به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی محیط زیست استان تهران، کیومرث کلانتری در نشست شبکه تشکل های زیست محیطی استان تهران افزود: منابع ما محدود و جمعیت در حال فزونی است بنابراین باید الگوی مصرف و مدیریت بر منابع تغییر کند تا بتوانیم با دنیا همگام بوده و به توسعه اصولی و متوازن دست یابیم.
وی با بیان اینکه حساسیت به موضوعات محیط زیست روز به روز در حال گسترش است اظهار کرد: در طول تاریخ، بسیاری از سازمان ها متولد شده، به بلوغ رسیده و با افول و نابودی دست به گریبان شده اند اما موضوع محیط زیست یک اصل ماندگار بوده و بقای آن همیشگی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه فشار توسعه بر محیط زیست زیاد و توسعه هم اجتناب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: اجرای برنامه و طرح های آمایشی در کشور مهم بوده و نباید در جاهایی که ظرفیت وجود دارد کار رها و جایی که توان محیط زیستی و اکولوژیکی وجود ندارد منابع را بیهوده هدر دهیم.
وی با اشاره به 2 رویکرد حفاظت از محیط زیست در دنیا یادآور شد: یکی از این دو رویکرد، کنترل و فرماندهی است که مردم را ضد محیط زیست و مزاحم می داند که این رویکرد در سالهای اخیر در کشور حاکم بود.
کلانتری ادامه داد: رویکرد دیگر، مشارکتی است که در آن مردم برای حفظ محیط زیست با حاکمیت شریک هستند و نگاه ما نیز در حوزه محیط زیست باید رویکرد مشارکتی باشد.
وی توجه به مسئولیت های اجتماعی را مهم دانست و تصریح کرد: قبل از اینکه هامون و دریاچه ارومیه خشک شوند این مسئولیتهای اجتماعی بودند که خشک شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه هیچ کاری را بدون حمایت مردم نمی توان انجام داد و نسل آینده ما باید نسلی مسئولیت پذیر و مطالبه گر باشد، گفت: خوشبختانه حساسیت مردم در حوزه محیط زیست روز به روز بیشتر می شود و اولین قدم در برنامه های مشارکتی با مردم شنیدن حرف های آنان و تجزیه و تحلیل توصیه های آنها است.
وی در پایان با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در بخش های مختلف از حداقل ها حفاظت می کند افزود: جمعیت انبوه تهران نیازمند توسعه است زیرا دست نیافتن به توسعه متناسب منجر به فقر و بیکاری می شود اما نگاه ما به هرگونه توسعه، باید همراه با محیط زیست است.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری ** انتشار: محمد آجورلو
تهرام/9353//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.