به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود شکوهی روز سه شنبه در همایش «بهداشت روان و مدرسه کارآمد» در تالار فرهنگ اظهار کرد: در طرح سنجش الکترونیکی بهداشت روان، سلامت دانش آموزان از لحاظ تحصیلی، تربیتی، شخصیتی، رفتاری و روحی و روانی سنجیده می شود و دسترسی و امکان شناخت لازم را برای کادر آموزشی و مسئولان مدرسه از ویژگی های دانش آموزان فراهم می کند.
وی گفت: این اطلاعات به مسئولان مدرسه کمک می کنند که اقدام مناسبی در شناسایی آسیب ها، اختلالات رفتاری و برای حل مشکلات دانش آموزان داشته و برنامه ریزی هایی را برای ارتقای روحی و روانی دانش آموزان انجام دهند.
شکوهی ابراز امیدواری کرد: طرح سنجش الکترونیکی بهداشت روان در سال های آینده در هر منطقه، استان برای هر سه پایه تحصیلی اجرا شود.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش گفت: رویکرد ما در نظام آموزشی کلاس محوری است که برخی معتقد بودند که با حضور دانش آموزان در کلاس و اهمیت آموزش و تدریس بر طبق دستورالعمل آموزشی، فرصتی برای پرداختن به برنامه های فوق برنامه و ارائه خدمات و بررسی های مشاوره وجود نداشت که بر این اساس برای حضور و ارتباط مشاوران در مدرسه آنان به عنوان معلم در کلاس حضور پیدا کردند.
شکوهی با اشاره به طرح همیار مشاور گفت: این طرح، امسال، برای چهارمین سال اجرا می شود که در طرح همیار مشاور از ظرفیت دانش آموزان در ارتقای مهارت ها و توانمندی های دانش آموزان بهره مند می شویم.
وی، توسعه مراکز مشاوره را از دیگر برنامه های اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 270 هسته مشاوره در کشور فعال هستند که در تلاشیم که این هسته های مشاوره به مرکز مشاوره تبدیل شده و نیروی متخصص را در مراکز مشاوره داشته باشیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: آمایش آسیب شناسی روانی اجتماعی برای دختران در یک پایه تحصیلی و در یک مقطع خاص از دیگر طرح های این اداره کل در راستای ارتقای بهداشت روان دانش آموزان است که امیدواریم این طرح توسعه پیدا کند و بتوانیم بهداشت روان دانش آموزان را با مشارکت تمامی ارکان مدرسه ارتقا دهیم.
شکوهی با اشاره به شعار هفته بهداشت روان با عنوان «بهداشت روان و مدرسه کارآمد» گفت: با توجه به مسایل و مشکلات حوزه روانی و روحی در جامعه، شاید این هفته تلنگری برای ما و خانواده ها است که یک اقدامی در این زمینه انجام دهیم.
وی با اشاره به پویایی معلم در مدرسه برای تربیت و پرورش دانش آموزان اظهار کرد: ما باید در مدرسه فضایی ایجاد کنیم که دانش آموزان و کادر آموزشی احساس آرامش کنند و با توجه به مشکلات پیش رو، چگونگی آموزش و ارتقای مهارت های معلمان در مدرسه، چگونگی تعامل آنان با دانش آموزان باید مدنظر قرار گیرد.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجتماع، خانواده و مدرسه در ارتقای بهداشت روان دانش آموزان موثر است، افزود: دانش آموزی که از لحاظ روحی و روانی آمادگی ندارد، آموزش به او دشوار است و هنر مدیر، معلم و مشاور و کادر آموزشی مدرسه این است که دانش آموزانی را که دچار مشکل هستند، شناسایی کرده و به آنان کمک کنند.
شکوهی گفت: قرار نیست که مشاوران به تنهایی کمک و راهنمایی و خدمات مشاوره را به دانش آموزان ارائه کنند بلکه بخشی از این وظایف را معلمان و کادر آموزشی مدرسه هم می توانند انجام دهند و مشاوران باید خدمات مشورتی را به عنوان متخصص در سطح مدرسه گسترش دهند و معلمان نیز در این حوزه توانمند شوند.
وی با اشاره به اجرای طرح «مدرسه دوستدار زندگی» گفت: این طرح به مدت دو سال است که در مدارس تهران اجرایی می شود که در این طرح ارتقای توانمندی، مهارت و مشارکت مشاوران، نحوه برخورد و تعاملات بین همکاران و عوامل اجرایی مدرسه مورد توجه است.

*ورود 110 نیروی مشاور جدید در آموزش و پرورش تهران
عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه امسال 110 نیروی مشاور جدید وارد آموزش و پرورش شدند، افزود: ما در معاونت پرورشی اجازه ندادیم که این افراد به بخش ابتدایی ورود پیدا کنند چراکه ما با کمبود نیروی مشاور به خصوص نیروی مشاور مرد مواجه هستیم که این کمبود در بعضی از مناطق تهران از جمله سه و 6 محسوس است.
وی ایجاد و ارتقای فعالیت اتاق های فکر در مناطق آموزش و پرورش را در راستای ارائه خدمات مشاوره و توانمندی مشاوران ضروری دانست.
کریمی با اشاره به شعار هفته بهداشت روان با عنوان «بهداشت روان و مدرسه کارآمد» گفت: بی تفاوت نبودن به خانواده و جامعه، انعطاف پذیری، مثبت اندیشی، توانایی حل مشکلات و استفاده بهینه از اوقات فراغت جز مولفه های مهم بهداشت روان است و هر انسانی که دارای بهداشت روانی است ابتدا به خود و بعد به دیگران احترام گذاشته و ارزش قایل می شوند.
همایش «بهداشت روان و مدرسه کارآمد» روز سه شنبه به مناسبت هفته بهداشت روان با حضور مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، ابوالفضل رحمانی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و جمعی از مشاوران در تالار فرهنگ برگزار شد.
هفته بهداشت روان با محوریت مشاوران مدارس از 18 مهرماه آغاز شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.