رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان گفت: اولویت فدراسیون ما رواج ورزش و همگانی کردن آن در میان نابینایان و کم بینایان است.

به‌ گزارش ایلنا، " محمد رضا مظلومی" رئیس فدراسیون نابینایان در جلسه با  اعضای هیات رئیسه فدراسیون که در سالن کنفرانس مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: این فدراسیون از سال ۷۸ که فعالیت خود را آغاز کرد، تاکنون توانسته در هشت رشته مردان و چهار رشته بانوان فعالیت گسترده‌ای داشته باشد و تا به امروز با حمایت دولت توانسته‌ایم جایگاه خوبی را در ورزش نابینایان و کم بینایان را کسب کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل اشتغال ورزشکاران قهرمان نابینا و کم بینا، پیگیری شده است یا خیر؟ اظهار داشت: با پیگیری که وزارت ورزش و جوانان در این زمینه دارد، امیدوارم که به زودی ورزشکاران نابینا و کم بینا که در المپیک‌های گذشته موفق به کسب عناوین خوبی شده‌اند، بتوانند در زمینه اشتغال نیز در ارگان‌های دولتی مشکل خاصی نداشته باشند.

مظلومی در مورد هدف‌گذاری اصلی این فدراسیون تصریح کرد: رشته گلبال یکی از اصلی‌ترین رشته های فدرلسیون  نابینایان و کم‌بینایان است که در هیچ فدراسیونی این رشته را نداریم. ما سعی داریم که همچنان در گلبال در سطح اول آسیا بمانیم و در سایر رشته‌ها نیز از نظر قهرمانی جایگاه خوبی را کسب کنیم. البته در رشته فوتبال پنج نفره، دوومیدانی، جودو و شطرنج نیز جایگاه‌های قابل قبولی داریم، اما در حال‌ حاضر در گلبال حرف اول را در آسیا می‌زنیم. در گلبال مردان در دوره قبل ما موفق به کسب رتبه سوم بازی‌های پاراآسیایی شدیم و در جودو نیز صاحب عناوین خوبی هستیم. هم‌چنین در دوومیدانی توانستیم در دو دوره قبل به مدال‌های ارزشمندی دست پیدا کنیم. ما در رشته دوومیدانی نیز در آسیا از وضعیت خوبی برخوردار هستیم، اما فاصله زیادی در سطح جهان داریم که امیدوارم بتوانیم در جهان نیز خود را در جایگاه قهرمانی مطرح کنیم.

رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان در ادامه‌ گفت: در حال‌ حاضر فوتبال پنج نفره، نایب قهرمان پارالمپیک ریو است. ما سعی داریم در بازی‌های آسیایی مالزی بتوانیم سهمیه جهانی ‌اسپانیا را کسب کنیم و ضمن حفظ این جایگاه آن را نیز ارتقا ببخشیم. هر چند که در فوتبال پنج نفره در حال‌ حاضر در آسیا بدون رقیب هستیم، اما برای کسب قهرمانی کار سختی داریم.

وی ادامه داد: در خصوص دوومیدانی بانوان با سرمایه‌گذاری خوبی که صورت گرفته است، امسال در مسابقات جهانی سوئیس بانوان دوومیدانی کار ما به ویژه‌ صفرزاده توانست بهترین رکوردار آسیا و قهرمان جهان را کسب کند و  امیدوارم که این بازی‌ها شروع خوبی برای ورزش بانوان نابینا و کم بینا باشد تا بتوانیم اثبات کار بانوان دوومیدانی کار را برای بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا را از امارات آغاز کنیم. صفرزاده اولین ورزشکاری بود که توانست در دوی سرعت در دنیا مدال کسب کند و یکی از بهترین ورزشکاران ما در رشته دوومیدانی است.

مظلومی خاطرنشان کرد: کسب مدال‌های جهانی برای ما حائز اهمیت نیست. آن چه که برای ما اهمیت دارد، این است که ما بتوانیم ورزش را به شکل همگانی در بین ورزشکاران نابینا و کم بینا رواج دهیم تا تمام نابینایان و کم بینایان بتوانند در فعالیت‌های ورزشی حضور خوبی داشته باشند.

رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان در ادامه‌ صحبت‌هایش و در پاسخ به این سئوال که در همایش "چشم‌های قهرمان" که دوشنبه هفته‌ آینده ( ۱۳ آذر ماه ) به میزبانی سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه برگزار خواهد شد چند ورزشکار نابینا و کم بینای پارالمپیکی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت؟ گفت‌: در این همایش ما سعی داریم از ۲۵ ورزشکار نابینا و کم بینا که در دو دوره بازی‌های پارالمپیک ریو و لندن که صاحب عناوین طلا و نقره و برنز شدند به بهترین شکل ممکن تجلیل صورت بگیرد.

مظلومی در خصوص همایش "چشم‌های قهرمان" و این که حضور عراقچی در فدراسیون نابینایان و کم بینایان در این فدراسیون چه تاثیری در حمایت از ورزشکاران نابینا و کم بینا در عرصه‌های بین‌المللی داشته است؟ ادامه داد: عراقچی خود به صورت داوطلبانه در این فدراسیون فعالیت می‌کند و با پذیرش میزبانی این همایش به دنبال این است تا بتواند ‌حامیان مالی بیش‌تری را برای حمایت از ورزشکاران  نابینا و کم بینا تشویق کند و این که در شناسایی جایگاه هر چه‌ بهتر ورزشکاران نابینا و کم بینا در جامعه گام موثری بردارد تا ورزشکاران این قشر مورد توجه و حمایت هر چه‌ بیش‌تری قرار بگیرند. من امیدوارم که خروجی این همایش در نهایت به نفع ورزشکاران نابینا و کم بینا باشد و ما بتوانیم تمام ارگان های دولتی را در حمایت از ورزشکاران وارد عرصه کنیم.

رئیس فدراسیون ناب

ینایان و کم بینایان همچنین درباره مجمع انتخابات فدراسیون نابینایان و کم بینایان و این که برنامه شما برای بازی‌های پاراآسیایی جاکارتای اندونزی،  که قرار است سه‌شنبه هفته‌ آینده ۱۴ آذر ماه برگزار شود، چیست؟ گفت‌: من در جریان برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون نابینایان و کم بینایان در تاریخ ذکر شده نبوده‌ام و وزارت ورزش و جوانان این تاریخ را انتخاب کرده است. البته ما کار را به روال عادی انجام داده‌ایم و سعی داریم همان طور که در گوانگجو ۲۰ مدال کسب کردیم و در اینچئون کره به ۳۵ مدال افزایش دادیم در اندونزی نیز با برنامه‌ریزی که صورت گرفته است این تعداد را ارتقا ببخشیم.

مظلومی همچنین با اشاره به حمایت خوب دولت از ورزشکاران نابینایان و کم بینایان، گفت‌: تا به امروز دولت در حد و اندازه خود از ورزشکاران نابینا و کم بینا حمایت‌های خود را انجام داده است و ما مشکل خاصی از نظر بودجه نداشتیم، اما به‌ هر حال این حمایت زمانی جواب می‌دهد که سایر ارگان‌ها نیز توجه ویژه‌ای به ورزشکاران نابینا و کم بینا داشته باشند.او ‌اضافه کرد: ما در کنار پرداختن به ورزش قهرمانی در حوزه همگانی نیز اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم و سعی کرده‌ایم از یک تا یک و نیم درصد از جامعه که در حال‌ حاضر نابینا هستند در توسعه و ترویج ورزش بین این افراد گام‌های موثری برداریم. ما در چهار سال گذشته که مسئولیت این فدراسیون را بر عهده گرفتم سعی کردم در زمینه استعدادیابی و پرورش جوانان و نوجوانان و انجام کار پایه‌ای فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشیم تا در کنار توسعه ورزش همگانی به رشد ورزش قهرمانی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

مظلومی در پاسخ به این پرسش که آیا برای ورزشکاران نابینا و کم بینا که در اردوها حضور دارند، حقوق ویژه‌ای پرداخت می‌شود یا خیر؟ گفت: چون این ورزشکاران زیر نظر مجموعه پارالمپیک قرار دارند، در حال‌ حاضر پارالمپیک اردوهای ویژه‌ بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا را آغاز کرده است و برای تمام ورزشکاران حاضر در اردو حقوق خاصی را پیش‌بینی کرده است که ورزشکاران ما نیز از این مسئله مستثنی نیستند. البته این حقوق و مزایا بستگی به عملکردی که ورزشکاران در دوره بازی‌های پاراآسیایی قبل داشتند و موفق به کسب طلا، نقره و برنز شدند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و کسانی که در دوره قبل نیز طلا کسب کرده‌اند از حقوق و مزایای بیشتری بهره‌مند می‌شوند. ضمن این که اگر ورزشکاری که در اینچئون موفق به کسب مدال نقره شده بود و در جاکارتا نقره خود را به طلا تبدیل کند، اگر امکانات کم‌تری برخوردار شده باشد بعد از بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا در خصوص حقوق و مزایای او پارالمپیک، جبران خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.