موضوع فساد در شهرداری با اظهارنظرهای اخیر شهردار تهران که تخلفات مالی دوره احمدی‌نژاد در قامت شهردار تهران را ٣٢ میلیارد تومان اعلام کرده بود، وارد مرحله جدیدی شد و واکنش رییس شورای شهر تهران را به همراه داشت: «تخلف ٣٠٠ میلیارد بوده. حالا چرا آقای شهردار٢٧٠ میلیارد کم کرده، اطلاعی ندارم.»
سال‌هاست که موضوع رانت‌هایی که در شهرداری رد و بدل می‌شود و ابهاماتی که در تامین بودجه و هزینه شهر وجود داشته، اصلی‌ترین پاشنه آشیل مدیریت شهری در دوره قبل از آن بوده است. موضوعی که در مواردی مانند پرونده املاک نجومی با چنان ابعاد وسیعی همراه است که هنوز هم بعد از ماه‌ها تحقیق و تفحص نهادهای قضایی و امنیتی، ابعاد روشن و کاملی از آن مشخص نشده است و پرونده‌شان همچنان باز است.
تخلفات مالی شهرداری در سه دوره قبل آن‌چنان گسترده بوده که حتی سازمان بازرسی را رسما وادار به واکنش کرده به طوری که طی نامه‌هایی این موارد را به مدیریت شهری جدید تذکر داده است.
نامه‌هایی که در هفته گذشته، اعضای شورای شهر درجلسه‌ای غیر علنی به بررسی آنها پرداختند. گرچه به نظر می‌رسد ابعاد این تخلفات چنان وسیع و جنجالی بوده که اعضای شورا به جز چند محورکلی ترجیح دادند تا خبری از آنها را منتشر نکنند، مبادا که دوباره افکار عمومی متشنج شود.
محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با گذشت حدود ٢ ماه از عمر شورای پنجم اما، معتقد است که نباید نام «فساد» بر ابهامات موجود در عملکرد شهرداری گذاشت. وی در پاسخ به «اعتماد» درخصوص وجود فساد در کالبد شهرداری گذشته تهران گفت: البته صحبت در این مورد بسیار مفصل و دامنه‌دار است.
ولی آنچه مسلم است این است که همه پذیرفته‌اند که روش‌های کسب درآمد غیراصولی در سال‌های گذشته در شهر تهران وجود داشته است. این موضوع را همه گروه‌های سیاسی و کارشناسان قبول کرده‌اند. حالا نمی‌خواهیم از لفظ «فساد»، استفاده کنیم بلکه می‌گوییم «روش‌های کسب درآمد غیراصولی».
وی ادامه می‌دهد: اما درعین حال، همین «روش‌های غیراصولی» برای کسب درآمد، خود باعث فساد می‌شوند که نمی‌شود آنها را انکار کرد. یعنی خود این روش‌ها تولید فساد می‌کنند. همین اتفاق در شهرداری تهران هم رخ داده است.
هاشمی تصریح می‌کند: حالا تمام تلاش ما این است که با شهرداری جدید تهران کاری کنیم تا این روش‌های غیر‌اصولی به روش‌های قانونمند بدون نیاز به تفسیر اصلاح شود. چرا؟ چون بخش‌هایی از قوانین شهرداری‌ها یا حتی مصوبات شورا قابل تفسیر است.
همین «تفسیر»پذیر بودن می‌تواند باعث ایجاد فساد شود؛ چرا که ممکن است مدیری از این قوانین برای حل مشکل شهروند یا شهروندان استفاده کند و مدیری دیگر برای سنگ‌اندازی و ایجاد مشکل برای آنها.
به گفته وی در تمام شهرهای بزرگ و پیشرفته دنیا قوانین به حدی شفاف و مشخص است که وظیفه شهروندان و مسوولان شهری در اداره شهر کاملا مشخص است. بسیاری از مدیران و کارشناسان شهری معتقدند که نباید رخدادها و ابهامات دوره گذشته را شخم زد. چرا که راه به جایی نمی‌برد و تنها باعث تشویش افکار عمومی خواهد شد.
رییس شورای شهر تهران نیز با تایید این نظریه به «اعتماد» گفت: اصولا طرح کردن پی در پی یک مساله بهانه و ابزاری برای عادی شدن فساد است. از سویی وقتی دایما از وجود فساد در شهرداری می‌گوییم، مردم به این نتیجه می‌رسند که همه بدنه شهرداری و مدیریت شهری فاسد است و همین موضوع، باعث بی‌اعتمادی درجامعه نسبت به مدیریت شهری می‌شود.
وی با اشاره به تاثیر صحبت مستمر درباره فساد و اثر آن بر جامعه افزود: به همین دلیل باید از اظهارنظرها و انتشار اخبار و اطلاعات کارشناسی نشده پرهیز کرد. خیلی وقت‌ها در مورد یک موضوع که با فساد ارتباط دارد صحبت می‌کنیم و در مورد آن به قول معروف افشاگری می‌کنیم.
بدون اینکه به عمق و ابعاد مختلف آن اشاره کنیم. غافل از اینکه ممکن است اصلا مساله و دلایل شکل گرفتن آن چیز دیگری باشد. این باعث می‌شود تا مردم یک دیدگاه کلی به فساد پیدا کنند بدون آنکه به ریشه و منشأ و دلایل شکل‌گیری آن توجهی داشته باشند.
بدون اینکه بدانند ابعاد آن چقدر است ؟ یا اصلا این فساد رخ داده یا قرار است رخ دهد... همین مساله باعث ایجاد یک بی‌اعتمادی به مدیریت نظام می‌شود که این به هیچ عنوان به صلاح مملکت و نظام نیست. پس ما باید به سمتی حرکت کنیم که به جای اظهارنظرهای احساسی، با دیدگاهی کارشناسی شده مسائل را برای شهروندان اطلاع‌رسانی کنیم تا به بهانه شفاف‌سازی و افشاگری، موجب بی‌اعتمادی شویم.
رییس شورای شهر تهران با اشاره به جلوگیری از بی‌اعتمادی در میان شهروندان به خبرنگار اعتماد گفت: من هم این خبر که شهردار تهران ممنوع‌التصویر شده را شنیده‌ام ولی نمی‌دانم تا چه حد درست است. ولی مسلما موضوع را پیگیری می‌کنم. امیدوارم ازطریق سابقه دوستی که با رییس سازمان صدا و سیما دارم بتوانم وی را به شورا دعوت کنم و همگی توضیحاتش را بشنویم.
محسن هاشمی در حالی به پرسش‌های «اعتماد» پاسخ گفت که نکاتی از نشست خبری شهردار پرسش‌برانگیز بود.
نجفی در نشست خبری خود اشاره‌ای داشت به تخلفات احمدی‌نژاد در طول دوره مدیریتش در شهرداری تهران. وی با ذکر اینکه از سال ٨٦ که ما وارد شورا شدیم، عملکرد مدیریت دوساله احمدی‌نژاد را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در مواردی با تخلفاتی جدی برخورد کردیم.
حتی به «هزینه‌های موسوم به «فاقد» نیز برخورد کردیم. (هزینه‌هایی که خارج از ردیف‌های بودجه شده بودند و فاقد ردیف بودجه یا سند بودند) . نجفی همانجا اعلام کرده: به خاطر دارم لااقل ٣٢ میلیارد تومان به ارزش آن روزها هزینه فاقد در مدیریت احمدی‌نژاد کشف کردیم که گزارش حسابرسی را به چمران به عنوان رییس شورای شهر تهران دادیم اما تا پایان دوره شورای سوم، چمران اجازه طرح موضوع در شورا را نداد.
محسن هاشمی در همین خصوص و در پاسخ به این سوال که آیا شورای پنجم عزمی برای بررسی تخلفات دوره شهرداری احمدی‌نژاد دارد یا خیر درحالی که از واژه نبش قبر استفاده می‌کرد گفت: در صورتی که اعضا بر نبش قبر تخلفات زمان احمدی‌نژاد اجماع داشته باشند آنها را بررسی خواهیم کرد. این خودش مورد جدیدی است که باید با دوستان راجع به آن صحبت کنیم.
وی با لحنی طنزآلود البته تاکید کرد: فکر می‌کنم این مبلغ 300میلیارد تومان بوده نه 32میلیارد، چراشهردار 270میلیارد آن را کم کرده؛ اطلاع ندارم!
هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا رییس شورا می‌تواند ٦ سال تمام جلوی رسیدگی به چنین پرونده مهمی را بگیرد گفت: راستش را بخواهید از این موضوع اطلاعی ندارم و نمی‌دانم چگونه وی شش سال موفق شده تا این کار را بکند. بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد که باید در آینده‌ای نزدیک شاهد اخبار و گزارش‌های جنجالی‌تری از مدیریت شهری در دوره احمدی‌نژاد و قالیباف باشیم. گزارش‌هایی که امیدواریم، «کارشناسی» باشد.
روزنامه اعتماد
تهرام 9353**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.