به گزارش خبرنگار ایرنا، حامد رضایی روز سه شنبه در همایش هفته خاک با تاکید بر اینکه اصلاح خاک های آلوده بسیار هزینه بر است، گفت: برای اصلاح هر هکتار خاک از آلودگی نیاز به اعتباری معادل 7 تا 10 میلیارد تومان است که یک حساب ساده نشان می دهد چه هزینه زیادی برای کشور دارد.
وی تصریح کرد: در سال 1360 کارشناسان موسسه تحقیقات خاک و آب رسیدن این روزها و آلودگی شدید خاک را با توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن بود پیش بینی کردند اما با گذشت نزدیک به 40 سال ما هنوز نمی خواهیم واقعیت ها را ببینیم.
رئیس تحقیقات اصلاح اراضی و مدیریت پایدار خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور؛ استان های زنجان و همدان را از دیگر مناطق بحرانی آلودگی خاک عنوان کرد و افزود: رعایت نکردن تناوب کشت در بسیاری از مناطق کشور عناصر و موجودات زنده مفید خاک را از بین برده و از مساحت خاک های خاصلخیر کشور کاسته است.
وی خاطرنشان کرد: از 18.5 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور تنها 1.2 میلیون هکتار مرغوب است و این سطح نیز رو به کاهش است.
رضایی؛ تغییر کاربری اراضی را نیز یکی از دلایل نابودی خاک های حاصلخیز کشور عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر به دلیل نظارت ضعیف و نبود قانون با تبدیل زمین های کشاورزی به ویلا بخش زیادی از خاک های حاصلخیز کشور را از دست دادیم.
وی تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده از سال 1334 تا دهه 80 حدود 70 هزار هکتار از اراضی درجه یک کشور بدلیل ساخت و ساز و تغییر کاربری به آسفالت، آجر و سیمان تبدیل شده است.
رئیس تحقیقات اصلاح اراضی و مدیریت پایدار خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با انتقاد از جانمایی برخی پروژه های عمرانی، بیان کرد: ساخت مسکن مهر، سدها و ساختمان های عمومی در زمین های مرغوب اشتباه بزرگی بود که در سراسر کشور دیده می شود و قابل جبران نیست.
وی یادآور شد: در حل بحران خاک باید تمام بخش های و سازمان های دولتی، جامعه مدنی و بخش خصوصی همکاری داشته باشند تا از ادامه خسارت جلوگیری شود.
به گفته وی در کشورمان بیش از 3 برابر از ظرفیت خاک استفاده می کنیم که این یک هشدار جدی برای خاک کشور است.
رئیس تحقیقات اصلاح اراضی و مدیریت پایدار خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور دلیل جنگ های آینده را دسترسی به منابع غذایی دانست و گفت: حفظ منابع به معنی حفظ امنیت برای کشور است و باید آن را جدی گرفت.
وی ، تصویب قانون حفظ خاک، آگاهی دادن به مردم و برنامه ریزی برای بهره وری اقداماتی است که باید سریع تر انجام شود.
به مناسبت 14 آذرماه روز جهانی خاک همایش، نشست تخصصی و کارگاه آموزشی با عنوان خاک، استقلال ملی، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با حضور کارشناسان بخش کشاورزی و معاونت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در ورامین برگزار شد.
خبرنگار: سید جواد آل داود**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.