به گزارش خبرنگار ایرنا، این آیین عصر یکشنبه با حضور علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، عباسعلی باقری مدیرکل، ابراهیم رفیعی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، محمدعلی دشتی پور مدیر پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران، ناصر کوهستانی مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.
ناصر کوهستانی در حاشیه افتتاح نخستین مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه بازسازی و تجهیز این مرکز در مدت 2سال در دستور کار آموزش و پرورش تهران قرار گرفت.
وی افزود: براساس امضای تفاهم نامه همکاری میان آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری آموزش و پرورش این مجموعه در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت که این معاونت هم تجهیز و نوسازی مرکز خلاقیت و نوآوری را انجام داد و در نهایت پس از یک سال مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی افتتاح شد.
کوهستانی درباره نامگذاری این مرکز به نام زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی گفت: مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی پیش از این قرار بود که به نام مرکز امید نامگذاری شود که پس از فوت مریم میرزاخانی با پیشنهاد آموزش و پرورش تهران و کسب اجازه از خانواده مرحوم میرزاخانی این مرکز به نام زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی نامگذاری شد.
وی با اشاره به امکانات مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد مریم میرزاخانی اظهار کرد: این مرکز در حدود 10هزار مترمربع وسعت، مجهز به امکانات و آزمایشگاه هایی همچون فیزیک، شیمی، زیست فناوری، سلول های بنیادی، گیاهان دارویی و نانو است و شاهد این خواهیم بود که به عنوان یک مرکز پژوهشی و خلاقیتی برای دانش آموزان تهران و حتی سراسر کشور مورد استفاده قرار بگیرد‌.
مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران با اشاره به اختصاص حدود 3 میلیارد تومان برای تجهیزات و امکانات مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد مریم میرزاخانی گفت: کتابخانه، سالن همایش ها، اتاق تدریس از دیگر امکانات این مرکز است و امکان برگزاری 18 کلاس درس و انواع فعالیت های علمی و پژوهشی در آن وجود دارد.
کوهستانی با بیان اینکه اکنون بعضی از مدارس تهران در نوبت بهره مندی از پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد مریم میرزاخانی هستند، گفت: قرار است به صورت اختیاری 2واحد درسی مدارس به فعالیت هایی آموزشی و پژوهشی در پژوهش سراها اختصاص پیدا کند.
نخستین مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران به نشانی میدان صنعت، خیابان ایران زمین، خیابان مهستان، خیابان گلستان جنوبی، کوچه خواجه بیگی واقع شده است.
مرحومه مریم میرزاخانی، تحصیلات راهنمایی و متوسطه خود را در مدرسه فرزانگان منطقه 6 تهران پشت سرگذاشت و در سال 1373 فارغ التحصیل شد، سپس در دانشگاه صنعتی شریف در رشته ریاضی ادامه تحصیل داد، وی، سپس راهی آمریکا شد و از دانشگاه هاروارد مدرک دکترای خود را دریافت و در دانشگاه پریستون ادامه تحصیل داد و مدرک پروفسوری خود را اخذ کرد.
در سال 2005 میلادی، میرزاخانی از طرف نشریه آمریکایی پاپیولارساینس به عنوان یکی از 10 ذهن برتر دنیا معرفی شد و 2 بار نیز مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را برای ایران به ارمغان آورد.
این اسطوره علمی، تنها زن دنیا است که مدال فیلدز را دریافت کرده و این در حالی است که این مدال، هر 4 سال، یک بار به جوانان زیر 40 سال که در رشته خود خارق العاده ظاهر می شوند، اعطا می شود.
سرانجام این نخبه علمی در 24 تیر ماه 96 براثر بیماری سرطان در آمریکا در گذشت.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.