانش ایفا کنند.
وی بیان کرد: شناسایی و فراهم‌آوردن زمینه رشد، هدایت استعدادها، پرورش خلاقیت‌های فردی و گروهی دانش‌آموزان و گسترش فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش در بین آنان، از مهمترین اهداف تشکیل پژوهش‌ سراهای دانش آموزی است.
وی از شناسایی، جذب و هدایت دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند متناسب با نیازهای کشور به عنوان مهمترین وظایف پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی یاد کرد.
فاز نخست آسمان نمای سه بعدی پژوهشسرای دانش آموزی خواجه نصیرالدین پیشوا با هزینه ای بالغ بر 200 میلیون ریال برای آشنایی دانش آموزان با علم نجوم احداث شده است که علاوه بر دانش آموزان پیشوا ، دانش آموزان شهرستان های دیگر نیز می توانند از آن استفاده کنند.
23 تا 28 آذر هفته پژوهش نام دارد.
بیش از 14 هزار دانش آموز در مدارس شهرستان پیشوا مشغول به تحصیل هستند.
پیشوا با بیش از 80 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
خبرنگار: سید حسن میری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.