ناصر عبدی‌آذر، عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و با بیان اینکه شوراها حدودا 20 سال است که آغاز به کار کرده‌اند، اظهار کرد: شورای عالی استان‌ها اواخر دوره اول تشکیل شوراهای شهر کار خود را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه شاید کارکرد شورای عالی استان‌ها آن گونه که مد نظر است تا به امروز نبوده، گفت:‌ این به این معنی نیست که شورای عالی استان‌ها هیچ فعالیتی را انجام نداده‌اند، این شورا قوانین خوبی را پیشنهاد داده است که از جمله آنها می‌توان به آیین‌نامه نحوه پرداخت یکنواخت حقوق و دستمزد اعضای شوراها و قوانین نظارتی سلسله مراتب شوراها اشاره کرد.
عبد‌ی‌آذر با اشاره به موفق نبودن اجرای لایحه طرح یکپارچه مدیریت شهری و بلاتکلیف ماندن این لایحه اضافه کرد:‌ اگر این لایحه به درستی اجرا نشده به خاطر مقاومت دولت‌ها بوده؛ طبیعی است که دولت‌ها در برابر واگذاری برخی از اختیارات به شوراهای شهر مقاومت نشان دهند.
وی ادامه داد: روسای جمهوری چه در گذشته و حال در جلساتی که با اعضای شورای عالی استان‌ها داشتند این قول را دادند که لایحه مدیریت یکپارچه شهری را تقدیم مجلس کنند و در این زمینه ما به هماهنگی دولت با شورای عالی استان‌ها نیازمند هستیم. تا زمانی که دولت نخواهد این لایحه اجرایی نمی‌شود.
نماینده مردم تهران در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه اجرایی کردن طرح لایحه یکپارچه مدیریت شهری زمان‌بر است، گفت: اجرای این طرح می‌تواند راه موثرتری برای حل و فصل مشکلات مردم باشد و هر چه تصدی‌گری دولت‌ها کمتر شود در بحث نظارتی بهتر می‌توانند عمل کنند.
وی با بیان اینکه در گذشته حرف اول و آخر را برای انتخاب شهردار، استاندار یا وزیر کشور می‌زد، گفت:‌ اما در قانون جدید در صورت ممانعت وزیر کشور طرح پیشنهاد شهردار به شورا برمی‌گردد شورا می‌تواند اصرار کند یا نظر وزیر را بپذیرد اگر اصرار صورت گیرد این موضوع در هیات بالاتری با حضور نمایندگان شوراها، مجلس، قوه قضاییه و مجریه این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. این همان اتفاقات خوبی است که به خاطر وجود نهادی تحت عنوان شورای عالی استان‌ها به وقوع پیوسته است.
به گفته عبدی‌آذر قبل از حضور و ظهور شوراها این استانداران هر استان بودند که تصمیم می‌گرفتند چه کسی شهردار یک شهر شود و شاید این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود سایر دستگاه‌ها نسبت به حضور شوراها مقاومت از خود نشان دهند و این خلاء قانونی وجود دارد که وقتی شوراها شهرداری را انتخاب می‌کنند، نمی‌توانند خود حکم شهردار منتخب را تایید کنند.
وی با اشاره به تاثیر تعامل دولت با رئیس شورای عالی استان‌ها در اجرای رویکردها و تصمیم‌گیری‌های این نهاد تصریح کرد: تعامل دولت با رئیس شورای عالی استان‌ها می‌تواند فراتر از حد تصور راهگشا باشد نداشتن تعامل و ارتباط نوعی اصطحکاک را به وجود می‌آورد و تنها عامل عقب‌ماندگی شوراها تا به امروز همین اصطحکاک‌ها است، اگر تعامل در فضای دوستی برقرار شود شوراها به صورت تصاعدی رشد خواهند کرد.
به گفته نماینده مردم تهران در شورای عالی استان‌ها این تعامل باید با مجلس شورای اسلامی هم برقرار شود تا لوایح ارائه شده از سوی شورای عالی استان‌ها به خوبی اجرایی شود.
خبرنگار: مهدی مقدر**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.