به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از جماران، حجت الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از جوانان هلال احمر با بیان اینکه همه ما نسبت به محیط اطرافمان و جامعه خویش مسئولیت داریم، اظهار کرد: تفاوت پیامبران و دانشمندان در این است که دانشمندان یا نخبگان در مسیر صعودی جوامع پیدا می شوند. لذا در یک جامعه بدوی نمی توان امثال بوعلی سینا، ابوریحان، ادیسون و نیوتن را پیدا کرد؛ بلکه باید فضای مناسب فراهم شود تا از درون آن چنین شخصیت هایی پدیدار شود.
وی با بیان اینکه پیامبران از این نظر در نقطه مقابل نوابغ هستند، تصریح کرد: پیامبران در موعد سقوط جوامع پیدا می شوند، لذا وجود آنان معجزه و خرق عادت است. بنابراین، نتیجه طبیعی جامعه عربی که دختر را زنده به گور می کند و هیچ دانش و فرهنگی ندارد، پیدایش پیامبر نیست، اما نتیجه طبیعی جامعه اسلامی بوعلی سینا است.
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه همه ما مدیون جامعه هستیم، افزود: اگر جامعه شما مشکل دار باشد استعداد شما به ظهور نمی رسد؛ لذا مسئولیت ما در جامعه ادای دین است و لطفی نیست که ما به جامعه می کنیم.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) که می فرمایند «هر کس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست»، یادآور شد: یکی از ابعاد کار هلال احمر که دوستان با نیت پاک به آن می پیوندند، ادای دین به جامعه است.
وی گفت: از زبان معصومین توصیه می کنم که دانش خود را در هر حوزه ای که هستید بالا ببرید. امیرالمؤمنین (ع) می فرماید «العلم اصل کل خیر و الجهل اصل کل شرّ». یعنی ریشه همه خیرها در علم و ریشه همه شرور در جهل است؛ امام خمینی نیز کتابی با عنوان «شرح حدیث جنود عقل و جهل» دارد و در آن توضیح می دهد، ریشه تمام خیرهای عالم در علم و ریشه همه شرّها در جهل است.
یادگار امام با بیان اینکه قدر جوانی را بدانید، افزود: یکی از مواردی که می شود قدر جوانی را دانست این است که علم خود را بالا ببرید. حدیث امیرالمؤمنین (ع) را وجهه همت خودتان کنید و در کنار مسئولیت اجتماعی، علم خود را بالا ببرید. هرچه فرد عالم تر شود خیر و توانایی او در انجام کارخیر بیشتر می شود؛ بنابراین، هرچه می توانید از انواع جهالت ها دوری کنید.
وی با تأکید بر اینکه سعی کنیم تعقل را در جامعه بالا ببریم، گفت: امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند«هر ظرفی پر می شود الّا علم». هرچه دانش فرد بالا رود وسعت شخصیت پیدا می کند. در زندگی جمعی، شخصی، سیاسی و اجتماعی هرچه بیشتر به دوری از جهالت توجه کنید، زیرا دشمن همه انسان ها جهل است.
سید حسن خمینی اظهار کرد: وقتی دانش را کسب کردید، این توانایی مانند همه توانمندی های دیگر زکات دارد. امیرالمؤمنین(ع) زکات علم را در دو چیز می داند؛ زکات اول این است که علم را به کسی که نمی داند منتقل کنید. البته این علم الزاما علم دین نیست و می تواند دانش اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هر چیز دیگری باشد. اما همه زکات علم این نیست؛ زکات دوم علم این است که تلاش کنید به آن علم عمل کنید.
وی در پایان سخنان خود گفت: مجموعه هلال احمر بر اساس مسئولیت ما نسبت به درد دیگران و حق آنها بر گردن ما، شکل گرفته است و ان شاء الله این تلاش ها مورد لطف و عنایت خداوند قرار گیرد.
6139
خبرنگار: محمد بیدارمنش

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.