به گزارش ایرنا، کیومرث کلانتری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری ایرنا در بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه این مناطق تحت عنوان مناطق چهارگانه ذخیره تامین اکسیژن شهر تهران هستند افزود: این مناطق به عنوان ریه های تنفسی تهران عمل کرده و مدیریت استان تهران بر حفظ آنان تاکید زیادی دارد تا شرایط زیست محیطی تهران بدتر از وضع موجود نشود.
وی ادامه داد: محیط زیست استان تهران در این مناطق کفیل قانونی همه دستگاه های ذیربط است و به هیچ وجه اجازه داده نمی شود این منابع که ذخایر آیندگان است مورد تعرض قرار بگیرد.
کلانتری با بیان اینکه 4منبع تامین آب تهران از 5 منبع اصلی در این مناطق چهارگانه قرار دارند افزود: سدهای لار، لتیان، ماملو و امیرکبیر در این مناطق حفاظت شده قرار دارند و از نظر امنیت سلامت و تامین آب نیز این مناطق مهم و حیاتی هستند و محیط زیست در این زمینه مسئولیت دارد.

**80 درصد آلودگی های تهران ناشی از منابع متحرک از جمله خودروها است
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه امروز آلودگی هوا مهمترین چالش زیست محیطی در استان تهران است افزود: کلانشهر تهران با اینکه از نظر مساحت حدود یک درصد تهران را شامل می شود اما حدود 16 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است که این جمعیت با آلودگی هوا درگیر هستند.
کلانتری با بیان اینکه رفع معضل آلودگی هوا نیازمند مدیریت همه جانبه است افزود: در سال گذشته 90 روز ناسالم و امسال نیز تاکنون 27 روز ناسالم در کلانشهر تهران داشته ایم که 80 درصد این آلودگی ناشی از منابع متحرک از جمله خودروها و موتور سیکلت ها است.

**شهر تهران سالانه دو برابر کشور ترکیه بنزین مصرف می کند.
وی گفت: برای کنترل کیفی و رفع معضل آلودگی هوای تهران، 26 دستگاه دولتی مسئولیت قانونی و اجرایی دارند که نظارت، هماهنگی و گزارش گیری آنان بر عهده سازمان محیط زیست است.
کلانتری گفت: در این زمینه همه دستگاه ها از جمله وزارت صنعت با تولید خودروی استاندارد، وزارت نفت با تولید بنزین استاندارد، شهرداری با توسعه فضای سبز و نهادهای دیگر با انجام مطلوب کارویژه های خود مسئولیت دارند و لازم است نسبت به آن متعهدانه عمل کنند.
وی با بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوای تهران مردم نیز نقش موثر و گسترده ای دارند افزود: مردم باید در این مسیر همراه مسئولان بوده و با رعایت فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و خودداری از استفاده خودرو شخصی مخصوصا در روزهای حساس در این مسیر کمک کنند.
کلانتری گفت: امروز متاسفانه فقط شهر تهران سالانه بیش از دو برابر کشور ترکیه بنزین مصرف می کند که این مساله هم به هدررفت منابع کشور و هم به آلودگی هوا منجر می شود و در واقع مردم عرصه را به خود تنگ می کنند.

**27 کانون تولید بوی بد در مسیر فرودگاه امام(ره) به تهران شناسایی شده و در حال رفع این معضل هستیم
وی گفت: بخش دیگری آلودگی هوای تهران ناشی از عدم مدیریت صحیح پسماندها است که روزانه 8 هزار تن زباله و پسماند را روانه آراد کوه در کهریزک می کند که یکی از عوامل اصلی ایجاد بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) به تهران شده است.
کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای رفع بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام(ره) به تهران، 27 کانون تولید کننده بوی بد شناسایی شده است افزود: پس از رصد و پالایش این کانون ها برخی اقدام به رفع مشکل کرده، برخی مهلت گرفته اند و برخی دیگر به علت تخلفات به دستگاه قضایی معرفی شده اند.
وی گفت: برای رفع اساسی این مشکل نیازمند برخی اقدامات زیرساختی از جمله ایجاد تصفیه خانه در شهرهای اقماری استان تهران از جمله اسلامشهر، رباط کریم، بهارستان و شهرک واوان هستیم.

** 113 مرکز صنعتی روزانه به صورت آنلاین پایش زیست محیطی می شوند
کلانتری همچنین با بیان اینکه رصد، پایش و تدوین استانداردها یکی از وظایف محیط زیست استان تهران است افزود: 30 ایستگاه تشخیص آلودگی از سوی محیط زیست استان تهران علاوه بر مراکز شهرداری تهران احداث شده است که اطلاعات لازم از این ایستگاه ها دریافت شده و به مردم اطلاع رسانی می شود.
وی گفت: 113 مرکز صنعتی نیز روزانه به صورت آنلاین پایش زیست محیطی می شود ضمن اینکه مراکز صنعتی دیگر نیز به صورت اتفاقی نمونه برداری شده و مورد پایش قرار می گیرد.
کلانتری گفت: 424 واحد صنعتی در استان تهران در فهرست صنایع آلاینده هستند که موظف هستند 1 درصد ازفروش خود را به شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند که شهرداری ها باید آن را صرف مقابله با آلاینده ها کنند.
یست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
خبرنگار: محمد بیدارمنش - انتشار: محسن فتاحی
تهرام/ 6139**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.