ایرانی ها در زمینه مصرف دارو به رغم نظرات غیرکارشناسی در همه گروه‌های دارویی به جز آنتی بیوتیک‌ها در بین کشورهای عضو OECD (سازمان همکاری وتوسعه اقتصادی بین المللی) پایین ترین مصرف دارو را دارند.

به گزارش ایلنا رسول دیناروند رئیس سابق سازمان غذا و دارو در دومین کنفرانس سالیانه صنعت داروی ایران روز پنج شنبه 23 آذرماه با انتقاد از سیاست دارویی و صنعت بیمار داروسازی کشور اظهار داشت که به‌رغم اظهارنظرهای غیر کارشناسی در این حوزه براساس آخرین آمار ، ایران در همه گروه‌های دارویی به جز آنتی بیوتیک‌ها در بین کشورهای عضو OECD  پایین‌ترین مصرف را دارد.

دیناروند افزود :  این در حالی‌ است که در کمال ناباوری در صحبت با رؤسای جمهور  قبلی و کنونی   شنیدم ایران بزرگترین مصرف کننده دارو در جهان است که این صحیح نیست.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو همچنین با بیان اینکه میزان واردات داروی ایران در دنیا جزو کمترین‌هاست و ترکیه حداقل 4 برابر ایران واردات دارو دارد ، عنوان کرد: یافته‌های علمی نشان می‌دهد تهدید صنعت داروسازی ایران هیچگاه واردات نبوده است و تمام داروهای موفق تولیدی فعلی داروهایی هستند که قبلا وارد شده و برای آنها بازار ایجاد شده است.

فقط در آنتی بوتیک رتبه نخستیم

 

نیما برارجانیان، رئیس هیات مدیره یکی از شرکت‌های داروسازی نیز در این کنفرانس با ارائه گزارش آخرین وضعیت اقتصادی صنعت دارویی کشور گفت:  وضعیت بغرنج صنعت بیمار داروسازی در کشور در حالیست که روند رو به پیری جمعیت ایران در جریان است و تا 20 سال آینده جامعه با مسائل جدیدی رو به رو خواهد شد که یک صنعت داروسازی قوی یکی از الزامات رفع آن است.

وی گفت: 85 درصد داروهای موجود در ایران زیر 2.5 دلار قیمت دارند درحالیکه این رقم در کشور ترکیه فقط 37 درصد است.

به گفته برارجانیان در بین کشورهای  OECD ایران از نظر مصرف داروهای دیابت ، ضد کلسترول و ضد فشار خون پایین‌ترین میزان مصرف را دارد. این آمار نشان می دهد مصرف داروی ایران برخلاف ادعای برخی اصلا بیشترین میزان در جهان نیست و فقط در زمینه مصرف آنتی بوتیک به دلایل مختلف رتبه نخست را دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.