براساس همین فلسفه است که نگاه حرفه ای تری در این خصوص ایجادشده و هشدارهای ضد سرقت و امکانات امنیتی خودروها بیشتر و کیفی تر شده است.
این که اشکال وقوع جرم متنوع و درحال تغییر است حقیقتی غیرقابل انکار بوده و براین اساس باید روش ها و تفکرات خود را در مورد پیشگیری از جرم را به روز کنیم؛ مبنای این کار استفاده از تجربیات موفق گذشته و در عین حال انجام تحقیقات جدید و دسترسی به تکنولوژی ها و ابزارهای نوین به منظور حفاظت از عموم است.
امروزه باید از آسیب های جدی که در داخل خانه قربانیان رخ می دهد جلوگیری کنیم و یا جرایم سایبری که تنها با یک کلیک از یک طرف دنیا با هدفِ آسیب رسانی به هزاران نفر در مقصدانجام می شود را متوقف سازیم؛ این استراتژیِ جلوگیری از وقوع جرم در سال 2017 میلادی است.
این راهبرد بر شش عامل کلیدی وقوع جرم متکی است؛ فرصت، کاراکتر، اثرگذاری سیستم قضایی جرایم، سود، مواد مخدر، و الکل. پروپوزال هایی تحت هر عامل امروز ارائه شده است که باعث می شوند ارتکاب جرم سخت تر شده و گرایش به جرم کاهش یابد.
تجارب 20 سال گذشته حاکی از آن است که پلیس، دستگاه های امنیتی و قضائی به تنهایی قادر به پیشگیری از وقوع جرائم نیستند و در این رابطه همکاری تمامی اقشار از تجار و دانشگاهیان تا بخش خصوصی و عمومی ضروری است.
20 سال پیش احتمال سرقت خودروی هر فردی در انگلیس و ولز یک به پنج بود اما امروز این آمار یک به 25 است که درصدی از این موفقیت مرهون حرفه ای شدن پلیس است اما بخش اعظم این مهم به دلیل به روز شدن تاکتیک ها و روش های جلوگیری از جرم است؛ به عنوان نمونه امروزه تولید کنندگان خودروها با استفاده از فن آوری های نوین درصد سرقت محصول خود را کاهش داده اند و یا چندی پیش وزارت کشور انگلیس شاخصی در مورد سرقت خودروها منتشر کرد که به مشتریان این امکان را می داد تا از گزینه های خاص در مورد آنچه میخرند، آگاه باشند.

* فرصت، محرکی برای جرم
تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که عامل فرصت نقش اساسی در وقوع جرائم دارد و نسبتی معنادار بین افزایش فرصتِ جرم، با وقوع جرایم وجود دارد؛ این موضوع به این معنا نیست که در فرصت مناسب هرکسی مرتکب جرم خواهد شد بلکه برخی افراد در هیچ شرایطی به یک سری جرایم مرتکب نخواهند شد. اما مطالعات نشان داده است که تعداد موقعیت های مناسب، ارتکاب یک سری جرایم را افزایش می دهد.
یک عامل بازدارنده در وقوع جرم کاهش موقعیت ارتکاب جرائم است؛ تحقیقات نشان داده است که برای کاهش موقعیت ها باید شرایط محیطیِ مربوط به جرم را نامساعد کرد؛ همچنین دستری به ابزار ها و مواد غیرقانونی نیز باید محدود شود. مثال های بسیاری از انجامِ این اقدامات وجود دارد و در این مثال ها می بینیم که کاهش فرصتِ جرم تا چه حد بر کاهش جرایم تاثیر گذار است.
1. نامساعد ساختن محیط برای ارتکاب جرم
نصبِ CCTV در پارکینگ ها و افزایش نظارت همواره باعث کاهش جرایم شده است. چنین نظارت هایی امکان دیده نشدن را از مجرمان می گیرد. حتی پاک کردنِ گرافیتی ها و جمع اوری زباله ها نیز میتواند در کاهش جرایم تاثیر گذار باشد. چنین کاری به مجرمان احتمالی نشان میدهد که این محیط برای ساکنان اهمیت دارد.
2. مستحکم سازیِ هدف
این اقدام معمولا از لحاظ فیزیکی انجام میگیرد تا دزدی را سخت تر کند. برای مثال با پیدایش دزدگیر ها و ویژگی های امنیتی، دزدی خودرو از سال 1995 ، 88% کاهش داشته است؛ و در همین دوره با افزایش تراکم خانه و قفل های مناسب، دزدی منازل نیز 73 کاهش داشته است.
'با از بین بردنِ موقعیت ارتکاب جرم می توان از جرم جلوگیری کرد'
سخت کردنِ استفاده از جنس دزدی نیز میتواند نوعی مستحکم سازی محسوب شود، برای مثال تولید کننده ها و شبکه های تلفن همراه با بلاک کردنِ گوشی های دزدی چنین کاری را انجام میدهند. همچنین برخی سیستم عامل های تلفن همراه، اجازه فعال سازیِ یک گوشی دزدی را نمیدهند. همچنین میتوان با اطلاع رسانی به مردم و ارائه راه هایی برای کاهش احتمالِ جرم نیز مستحکم سازی کرد- برای مثال، اخطار درمورد رها کردن گوشی در یک کافه یا بارِ شلوغ.
3. محدود کردنِ دسترسی به ابزار های و موادِ غیر قانونی
برای مثال محدودیت سنی برای خریدِ چاقو یا اسپری های رنگی ، احتمال یک سری جرایم را کاهش میدهد. محدودیت های انلاین نیز تاثیر مشابهی دارند. برای مثال منحل کردنِ سایت های فروشِ اسلحه غیر قانونی و سایت هایی که دارای تصاویر غیر مجاز هستند یا محصولاتی مربوط به حملات سایبری را به فروش میرسانند. و در هر2 شرایطِ انلاین و افلاین، یاد اوریِ قوانین و پیامد های نقض آن میتواند به کاهش جرایم کمک کند.برخی دانشمندان عقیده دارند که کاهش یا حذفِ موقعیت های جرم تنها باعث میشود که مجرم در زمینه دیگری فعالیت خود را ادامه دهد. اما تحقیق عکس این قضیه را نشان میدهند. بنابراین یکی از محرک های اصلیِ جرایم، فرصت است. با موفقیتی که در کاهشِ دزدی مشاهده کردیم، تحقیقات نشان می دهد که حتی برای جرایمی همچون قاچاقِ جنسی و تولید متامفتامین نیز همین اصول قابل استفاده هستند. بنابراین میخواهیم مطمئن شویم که روش های تازه ای برای کاهش موقعیت های جرم پیدا کنیم و بازه گسترده تری را پوشش دهیم. این بازه می تواند شامل جرایمِ مخفی و جرایمِ فنی و مدرن باشد.
* رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس آگاهی ناجا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.