ابوالفضل حاجی علی خانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مقاومت مردم ایران در طول تاریخ فقط شامل هشت سال دفاع مقدس نمی شود، اظهار کرد: مقاومت مجموعه بزرگی است که هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی زیرمجموعه آن قرار می گیرد و در طول تاریخ، دوران مشروطه حتی قبل از آن، تعطیلی مطبوعات در دوره رضا شاه و بحث کشف حجاب، حادثه مسجد گوهرشاد، حادثه مدرسه فیضیه در سال 42، انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس از جمله حوادثی است که در طول تاریخ در کشور رخ داده که مردم در برابر همه این حوادث و مسائل مقاومت کردند.
وی افزود: در عصر حاضر هم مردم برای تامین زندگی خود در برابر مشکلات گوناگون مقاومت می کنند که یکسری از این مقاومت ها هدفمند، ارزشمند و قابل تقدیر است.
حاجی علی خانی درباره داستان تئاتر «بزرگراه» گفت: داستان این اثر درباره پیرمردی 90 ساله به نام حسام الدین است که خانه اش بر سر تعویض بزرگراه قرار گرفته به نحوی که کار ساخت پروژه با مشکل روبه رو شده، از این رو شهرداری قصد تخریب خانه را دارد و چندین بار به صاحب خانه اخطاریه داده اما حسام الدین به دلیل علایق شخصی خود مانع تخریب خانه می شود که در روند نمایش، با روایت حسام الدین از سرگذشت خانه، ماجراهای دیگری برای او و مستاجران رقم می خورد.
نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر «بزرگراه» با بیان اینکه داستان این اثر برگرفته از وقایع، اتفاقات و مسایل روز جامعه است، افزود: نمایشنامه «بزرگراه» بیشتر با تکیه بر تخیل خودم به نگارش درآمده تا مستندات تاریخی، ممکن است ما به ازای صحنه های تاریخی تئاتر بزرگراه، در تاریخ هم باشد اما شخصیت های این اثر نمایشی، در هیچ کجای تاریخ ما دیده نمی شود.
وی با اشاره به اینکه تئاتر «بزرگراه» از لحاظ طراحی صحنه، لباس و سبک بازی بازیگران یک اثر واقع گرایانه است، اظهار کرد: در اکثر آثارم، در طراحی شخصیت ها واقع گرایی را مدنظر قرار داده و به بارزترین ویژگی شخصیت ها یعنی انسان بودن آنها توجه می کنم و شخصیت های تئاتر «بزرگراه» هم نمونه ای از انسان های عصر امروز هستند.
حاجی علی خانی درباره نقش زنان در تئاتر «بزرگراه» که در بعضی صحنه ها به نظر می رسد حراف بوده، نقش موثری در خانواده خود ندارند و یا مود ظلم واقع شده اند، گفت: من این سخنان را نمی پذیرم که در این اثر در حق زنان ظلم شده و مردها ظلم کردند، زن و مرد در یک کلونی بزرگ به نام جامعه زندگی می کنند، نمایش هم بخشی از این جامعه است، می توان در جامعه زنی نکوسیرت، پارسا و دیوسیرت و مردی درویش و بدطینت دید.
بازیگر تئاتر «خوب، بد، زشت» با اشاره به بهره گیری از منابع تاریخی برای نگارش نمایشنامه گفت: من معتقدم که ادبیات و تاریخ ایران منابع غنی است که مضامین و سوژه های قوی را می تواند برای هنرمندان اهل قلم به ارمغان بیاورد، اکثر آثار من از جمله «حکایت فین به روایت جن جین» گذاری از زندگی امیرکبیر و نمایشنامه «ماهرخ» که درگیری حکیم عطار و حکیم نظامی گنجوی با پیرمردی هندو با بهره مندی از منابع ادبیات و تاریخ به نگارش درآمده است.
حاجی علی خانی خاطرنشان کرد: بخش اعظم تئاتر «بزرگراه» از زندگی روزمره و واقعی و نگاهی به جامعه امروز و بخش های کوچکی از آن؛ روایت و تصورات حسام الدین از گذشته، با الهام از تاریخ روایت شده است.
وی گفت: من به سنت ها علاقه مندم، آثار اساتیدی همچون علی حاتمی، داوود میرباقری و حسن فتحی، محمود استادمحمد، اسماعیل خلج و اکبر رادی مطالعه کردم اما در نگارش و اجرای آثارم از آنها تقلید نکردم و ملغمه ای از آثار آنان را پالایش و پرورش دادم و نمایشنامه هایی را به نگارش درآوردم.
نویسنده و بازیگر تئاتر «خوب، بد، زشت» درباره تاثیر تبلیغات در جذب مخاطب یک اثر نمایشی گفت: تبلیغات یک اثر به دلیل تاکید بر بعد مالی نمایشی نباید برعهده خود گروه نمایشی باشد بلکه نهادهایی همچون شهرداری، صدا و سیما و تلویزیون باید امکاناتی را به صورت رایگان و با امتیازهای خاص برای تبیلغات گروه های نمایشی اختصاص دهد.
حاجی علی خانی اجرای نمایش های «برف سرخ» در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، «بافندگان» در دوازدهمین جشنواره رضوی و «شوکران» به مناسبت ایام محرم و صفر را از دیگر فعالیت های آینده خود عنوان و ابراز امیدواری کرد: نمایشنامه «گذر لوطی هاشم» که نمایشنامه ای کاملا ایرانی، ساختارمند و قاعده مند است در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور پیدا کند.
تئاتر «بزرگراه» کاری از گروه نمایش دیوار چهارم، به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی علی خانی اجرای خود را از 15فروردین ماه سال جاری به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در تماشاخانه سرو آغاز کرد و با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و پردیس تئاتر تهران از 20 اردیبهشت ماه تا 22 خردادماه ساعت 19 در تماشاخانه استاد کشاورز پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می رود.
شقایق فتحی(بازیگر، مشاور نویسنده و کارگردان)، صادق توکلی، علی گل زاده، بهمن روزبهانی، حسین پرستار، ناصر پژنگ، محمدرضا چاپاریان، خسرو امیری، جمال فوادیان، مجید علم بیگی، مریم عسگری، ابوالفضل حاجی علی خانی، کتایون سبحانی، میلاد صیادی و زهرا احمدی بازیگران این تئاتر هستند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.