به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، حجت میرزایی در هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن با انتقاد از روند توسعه نامتوزان شهر تهران افزود: 50 درصد اختراعات و نوآوری ها در تهران متمرکز شده و 25 درصد تولید تولید ناخالص داخلی،20 درصد جمعیت کشور و 35 درصد تولید صنعتی کشور مربوط به تهران است.
وی اظهار کرد: در یک دهه گذشته تورم روزافزون جمعیت، افزایش ساخت و ساز شهری و تمرکز همه امکانات در این شهر منجر به هجوم جمعیت به شهر تهران شده که نتیجه آن تبدیل شدن تهران به شهری خوابگاهی با معضلات بسیار است.
معاون شهردار تهران بخش مهمی از مشکلات شهر تهران را مربوط به حوزه مسکن دانست و خاطرنشان کرد: نخستین چالش شهر تهران 14هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد آن است که در صورت نوسازی یا توقف آن مشکلات ادامه خواهد داشت.
وی گفت: در حالی که ذخیره زمین در تهران مدت هاست تمام شده، بافت فرسوده میلیون ها مترمربع زمین غیرقابل استفاده را در خود منجمد کرده است.
میرزایی در بخش دیگر سخنان به رکود بخش مسکن هم اشاره کرد و افزود: رکود بخش مسکن در حالی به ششمین سال متوالی نزدیک می شود که علاوه بر مشکلات اشتغال، درآمدهای شهری متکی به ساخت و ساز و مدیریت شهری را هم با محدودیت مواجه کرده است.
وی تصریح کرد: علاوه بر مشکلات ناشی از سوداگری املاک و مستغلات، برخی چالش های نهادی مانند حقوق و مالیات غیرشفاف در بخش زمین و مسکن به فساد گسترده و سازمان یافته دامن زده است.
معاون شهردار تهران فقدان جریان شفاف دارایی ها، وجود اطلاعات نامتقارن و ناکارآمدی تشکل های صنفی و دسته ای را از دیگر چالش های بخش مسکن در پایتخت برشمرد.
وی با اشاره به تدوین برنامه سوم شهر تهران اظهار کرد: برنامه سوم شهر تهران در سال های 1397 تا 1400 اجرا خواهد شد.
میرزایی ابراز امیدواری کرد برنامه سوم شهر تهران با تغییراتی در شیوه تدوین زمینه عبور از چالش ها و مشکلات را فراهم کند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/9353 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.