عبدالرسول کریمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا برپایی این تعداد نمایشگاه کتاب را اقدامی بی سابقه در مدارس تهران دانست و افزود: با توجه به اهمیت شکل گیری شخصیت دانش آموز در دوران ابتدایی، بیشتر توجه ما در برگزاری این نمایشگاه های کتاب در مدارس ابتدایی است.
وی برگزاری همایش ملی «دانایی و توانایی» با هدف گرامیداشت روز کتاب، کودک و نوجوان و خانواده را از جمله برنامه های آموزش و پرورش به مناسبت هفته کتاب عنوان کرد و گفت: این همایش با هدف تجلیل از 180 دانش آموز برگزیده کتابخوان و 20 دانش آموز برگزیده مولف امروز سه شنبه(23 آبان ماه) ساعت 10:30 در اردوگاه شهید باهنر برگزار می شود.
کریمی افزود: آموزش و پرورش در تلاش است که فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در مدارس گسترش دهد اما یکی از مشکلات عمده در این زمینه کمبود فضای کتابخانه ای در مدارس است که برای جبران این کمبود طرح هایی همچون نمایشگاه های کتاب سیار و «هر کلاس یک کتابخانه» را اجرا می کند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در طرح «هر کلاس یک کتابخانه»، دانش آموزان کتاب های غیردرسی خود را با نظارت و تایید معلم و مربی تربیتی در اختیار یکدیگر قرار می دهند که این طرح تاکنون نتایج بسیار خوبی داشته است.
وی، کمبود اعتبار برای خرید کتاب را از دیگر مشکلات ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس عنوان کرد و افزود: با بهره مندی از کمک خیرین در تلاش هستیم که کتاب هایی را تهیه کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.
کریمی گفت: سال گذشته با هماهنگی های انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این نهاد بیش از 2 میلیارد کتاب را در اختیار آموزش و پرورش تهران قرار داد.
وی با بیان اینکه نبود پست کتابدار از دیگر مشکلات ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس است، اظهار کرد: معلمان و مربیان پرورشی این وظیفه را برعهده دارند و آنان امسال نمایشگاه های کتاب را در مدارس برپا می کنند تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین دانش آموزان نهادینه شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، هماهنگی با شهرداری تهران در برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان در راستای تجهیز کتابخانه های مدارس، انعقاد تفاهم نامه با نهاد کتابخانه های عمومی در راستای بهره مندی دانش آموزان از خدمات این نهاد، تجلیل از دانش آموزان برگزیده کتابخوان، برگزاری همایش هایی در زمینه شعر و ادب فارسی، نقد و بررسی کتاب زیر نظر مربیان تربیتی در مدارس را از جمله فعالیت های این معاونت در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.
کریمی گفت: آموزش و پرورش بخشی از اعتبارات خود را برای خرید کتاب اختصاص می دهد اما کافی نیست، کتاب ارزنده است و قیمتی نمی توان برای آن تعیین کرد.
به گفته معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، فرهنگ کتابخوانی باید به عنوان امر به معروف تلقی شود و هر چقدر تعداد کتابخانه ها بیشتر باشد و دانش آموزان بتوانند از امکانات این نهادها بیشتر استفاده کنند، اثربخشی بیشتری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از خانواده ها آغاز شود، اظهار کرد: دانش آموزان به خصوص در دوران ابتدایی آینه تمام نما و عملی رفتارهای والدین هستند و والدین کتابخوان فرزند کتابخوان تحویل جامعه می دهند.
کریمی با بیان اینکه رسانه ها باید به خانواده ها بیاموزند که مطالعه و کتابخوانی فقط مختص کتاب های درسی نیست، افزود: خانواده ها باید کتاب های مختلف را متناسب با ویژگی های جسمی، روحی و رشدی فرزندان خود در اختیارشان قرار دهند و همچنین از آنان بخواهند پس از مطالعه کتاب، در مورد آن بحث و تبادل نظر کنند که یکی از ویژگی های فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بحث پیرامون کتاب است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه آموزش و پرورش، هر ساله از طریق جشنواره رشد کتاب های مناسب و جدیدی را به معلمان و دانش آموزان معرفی می کند، گفت: همچنین این نهاد براساس مصوبه وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش، کتاب های مطلوب و مورد نظر را هم به معلمان، دانش آموزان و خانواده ها معرفی می کند.
ویژه برنامه های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان» از 20 آبان ماه آغاز شده و تا 26 آبان ماه در سراسر ایران ادامه دارد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.