دراین مطلب آمده است: زلزله از آنچه که ما تصور می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است؛ یک تهدید بالقوه که همیشه در کمین است. این جمله‌ای است که محمد سلطانی، مسئول جوانان شعبه هلال‌احمر شهر ری در ضرورت و اهمیت آموزش همگانی در برابر زلزله عنوان می‌کند؛ اما با زلزله چگونه رفتار کنیم؟
پرسشی که روز گذشته در‌ هزار مدرسه از دانش‌آموزان پرسیده شد. نوزدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در‌ هزار مدرسه کشور روز گذشته به همت جمعیت هلال‌احمر و با همکاری آموزش‌و‌پرورش، شهرداری و... برگزار شد. یکی از مدارس پایلوت‌شده دبیرستان آیت‌الله غیوری شهر ری بود. یک دبیرستان که تنها یکی از میراث وقف‌شده آینه‌دار مهر در شهر ری به شمار می‌آید.

یک زنگ به نام زلزله
داستان با صدای یک زنگ شروع شد، زنگ زلزله؛ یک زنگ هشدار. زنگ که به صدا در آمد، بچه‌ها در داخل کلاس‌های درس بودند. چند دانش‌آموز هم در راهرو نقش مصدوم را داشتند. چند تیم انتظامات امدادونجات زنجیره انسانی و... هم تشکیل شد. تیم امدادونجات وظیفه انتقال مصدوم‌های فرضی را داشتند.
فائزه توکلی یکی از دانش‌آموزان است که با او هم‌صحبت شدیم: ما از زلزله می‌ترسیم، زلزله یک حادثه هولناک است که می‌تواند همه چیز را ویران کند. این آموزش‌ها باعث می‌شود تا ما با این ترس بیشتر کنار بیایم؛ وقتی آموزش می‌بینی باز هم از زلزله می‌ترسی اما یک ترس آگاهانه است.
محمد سلطانی، مسئول جوانان شعبه شهرستان ری است. سلطانی نیز در مورد این مانور می‌گوید: آموزش‌ها تنها به امروز خلاصه نمی‌شود. ما از چند روز پیش به همراه چند مربی کارآمد آموزش‌های لازم را در مورد پناهگیری، بانداژ و انتخاب مکان مناسب و... ارایه داده‌ایم.او ادامه می‌دهد: حتی این آموزش‌ها تنها مربوط به حضور در مدرسه نبوده است و ما اطلاعاتی در مورد حضور در خانه، پارک‌ها و... نیز به دانش‌آموزان ارایه دادیم.
هدایت‌الله جمالی‌پور، فرمانده شهر ری نیز در این مانور در گفت‌و‌گو با «شهروند» گفت که یکی از راه‌های مقابله‌ با زلزله‌ آموزش است؛ باید بدانیم وقتی حادثه رخ داد، چگونه رفتار کنیم. هدف از برگزاری چنین مانورهایی افزایش سطح دانش عمومی جامعه در زمان حوادث است.
جمالی‌پور در ادامه به خدمات فعالیت هلال‌احمر اشاره و عنوان کرد: هلال‌احمر یک نهاد عمومی است که در عرصه‌های مختلفی فعال است؛ حوزه سلامت امدادونجات و فعالیت‌های خیرخواهانه. او ادامه می‌دهد که اعتماد مردم به هلال‌احمر سرمایه بزرگی برای جمعیت است. در شهر ری نیز ما در تلاشیم تا بتوانیم با همکاری متداوم‌ با هلال‌احمر از ظرفیت این سازمان مردم‌نهاد استفاده کنیم.
جمالی‌پور در پایان ضمن یاد و گرامیداشت حضرت آیت‌الله غیوری‌، نماینده پیشین مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر بیان کرد: باید از فرهنگ وقف، این سرمایه بزرگ اجتماعی و ‌دینی در جامعه استفاده کنیم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم با ایجاد الگوسازی این فرهنگ را ترویج دهیم.

دکتر محمد غیوری فرزند مرحوم آیت‌الله غیوری‌ در این مراسم بیان داشت مرحوم پدرم از اولین نفراتی بودند که در حوادث اینچنینی با توجه به نقش‌شان در جمعیت هلال‌احمر حضور داشتند. در زلزله کرمانشاه موسسه باقی صالحات سعی کرده است که به‌ صورت غیر مستقیم با توجه به الگوبرداری از رفتار آیت‌الله غیوری‌ هر چه در توان دارد را به کار ببرد.
یوسف صنایعی، معاون حقوقی و قائم‌مقام موسسه باقی صالحات و عضو اعضای هیأت‌ امنای مجتمع فرهنگی، آموزشی آیت‌الله غیوری‌ نیز در گفت‌وگو‌ با «شهروند» عنوان کرد: این مدرسه که امروز مانور ایمنی و زلزله در آن به همت هلال‌احمر برگزار شد، با جمعیت هلال‌احمر و اهداف آن آشنا است. بنیانگذار این‌ مدرسه آیت‌الله غیوری‌ سالیان دراز در جمعیت هلال‌احمر فعالیت خیرخواهانه داشتند و این روحیه را امروز ما در دانش‌آموزان این مدرسه هم می‌بینیم. دانش‌آموزان در پی زلزله غرب کشور دو‌ هزار بسته غذایی از جیره غذایی دو روزه خود به مناطق زلزله ارسال‌ کردند.
وقتی سرپل ذهاب لرزید، ما هم لرزیدیم
خیرخواهی و نوعدوستی موضوعی است که این دبیرستان را از سایر دبیرستان‌ها متفاوت کرده است؛ به ‌طور مثال همین زلزله اخیر در غرب کشور.
ستاره بهرامی، دانش‌آموز پایه نهم این مدرسه از فعالیت دانش‌آموزان این مدرسه در جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌گوید: یک‌روز بعد از حادثه با همکلاسی‌هایم ملینا دهقان و طنین نظری تصمیم گرفتیم یک کمپین جمع‌آوری کمک‌های مردمی تشکیل دهیم. این مدرسه یادگار آیت‌الله غیوری‌ روحانی‌ای است که همه زندگی‌اش وقف کمک به دیگران شده است.
ما دانش‌آموزان این مدرسه نمی‌توانستیم به این موضوع بی‌تفاوت باشیم.با مدیر مدرسه صحبت و بلافاصله جمع‌آوری و بسته‌بندی را دنبال کردیم. این یک نمونه‌ از هزار نمونه‌ای است که این مدرسه را از سایر مدارس متفاوت کرده است. داستان این مدرسه انگار گره خورده است با بشردوستی با دو تصویر و دو عکس؛ با یک پدر و یک پسر شهیدحسن غیوری‌ و آیت‌الله غیوری.
تهرام 1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.