کارشناس ارشد کشاورزی روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه تخم شربتی دانه ریحان چینی گیاهی خودرو، یکساله و شبیه به ریحان ولی برگ و بذرهایش ریزتر است.مقطع ساقه‌های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است.
پروین معشوری افزود: این گیاه در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید، ضد عطش و انرژی بخش بوده تحمل روزه داری را بالا می برد. دانه آب دار و موسیلاژی این گیاه با پر کردن حجم معده یک داروی لاغری بی ضرر و پر خاصیت بوده و برای همه افراد چاق مفید است.
وی اظهارداشت :دانه این گیاه سیاه و شفاف است و وقتی‌ که در آب ریخته شود بر اثر جذب آب هاله ای لعاب دار دور آن را احاطه می کند. این دانه ها به علت داشتن ترکیبات موسیلاژی (لعاب‌دار) به‌ صورت شربت درآب استفاده می‌شود.
کارشناس ارشد کشاورزی تصریح کرد: تخم شربتی معجزه ای برای ذخیره آب بدن در فصول گرم سال و مملو از انرژی است. این ریزدانه های ترکیب شده با آب ، کپسولی ارزشمند و مغذی از آب و انرژی طبیعی مخصوصاً در این روزهای پایانی ماه مبارک رمضان که بدن ضعیف تر شده و نیاز به تجدید قوا دارد می باشد.
معشوری خواص شگفت انگیز تخم شربتی که می توان به خاصیت ضد میگرن بودن آن اشاره کرد و گفت: تخم شربتی سرشار از کلسیم ، منیزیم ، زینک پروتئین، آهن، پتاسیم بوده و برای میگرن عالی است و درد میگرن را ازبین میبرد. خواص درمانی تخم شربتی شامل رفع عطش، تقویت قلب، تقویت اعصاب، تنگی نفس و سرفه‌های خشک است.
وی با بیان انیکه برگ ریحان موارد مصرف طبی فراونی دارد افزود: معطر ساختن غذاها، ضد تشنج و درد، مقوی و مدر، سردردهای میگرن و عصبی،‌ تقویت دستگاه هاضمه، ضد نفخ و گاز معده، نیش حشرات، مفید زخم های دهان،‌ تب بر، مسکن،‌ درمان اسهال با کوبیده صمغ عربی، رفع دل درد، ازدیاد شیر مادر، سرگیجه
دانه این گیاه معجزه گر و پر دسترس یکی از بهترین مواد برای کم کردن وزن است.
وی ادامه داد: دانه‌ های آب گرفته موسیلاژی و ژلاتینی تخم شربتی حجم معده را پر می کند و بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت‌ ها فرد را سیر نگه می‌ دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد.
خواص تخم شربتی جهت بیماری‌ها:
- تنفسی، مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل برای درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت.
- عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست، روغن حاصل از خرد کردن دانه ریحان
- درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها از تخم شربتی
- تعادل خلق و خوی فرد و رفع خستگی مفرط ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا
- سیاه سرفه با تأثیر ضد اسپاسمی،
- تعادل فشار خون و پایین آوردن دمای بدن با خوردن نوشیدنی تخم شربتی همراه غذا
- انتقال کلسیم به استخوان‌ها برای کسانی که در جذب کلسیم مشکل دارند توسط بورون
- تنظیم میزان قند خون و پیشگیری از خطر ابتلا به دیابت نوع 2
- دفع مواد زائد بدن از طریق روده‌ها
- زیبایی طفل در دوران بارداری با مصرف روزانه 10گرم تخم شربتی برای تقویت قلب و صحت مزاج
هشدار؛
میانه روی در مصرف هر نوع مواد غذایی همچنین این گیاه دارویی ضروری است که زیاده روی در مصرف آن ممکن است موجب سر گیجه، اختلال در حس بینایی، افت فشار خون و اختلال در انعقاد خون شود. همچنین افراد حساس به گلوتن در مصرف آن دقت کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: امین کمالی فر انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7247 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.