به گزارش روز جمعه ایرنا، دماوند بعد از گذشت حدود دوماه بدون بارش و نزولات آسمانی، شب گذشته در آستانه فصل سرما و پایان فصل پاییز، شاهد بارش نخستین برف پاییزی بود که موجب شد تمامی نقاط شهرستان به ویژه ارتفاعات سفیدپوش شود.
با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی و هشدارهای اعلام شده، بارش برف از ساعات پایانی شب گذشته آغاز شد و تا نزدیک صبح امروز ادامه داشت که در این راستا تمامی دستگاه های امدادی و خدماتی به ویژه هلال احمر، شهرداری و پلیس راه و همچنین راهداری در آماده باش کامل بودند.
بارش برف شب گذشته در محورهای هراز و فیروزکوه موجب کاهش دید افقی و لغزندگی سطح محورها شده بود که عملیات نمک‌پاشی توسط راهداری صورت گرفت.
شورش احمدی خطیر، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان دماوند با اشاره به اینکه این اداره محور فیروزکوه حدفاصل رودهن تا پل دلیچایی را پوشش می دهد، گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و خدمات این نهاد به حوزه راه و بزرگراه ها 4 راهدارخانه و سوله نمک آمادگی لازم را جهت ارائه خدمات به مسافران و رانندگان دارد.
وی گفت: تاکنون 3500 تن نمک خریداری شده و 45 نیرو با 18 دستگاه خودرو سبک و سنگین آماده خدمات در زمان بارش برف در مسیرهای اصلی و فرعی شرق استان تهران بویژه هراز و فیروزکوه هستند.
سیدکمال سادات، جانشین مدیریت بحران شهرداری دماوند همچنین با اشاره به آمادگی ستاد برف روبی شهرداری دماوند، گفت: 5 ایستگاه اصلی و فرعی برف روبی در سه منطقه شهر با بیش از 60 نیروی خدماتی و حدود 80 دستگاه خودرو آمادگی لازم را برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی داریم.
وی ادامه داد: امسال با هدف اجرای عملیات برف روبی و نمک پاشی در سطح شهر 20 سایت نمک پاشی و بیش از یکصد مخزن نمک ایجاد و 2 هزار تن نمک نیز ذخیره سازی شده که با ترکیب شن و ماسه، در سطح شهر استفاده می شود.
سرهنگ سیاوش محبی، فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران نیز با اشاره به اینکه هم اکنون محورهای مواصلاتی هراز و فیروزکوه دارای شرایط عادی بوده و تمامی محورهای اصلی و فرعی باز است، گفت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی و همچنین کوهستانی بودن منطقه، لازم است رانندگان زنجیر چرخ همراه داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به تعطیلات روزهای پایانی هفته و افزایش بار ترافیک در این دو محور مواصلاتی، از رانندگان می خواهیم سفر خود را به پایان روز موکول نکنند چراکه در شب احتمال مه آلود بودن و کاهش دید در محور وجود دارد.
اکنون نیز هوای شهرستان دماوند صاف و آفتابی است و دمای پنج درجه زیر صفر شب گذشته با گرم‌تر شدن زمین به بالای صفر نزدیک می‌شود و براساس اعلام سامانه هواشناسی نم نسبی در دماوند 60 درصد و دید افقی بیش از 10 کیلومتر است.
سامانه هواشناسی مرکز دماوند برای 24 ساعت آینده در شهرستان دماوند هوایی نیمه‌ابری به‌تدریج ابری گاهی بارش باران و برف و همچنین مه آلود بودن در پایان روز را پیش بینی کرده است. همچنین پیشینه دما 8 و کمینه دما منفی 5 می باشد.
شهرستان دماوند 380 کیلومتر راه شهری و روستایی دارد که 110 کیلومتر آن راه های اصلی هستند.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.