علی زرافشان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پایه دوازدهم را مهمترین و پیچیده ترین پایه تحصیلی دانست و اظهار کرد: با استقرار ساختار آموزشی 3-3-6، با ایجاد هر پایه تحصیلی جدید، یک پایه بالاتر حذف و جایگزین پایه تحصیلی جدید می شد که معمولا این 2پایه تحصیلی نیز از نظر تعداد دانش آموز تقریبا مشابه بوده و معلمانی که در پایه بالاتر بودند، نیاز ما را در پایه پایین تر تامین می کردند.
زرافشان با اشاره به استقرار پایه یازدهم در سال تحصیلی 97-96 به عنوان پایه جدید تحصیلی گفت: برای استقرار پایه یازدهم، پایه سوم متوسطه با حدود 900 هزار دانش آموز حذف شد و معلمان پایه سوم متوسطه به پایه یازدهم منتقل می شدند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سال تحصیلی آینده نیز دوره پیش دانشگاهی با حدود 430هزار دانش آموز حذف و پایه دوازدهم با حدود 900 هزار دانش آموز، مستقر می شود.
وی با اشاره به اینکه در پایه دوازدهم، جمعیت دانش آموزی بیش از 2برابر خواهد شد، افزود: فضای آموزشی و نیروی انسانی مورد نیاز هم 2برابر خواهد شد که این موضوع یکی از پیچیدگی هایی است که ما با آن مواجهیم.
زرافشان گفت: در حال حاضر 550هزار دانش آموز در پایه سوم متوسطه تحصیل می کنند که 120 هزار دانش آموز هم به شاخه نظری اضافه خواهد شد که تامین معلم و فضای آموزشی نیز برای این دانش آموزان مطرح است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت تحصیلی دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش با استقرار ساختار آموزشی 3-3-6، اظهار کرد: این دانش آموزان، پیش از این در پایه سوم متوسطه مدرک دیپلم گرفته و از نظام آموزشی خارج می شدند که با استقرار ساختار جدید آموزشی، دوره تحصیلی دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش 12ساله شده است.
وی با بیان اینکه با استقرار ساختار جدید آموزشی، حدود 350هزار دانش آموز فنی و حرفه ای و کاردانش در پایه دوازدهم تحصیل خواهند کرد، افزود: براین اساس باید نیروی انسانی، هنرآموز، امکانات و تجهیزات و فضای آموزشی جدید را پیش بینی کنیم.
زرافشان با اشاره به اینکه با توجه به بازنشستگی نیروی انسانی در سال جاری در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش نیازمند یکهزار نیروی انسانی هستیم، اظهار کرد: حدود 500 نفر از این نیروها را دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به رشته های موجود این دانشگاه تامین می کند و 500 نیروی دیگر باید از سایر دانشگاه ها جذب می شوند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به استقرار پایه دوازدهم و تنوع منابع انسانی در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش، ما نیازمند حدود 20هزار نیروی انسانی و به همین نسبت هنرآموز، استادکار، سرپرست بخش هستیم.

*ارزیابی اجرای هدایت تحصیلی
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ارزیابی خود از اجرای هدایت تحصیلی در سال تحصیلی 97-96 و کاهش تب انتخاب رشته علوم تجربی در بین دانش آموزان پایه نهم و گرایش آنان به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در مقایسه با رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک اظهار کرد: نتایج نشان می دهد که این موضوع تحقق پیدا کرده است.
وی گفت: در حال حاضر سهم رشته علوم تجربی نسبت با رشته علوم انسانی تقریبا برابر و حدود 25 تا 26 درصد است.
زرافشان با بیان اینکه سهم انتخاب رشته های شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش توسط دانش آموزان پایه نهم سال گذشته، 34 درصد بود، افزود: این میزان امسال 5/2 درصد افزایش پیدا کرده و 5/36 درصد دانش آموزان پایه دهم در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته فضای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم به دلیل برخی از مداخلات، ملتهب بود و به جای اینکه فضا را تعلیم و تربیتی کند، سیاسی کرد اما امسال شرایط بسیار آرام بوده و از مصاحبه ها و رپورتاژهای تلویزیونی خبری نبود و هدایت تحصیلی در سال های آینده بهتر از امسال هم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اگر هدایت تحصیلی و شرایط انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم به صورت طبیعی انجام شود، به نظر می رسد که توزیع دانش آموزان در رشته های تحصیلی به شکل متوازن انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ساختار آموزشی 3- 3 - 6 از سال تحصیلی 91 - 90 با استقرار پایه ششم آغاز شده که امسال پایه یازدهم مستقر شده و سال آینده (98 - 97) با استقرار پایه دوازدهم، دوره پیش دانشگاهی از نظام آموزشی حذف و پایه دوازدهم مستقر خواهد شد.
همچنین در این سیستم آموزشی هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان در پایه نهم پس از پایان امتحانات خردادماه این دانش آموزان اجرا می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.