به گزارش روز یکشنبه ایرنا از مجموعه باغ کتاب تهران، کتاب فرهنگ و اندیشه کودکان و نوجوانان را افزون می کند و تجربیاتی را که فرزندان ما به قیمت گذران عمر به دست می آوردند با چند ساعت مطالعه به آنها هدیه می دهد.
در سال های گذشته سرانه مطالعه در کشور روز به روز در حال افول است و کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب های درسی اکتفا می کنند. به همین منظور باغ کتاب تهران با هدف علاقه مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه طراحی شده است.
در این باغ آموزش و بازی تلفیق شده تا عاملی برای علاقه مندی کودکان و نوجوانان به مطالعه بیشتر علومی که به طور تجربی در باغ می بینند، شود.
جمعی از هنرمندان پس از بازدید از باغ کتاب از جاذبه های این باغ سخن گفته اند.

*مدارس از مجموعه های علم باغ کتاب استقبال کنند
شبنم قلی خانی بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه در حال حاضر با وجود باغ کتاب یک نمایشگاه دائمی کتاب در تهران داریم، اظهار کرد: وقتی باغ کتاب را برای اولین بار دیدم بسیار غافلگیر شدم. فکر نمی کردم چنین جایی در تهران داشته باشیم.
وی گفت: فضای بسیار وسیع با سازه ای ویژه با دکوراسیون و رنگ آمیزی های خاص، اولین بخشی است که در باغ کتاب تهران جلب نظر می کند.
قلی خانی مجاورت باغ کتاب با کتابخانه ملی و دسترسی راحت به این مکان را از ویژگی های خوب باغ کتاب دانست و افزود: انتخاب باغ کتاب در اراضی عباس آباد از انتخاب های بسیار خوب مکانی برای این مجموعه است چرا که هر کسی با اتومبیل شخصی، تاکسی و مترو به راحتی می تواند به این مکان بیاید.
این بازیگر سینما و تلویزیون از ویژگی های دیگر این نمایشگاه دائمی را انتخاب کتاب هایی متفاوت برای تمام سنین و سلایق متفاوت عنوان کرد و گفت: این اتفاق باید خیلی زودتر در تهران رخ می داد و امیدوارم مردم قدر این مجموعه را بدانند و بتوانیم شاهد افزایش سرانه مطالعه باشیم.
وی افزود: معرفی باغ کتاب و تبلیغات در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد.
قلی خانی با اشاره به خانه های علم کودک و نوجوان اظهار کرد: این مجموعه ها برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب و مفید است و یکی دیگر از جذابیت های باغ کتاب این است که تمام مواردی را که این گروه سنی نیاز دارند، در خود جای داده است.
وی گفت: کودکان و نوجوانان در این مجموعه می توانند بازی کنند، بیاموزند، مطالعه و مطالبه کنند و این روش آموزشی به مرور زمان بچه ها را به دانستن و در نهایت به مطالعه ترغیب می کند.
این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه در دنیا سیستم های آموزشی به سمت آموزش های عملی پیش می رود، افزود: بسیاری از کشورها باغ های علمی دارند که کودکان و نوجوانان در آنها با حیوانات و گیاهان و نوع زندگی آنها از نزدیک آشنا می شوند.
قلی خانی گفت: با توجه به اینکه این اتفاقات در مدارس دنیا پیش می آید و ما در سیستم آموزشی کشورمان این امکانات را نداریم، مسئولان مدارس باید از باغ کتاب و امکانات آن استقبال کنند.
وی با اشاره به جذابیت امکانات باغ کتاب برای بزرگسالان اظهار کرد: علاوه بر فروشگاه کتاب بزرگسال و سالن های سینما، مجموعه های علوم کودک و نوجوان برای بزرگسالان هم جذاب است.

*روییدن کتاب در فضایی سبز بسیار دلنشین است
رضا فیاضی بازیگر، نویسنده و شاعر، مجموعه باغ کتاب را بسیار زیبا و موثر دانست و گفت: از بزرگترین آرزوهای من برای کشور و تهران اختصاص دادن مکانی به فضاهای فرهنگی است.
وی با بیان اینکه احداث باغ کتاب در اراضی عباس آباد اتفاق بزرگ است، افزود: روییدن کتاب در فضایی سبز بسیار دلنشین است و امیدوارم باغ کتاب میزبان کتاب های بسیاری باشد چرا که شهر تهران به مکانی که تمامی کتاب ها در آن گردآوری شده باشد نیاز دارد.
فیاضی با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در تهران اظهار کرد: تولید کتاب های فاخر از اهمیت بسیاری برخوردار است اما علاقه مند کردن مردم به خرید کتاب و مطالعه مبحث مهم تری ست.
این بازیگر و نویسنده، بخش کتاب کودک و نوجوان باغ کتاب تهران را بسیار عالی و جذاب دانست و گفت: ارائه کتاب های خوب و چیدمان مناسب می تواند مردم را به مطالعه جذب کند و علاقه مندی مردم به کتاب از آرزوی های دیرینه من است.
وی دسترسی راحت به باغ کتاب تهران را از دیگر مزایای این مجموعه فرهنگی برشمرد و افزود: اگر مردم برای تردد راحت باشند به طور حتم از این نمایشگاه دائمی کتاب استقبال می کنند و با توجه به دسترسی راحت به مترو حقانی و قرار دادن اتومبیل های برقی برای رفت و آمد راحت تر، به طور حتم مردم از این مکان زیبا و فرهنگی استفاده می کنند.
فیاضی با اشاره به اینکه باغ کتاب تهران فقط یک مکان فرهنگی نیست، اظهار کرد: این مجموعه مکانی انسان دوستانه است که در مسیر پیشرفت بشر پیش می رود و باید به مردم گفت بشتابید به سوی کتاب، چرا که با از دست دادن هر کتاب از یک دنیا دور می شویم و تجربه ای را که با مطالعه یک کتاب می توانیم کسب کنیم شاید با پرداخت بهای عمرمان بپردازیم.

*باغ کتاب اتفاقی بزرگ برای شهر و شهروندان است
فقیه سلطانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ساخت باغ کتاب در تهران را اتفاقی بزرگ برای شهر و شهروندان دانست و گفت: باغ کتاب به عنوان یک محیط عملی- فرهنگی که همه چیز را به طور تجسمی و عملی در دل خود جای داده، به طور حتم موفق عمل می کند.
وی هماهنگی رنگ ها در باغ کتاب را یکی از جذابیت های این مجموعه دانست و افزود: رنگ ها و مجسمه هایی که در باغ کتاب جانمایی شده اند، سراسر خاطره هستند و وقتی یک مجموعه تا این اندازه جذابیت داشه باشد، مردم را جذب می کند و حضور شهروندان گویای موفقیت یک مجموعه است.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون وجود سینماها را از دیگر مزایای مجموعه باغ کتاب برشمرد و گفت: سالن های سینما و خانه های علم که برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است، بی شک مردم را جذب مجموعه می کند و فکر نمی کنم کسانی که به باغ کتاب می آیند بتواند از کنار قفسه های زیبای کتاب بی تفاوت عبور کنند.
سلطانی با اشاره به اینکه مجموعه باغ کتاب تهران پاتوق فرهنگی بی نظیری در کشور است، اظهار کرد: تمام امکاناتی که یک خانواده نیاز دارند در باغ کتاب وجود دارد و در این مجموعه هر یک از افراد خانواده می توانند به راحتی به دنبال علایق خودشان بروند.
وی افزود: یک کتاب فروشی کوچک در مرکز شهر می تواند به افزایش سرانه مطالعه کمک کند و وجود چنین مجموعه ای در افزایش سرانه مطالعه بسیار موثر است.
مجموعه باغ کتاب تهران واقع در بزرگراه شهید حقانی(غرب به شرق) از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال شرقی با فرهنگستان‌های علوم، و زبان و ادبیات فارسی، از شمال غربی با باغ هنر و از غرب با باغ‌موزه دفاع مقدس در ارتباط است.
این مجموعه فرهنگی و چند منظوره با محوریت کتاب به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ساخته شده است.
فاز نخست این مجموعه همزمان با برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به بهره برداری رسید؛ دوازدهم تیرماه این مجموعه بطور کامل افتتاح می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.