این نامزدهای شورای شهر معتقدند که باید آرای انتخابات بازشماری شود، چرا که در آن تخلفاتی صورت گرفته است. محسن پیرهادی یکی از این افراد است که به‌رغم تمام تبلیغاتی که در انتخابات انجام داده بود، نتوانست رأی اعتماد از مردم بگیرد و از راهیابی به شورای شهر پنجم باز ماند. این عضو هیات رئیسه چهارمین شورای شهر تهران در مورد حواشی و گلایه‌های شمارش آرا واکنش نشان داد.
پیرهادی روز گذشته با بیان اینکه نظارت و برگزاری انتخابات برعهده فرمانداری تهران است، با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون شمارش آرا گفت: تمام درخواستمان از هیات اجرایی و نظارت این است که در روند برگزاری و شمارش آرا نظارت دقیقی داشته باشند، نه اینکه وقتی از آنها می‌خواهیم که آمار یک صندوق خاص را بدهند، می‌گویند که نداریم و باید از هیات اجرایی بگیریم که این درست نیست، چرا که ما در دیدار با لاریجانی رئیس مجلس نیز گفتیم که هیات اجرایی باید ساز و کار نظارتی داشته باشد تا در فرایند انتخابات نظارت دقیق داشته باشد نه اینکه اختیارات خود را به هیات اجرایی تفویض کند.
شکوائیه نامزدهای شکست‌خورده
مهدی چمران، رئیس شورای شهر چهارم هم که در صدر بازنده‌ها در انتخابات شورای پنجم قرار گرفته، به نتیجه انتخابات واکنش نشان داده و معتقد است: در روند انتخابات قانونی آنجایی که باید فرمانداری بیاید و تجمیع آرا را انجام دهد، شاهد بودیم که آرا مستقیم به وزارت کشور می‌رود و در آنجا تجمیع می‌شود و نه مجلس نظارت داشته، نه فرمانداری.
در این میان شایعه شد که برخی معاونان شهردار فعلی تهران پس از اعلام نتایج انتخابات، از ابقا در سمت خود ناامید شده‌اند و عرصه را برخود تنگ دیده و به همین دلیل استعفا را ترجیح داده‌اند.
مهدی چمران که همواره بزرگ‌ترین حامی و مدافع شهرداری و شخص محمدباقر قالیباف بوده است، از این موضوع نیز دفاع کرد و گفت: تنها یک معاون از کار خود استعفا داده و آن هم به دلیل بیماری سرطان دخترش است، اما همه سر کارشان هستند. همان‌طوری که دیدید، روز بعد از انتخابات 700 تن زباله انتخابات از سطح شهر جمع شده است.

در بازشماری تخلفی دیده نشد!
پس از این ماجراها که با اعلام نتیجه انتخابات به راه افتاد و اظهاراتی که علیه فرماندار و دیگر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی انتخابات شورای شهر مطرح شد، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از بازشماری 15 صندوق تهران با حضور نماینده لیست خدمت خبر داد و گفت: در تهران قریب به 3900 شعبه اخذ رأی و 5000 ناظر و 1000 بازرس فقط در تهران درگیر انتخابات بودند، اما برخی کم‌لطفی می‌کنند و می‌گویند که نظارتی وجود نداشته، در حالی که هیات مرکزی، هیات عالی استان نظارت تهران، هیات شهرستان تهران و ناظران صندوق از شروع انتخابات تا تجمیع آرا حضور فعالی داشتند.
وی ادامه داد: ما امروز به شکل استقرایی صندوق‌هایی را مطابقت دادیم و در 15 مورد حتی یک مورد هم کسری رأی نداشتیم که حاکی از سلامت نسبی انتخابات است و ما نباید این روند را زیر سوال ببریم. البته تخلف را نفی نمی‌کنیم. ممکن است مصادیقی از تخلف باشد، اما زیر سوال بردن کلیت انتخابات کم‌لطفی است. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تصریح کرد: چنانچه لازم باشد و در حوزه‌ای به تخلفاتی برسیم که منجر به ابطال صندوق شود، این کار باید با تایید هیات مرکزی انجام شود.
هماهنگی‌های لازم هم به عمل آمده که اگر جایی مشکلی وجود داشت، صندوق‌ها به ناحق باطل نشود و ما بتوانیم جامعیتی نسبت به موضوع داشته باشیم. در حال حاضر 113 شکایت به هیات مرکزی ارجاع شده که 70 مورد آن در حال بازشماری است. البته این شکایات نسبت به روند نیست، بلکه اعتراض به نحوه تجمیع و شمارش آراست که با بازشماری صندوق به شکل استقرایی یا کامل به این شکایات رسیدگی می‌شود.
تهرام 1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.