به گزارش ایرنا ، شهرستان ورامین یکی از مهمترین قطب های کشاورزی استان تهران و کشور محسوب می شود که با تولید سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار تن محصولات کشاورزی ، بسیاری از مایحتاج غذایی استان تهران و کشور را تأمین می کند.
کشاورزان این شهرستان سالانه بیش از 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود را زیر کشت انواع غلات می برند که محصولات این اراضی مستقیم و غیر مستقیم در تولید غذای مردم نقش به سزایی دارند.
هر چند که ورامین از 85هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت برخوردار است ولی به دلیل کمبود منابع آبی ، تنها 35 هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود و با کاهش روند بارش نزولات جوی ، به نظر می رسد که هر ساله از میزان سطح زیر کشت این اراضی کاهش می یابد.
در سال های گذشته با کاهش بارش نزولات جوی و عدم تخصیص حق آبه از سد ماملو ، کشاورزان مجبور شدند تا برای تأمین آب مورد نیاز به چاه ها و سفره های زیر زمینی فشار بیشتری وارد کنند و آب را از عمق زمین بیرون بکشند ، عملی که به مرور آبخوان ها را خالی کرد و پدیده خطرناک فرونشست زمین یا همان زلزله خاموش را به وجود آورد.
امروز در بسیاری از اراضی منطقه ابردژ و معین آباد ورامین و پیشوا بروز پدیده فرونشست باعث ایجاد شکاف های عمیقی در سطح زمین شده که نه تنها کشاورزی منطقه را نابود کرده که جان مردم را نیز تهدید می کند ، پدیده ای خطرناک که آبخوان ها را به طور کامل نابود کرده و امکان بازگشت و اصلاح آن وجود ندارد.
کاهش نزولات جوی نه تنها بر روی کشاورزی منطقه که بر مهمترین زیست بوم منطقه به نام تالاب فصلی بند علیخان نیز تأثیر گذاشت به گونه ای که با کاهش ورودی رودخانه های شور و شیرین ، این تالاب 25 هزار هکتاری که در سال های نه چندان دور همه ساله پذیرای هزاران پرنده آب زی و کنار آب زی بود ، به بیابانی لم یزرع تبدیل شده و مراتع جنوب منطقه که چراگاه دام های عشایر بود خشک شده اشت.
با احداث سد ماملو ، بسیاری از کشاورزان دشت ورامین امیدوار بودند که حق آبه ای از این سد به کشاورزی ورامین اختصاص یابد تا دوران با شکوه کشاورزی ورامین باردیگر از سرگرفته شود ، انتظاری که تحقق آن سال ها به درازا کشید و هیچ گاه به طور کامل به جز زمان های پرآبی که دشت به آب نیاز ندارد محقق نشد.
با احداث تصفیه خانه جنوب تهران ، بخشی از پساب تصفیه شده به سمت دشت ورامین از طریق کانال انتقال آب سرازیر شد تا وضعیت موجود کشاورزی ورامین حفظ شده و اوضاع کم آبی به وخامت نیانجامد.
امروز کشاورزی ورامین بیش از هر زمان دیگر به آب نیاز دارد و کشاورزان منطقه توقع دارند که نه مثل همسایه دیوار به دیوارشان شهرستان ری برنج بکارند ، که مانند گذشته های دور خود ، وضعیت موجود را حفظ کرده و کشاورزی شهرستان را زنده نگاه دارند.
نماینده مردم ورامین ، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در خصوص تأمین آب کشاورزی به خبرنگار ایرنا گفت : مشکل کم آبی یکی از مشکلات بسیار جدی دشت ورامین است که طی سال‌های اخیر کشاورزان با آن مواجهند و امروز به معضلی جدی تبدیل شده است.
سیدحسین حسینی نقوی افزود : مسئله آب به اندازی مهم است که حتی می تواند امنیت کشورها را نیز به خطر اندازد به همین دلیل باید مورد توجه ویژه مسئولین اجرایی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: امروز حق آبه مردم دشت ورامین در پشت سد ماملو ذخیره شده و کشاورزان و مردم شهرستانهای ورامین، قرچک و پیشوا از آن محروم هستند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی افزود : آب ذخیره شده پشت سد ماملو متعلق به کشاورزان ورامین، قرچک، پیشوا و جواد آباد بوده و پشت اسناد مالکیت آنها ثبت شده ولی این آب به اندازه تخصیص یافته شده رها سازی نمی شود.
نقوی تصریح کرد: از مسئولین انتظار می رود که حق السهم کشاورزان دشت ورامین که نیاز بسیار زیاد و شدیدی به آب دارند رهاسازی شود تا از این طریق از مشکلات قطب کشاورزی استان تهران نیز کم شود.
وی خاطر نشان کرد: دولت متعهد شده بخشی از آب کشاورزی دشت ورامین را از طریق انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران تامین کند که در حال حاضر تنها حدود 5 متر مکعب در ثانیه از طریق کانال منتقل می شود.
مدیر جهاد کشاورزی ورامین نیز به خبرنگار ایرنا گفت : در حال حاضر بیش از 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به دلیل کمبود منابع آبی بدون کشت مانده است ، تهدیدی که تولید سالانه یک میلیون و 200 تن انواع محصول کشاورزی را با خطر جدی مواجه ساخته است.
محمدحسین تاجیک افزود : حق آبه رودخانه جاجرود در اسناد اراضی کشاورزی ورامین ذکر شده و پس از احداث سد ماملو ، تمامی این حق آبه به مصرف شرب تهران رسیده است و حتی پساب تصفیه شده این آب را نیز به کشاورزان ورامین نمی دهند.
وی تصریح کرد: هم اکنون 3 و نیم مترمکعب آب از محل پساب تصفیه شده فاضلاب تهران به دشت ورامین ارسال می شود که این میزان اندک آب باعث شده تا فشار کمبود آب به 474 حلقه چاه مجاز موجوددر شهرستان وارد شود ، چاه هایی که به دلیل افت سطح آب های سفره های زیرزمینی نمی تواند جوابگوی میزان پروانه بهره برداری آب از سوی کشاورزان باشد و کمتر از یک سوم از میزان پروانه ، کشاورزان از چاه ها آب استحصال می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی ورامین افزود: با وجود آن که با حمایت های دولت ، بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به شیوه های نوین آبیاری تجهیز شده اند ولی انتقال حجم بیشتری از آب به دشت ورامین می تواند بسیاری از مشکلات کشاورزان را برطرف کند.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.