عبدالرسول کریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهر تهران در سال های گذشته به عنوان شهر برخوردار معرفی شده و جذب نیروی مشاور در این شهر بسیار کم بوده و با توجه به بازنشسته شدن این نیروها در حال حاضر با کمبود نیروی مشاور به خصوص نیروی مشاور مرد در مدارس مواجه هستیم به عنوان مثال در مناطق سه و 6 تعداد نیروی مشاور مرد از تعداد انگشتان دست بیشتر نیست.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 800 نیروی مشاور در مدارس تهران گفت: این مدارس در حال حاضر نیازمند 200 نیروی مشاور مرد و حدود 15 نیروی مشاور زن است.
کریمی با بیان اینکه در سال تحصیلی 96-95، فقط 46 نیروی مشاور جذب آموزش و پرورش تهران شدند، افزود: این آمار با توجه به تعداد مدارس محدود بوده و اکثر نیروی مشاور ورودی به آموزش و پرورش تهران در مناطق جنوبی شهر فعالیت می کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: فقط مدارس غیرانتفاعی تهران می تواند ازمشاور آزاد استفاده کنند که این نیروها هم باید متخصص بوده و شرایط لازم برای حضور در مدارس غیردولتی را داشته باشند.
وی گفت: براین اساس مدارس برای جبران کمبود نیروی مشاور از نیروی حق التدریس بهره مند می شوند و مشاوران مناطق جنوبی تهران 2 روز در هفته به سایر مناطق آمده و اضافه کاری دریافت می کنند که مشکلات خاصی را به همراه دارد.
کریمی افزود: زمانی که نیروهای مشاور در مدرسه متمرکز بوده و وقت بیشتری را برای مشاوره و کمک به دانش آموزان اختصاص دهد، اثربخشی بیشتری خواهد داشت.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه بیشترین جذب نیروی مشاور مدارس از دانشگاه فرهنگیان است، اظهار کرد: به دلیل نیاز دانش آموزان به مشاوره و راهنمایی درخواست هایی را برای ورود نیروی مشاور به مدارس تهران داشته ایم که امیدواریم در سال تحصیلی 97-96 وزارت آموزش و پرورش تمهیداتی را فراهم کند که ما بتوانیم نیروی مشاور بیشتری جذب کنیم .

*تمرکز نیروی مشاور در دوره دوم متوسطه
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه 80 تا 90 درصد نیروهای مشاور در دوره متوسطه اول و 10درصد در دوره متوسطه دوم متمرکز شده، گفت: براساس الگوی وزارت آموزش و پرورش و بر مبنای هدایت تحصیلی، از سال 94 در کل مدارس کشور، بیشترین مشاوران در راستای کمک به دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی در دوره اول متوسطه حضور دارند که در غیراینصورت دانش آموزان برای این مهم دچار مشکلاتی خواهند شد.
کریمی افزود: طبق تحقیقات و پژوهش ها 73درصد از هویت یک نوجوان را شغلی که انتخاب می کند، تشکیل می دهد، براین اساس معتقدیم باید برای انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب به دانش آموز کمک کنیم.
وی درباره کمبود نیروی مشاور در دوره دوم متوسطه با توجه به شرایط و نیازهای دانش آموزان گفت: اگر دوره نوجوانی را به 2 مرحله تقسیم کنیم، دوره اول متوسطه(دوره راهنمایی) یکی از این دوره هاست که نوجوان هنوز به مرحله پختگی نرسیده لذا نیاز بیشتری به کمک و همیاری دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران هیجان جو بودن، کنجکاوی بیش از حد و، استقلال طلبی را از ویژگی های نوجوانان عنوان کرد و افزود: نوجوانان دچار بحران هویت بوده و مرتب مدل الگوی ذهنشان از یک مرحله به مرحله دیگر تغییر پیدا می کند و در این مرحله نیاز بیشتری به مشاوره دارند.
کریمی با اشاره به موضوع های مورد توجه مبتنی بر رفتارهای فردی، اجتماعی و خانوادگی در دوره اول متوسطه اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر مشکل ما در زمینه هدایت تحصیلی است که باید کمک کنیم دانش آموزان با بینش مناسب رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.
وی گفت: ما معتقدیم برای دستیابی دانش آموز به خودباوری و شناخت خود، همه مدارس حتی مدارس ابتدایی هم باید نیروی مشاور داشته باشند تا این دانش آموزان در سایر مراحل سنی در برابر آسیب های اجتماعی کمتر تحت تاثیر قرار بگیرد.
کریمی همچنین یکی از چالش هایی آموزش و پرورش شهر تهران را کمبود نیروی مشاور ماهر و توانمند دانست و افزود: برای ارتقای توانمندی نیروهای مشاور از ابتدای سال تاکنون چندین همایش به صورت قطبی و منطقه ای برگزار شده که اینها کافی نیست و اگر ما می خواهیم سیر ترقی و موفقیت را طی کنیم، باید آموزش ها برای معلمان، مربیان، مشاوران دانش آموزان و خانواده ها بیشتر شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.