تحقیقات انجام شده در کشور انگلستان در زمینه محرک مالی نشان می دهد؛ درآمدِ ناشی از جرایم سازماندهی شده از طریق مواد مخدر ، 3.7میلیارد پوند ،کلاهبرداری های سازمان دهی شده 8.9 میلیارد و قاچاق انسان 240میلیون پوند در سال تخمین زده می شود که هر یک نیز آسیب قابل توجهی به جامعه وارد می کنند. بر این اساس، محرک اصلیِ جرایم سازمان دهی شده سود است. گزارش مسیرِ منتهی به جرایم سازماندهی شده نشان می دهد، مهمترین محرک مجرمان، سود و منفعت مالی است به طوری که در سال 2015، مجرمانی که روند مالیِ جرایم خود را توضیح داده اند معمولا برای مخفی کردن منبع اصلی پول و پولشویی از تجارت های پرسود استفاده می کردند. با این حال دانسته های ما در زمینه کلاهبرداری و جرایم سایبری نشان می دهد که سود یک محرک اصلی در جرایم محسوب می شود به ویژه در حالی که اطلاعات نشان می دهد مجرمان سایبری خدمات خود را به گروه های جرایم سازماندهی شده به فروش می رسانند.

* راهبرد مدرن پیشگیری از جرم پیشگیری با هدفگیریِ سود
اگر بتوانیم سود مجرمان را کاهش دهیم، در واقع محرک جرم را محدود کردیم؛ درنتیجه یافتنِ منبع درآمدی غیر قانونی دشوار می¬شود؛ و سازمان های مجرمانه در زنجیره خود تعداد افراد را کاهش می دهند.
ما به چند روش برای جلوگیری و کاهش جرایم سود ده مورد هدف قرار خواهیم داد:
- استفاده نیرو های مبارزه با کلاهبرداری برای جلوگیری از قربانی شدنِ مردم، افزایش فرصت های پیشگیری، و دستگیری و مجازات آنهایی که مرتکب کلاهبرداری می¬شوند. لذا فعالیت این نیرو بر روی پنج اصل تمرکز دارد:
1.شناختِ تهدید: توافق در مورد تهدیدها، آسیب پذیری ها و محرک های اصلی کلاهبرداری که درنتیجه فعالیت این نیرو را بهبود می¬بخشد.
2.پاسخ یکپارچه: اشتراک سریعِ اطلاعات مربوط به ردیابی بین بانک ها و نیرو های پلیس و دیدگاهی هماهنگ تر از سوی پلیس که گروه های سازمان دهی شده را جدی تر دنبال کند.
3.قربانی ها و آسیب پذیری: شناسایی بهترِ قربانیان و قربانیان احتمالی و کاهش حملات دوباره به این قربانیان. این کار موانع موجود برای بازگردانی پول به قربانیان را نیز کاهش می¬دهد.
4.تغییرات رفتاری: این کار سعی دارد تا روش های تازه رفتاری را ایجاد و آزمایش کرده و تضمین کند که پیغام هر کمپین مخاطب های کلیدی را شامل می¬شود.
5.رفع آسیب پذیری های سیستم: رفع آسیب پذیری هایی که در فرآیند ها و سیستم ها مورد استفاده کلاهبرداران قرار می¬گیرد.
با چند روش ، طریقه فعالیت سازمان های مجرمانه را مورد هدف قرار ¬دهیم:
- اجرای یک برنامه ضد پولشویی. این برنامه نشان می¬دهد که دولت از چند روش با خطراتِ شناسایی شده در ارزیابی های مبارزه کرده است:
- همکاری تازه دولتی-خصوصی که درنتیجه آن تبادل اطلاعات، شناسایی و مبارزه با پولشویی انجام شد.
- بهبود پاسخِ پلیس با استفاده از قابلیت های جدید و قدرت قانونی.
- افزایش بازدهی نظارتی
- افزایش دسترسی بین المللی برای رفع تهدید ها.
- همکاری با بخش های متخصص برای پیشگیری از مداخله وکلا و حسابداران در پولشویی.
دلیل این کار بررسی هایی است که پیشتر بر روی بخش قانونی انجام شده است؛ در این بررسی ها طبق گزارشِ آژانس ملیِ جرایم، شاهد 20% افزایشِ فعالیت مشکوک بودیم.
هدف از این فعالیت افزایش درک وکلا و حسابداران از پیامد¬های دخلت در پولشویی و نقض متخصصان در جلوگیری از آن است و بعلاوه در سال 2016 انگلیس جلسه قله ضدِ-فسادِ جهانی برگزار نمود تا به تهدات و منابع مورد نیاز برای پایان دادن به معافیت از مجازات دست پیدا کند، تواناییِ سازمان های بین المللی را برای مبارزه با جرم افزایش دهد و راه هایی را برای مبارزه با فساد به شهروندان ارائه دهد.
فناوری و داده ها به خودیِ خود محرکی برای جرم محسوب نمی شوند. بلکه ابزاری ضروری در پیشگیری در جرم محسوب می شوند.
* رئیس مرکز تحقیقات پلیس آگاهی ناجا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.