به گزارش روز شنبه ایرنا از جماران، حجت الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با مدیرعامل موسسه همشهری به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد انتشار این روزنامه، رسانه ها را نماینده افکارعمومی دانست و تاکید کرد: وجود رسانه برای کنترل فساد شرط لازم است اما کافی نیست و اگر رسانه ها به این امر توجه نکنند گرفتار فاجعه خواهیم شد.
وی ادامه داد: در بسیاری کشورها به رغم وجود رسانه های متعدد و ظاهرا آزاد، به خاطر به خدمت درآوردن رسانه ها توسط اهالی قدرت فساد حاکم است.
سید حسن خمینی به وجود امکان سخت افزاری تاسیس رسانه برای همه افراد و به چالش کشیدن هرکس توسط آنها اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به شکل گیری چنین مجالی اصحاب رسانه خودشان باید به راه های حفظ سلامت این محیط بیندیشند و در این مسیر هرکس غیراز آنان وارد شود فلسفه کار از بین می رود.
یادگار امام با تاکید بر اینکه راه سلامت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از مسیر رسانه ها می گذرد، تاکید کرد: رسانه ها باید اعتماد مخاطبان خود را جلب و برای آنان این اطمینان را حاصل کنند که در قبال ایجاد سلامت نفعی برای خودش به دست نمی آید.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت آینده پژوهی و فهم نیازهای روز توسط رسانه ها، یادآور شد: امروز تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در جهان ماهیت روزنامه را به چالش کشانده است و می تواند آنها را دچار بحران هویت کند؛ گرچه کماکان توان اثرگذاری رسانه های چاپی به خاطر وجود عینی و فیزیکی آن ها بیشتر است.
یادگار امام با بیان اینکه کثرت خبر باعث عدم تعمق در اخبار است، افزود: یکی از آفات فضای مجازی این است که حداکثر بیش از یک روز در ذهن مخاطب نمی ماند.
وی با تاکید بر اینکه در دنیای امروز مخاطبان به جای خبر به دنبال خواندن تحلیل و سخن خاص هر روزنامه هستند، اظهار کرد: امروز دیگر نه شکل و فرم کار بلکه نوع محتوای تولیدی در رسانه ها مهم است، بر همین اساس استفاده از اندیشمندان هر حوزه باعث توفیق بیشتر هر رسانه می شود.
سید حسن خمینی در ادامه این دیداربه تحول آفرینی روزنامه همشهری در عرصه رسانه ای و پیشگام بودن آن در عرصه روزنامه های نوین اشاره کرد و یادآور شد: این تحول در اثر شناخت لوازم آن زمانه از جهت فرم و شکل کار و نیز مخاطب شناسی است.
وی با بیان اینکه در عرصه سخن، «خوب بودن» با پاسخ به سوال «برای چه کسی» تعیین می شود، تاکید کرد: اصحاب رسانه باید با هرکس به اقتضای جایگاهش شیوه گفت و گو را انتخاب کند به عنوان مثال، با دلباختگان یک مکتب و دشمنان آن باید به دو گونه متفاوت سخن بگویید.
وی در پایان اصحاب رسانه را عموما افرادی شریف معرفی کرد و گفت: این شغل در کنار سختی ها و دشواری ها شیرینی های خود را دارد و دلیل تداوم فعالیت اهالی آن نیز وجود همین بخش های دلچسب است.
/6003/3218
خبرنگار: امیر جعفری ** انتشار: روح اله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.