به گزارش خبرنگار ایرنا، عماد افروغ عصر سه شنبه در نشست نقد و بررسی کتاب «مسایل اجتماعی» در مرکز فرهنگی شهر کتاب اظهار کرد: چندی پیش در یکی از محافل دانشگاهی موضوعی مطرح شد که در میان جامعه شناسان ما گرایش نظری یا گرایش مساله محور هست که من این دعوا را دعوای مع الفارق دانسته و به آن نپرداختم.
وی با بیان اینکه مهمترین انگیزه ای که نسل ما را به رشته جامعه شناسی سوق داد، انگیزه مساله محور بود، گفت: ما قصد پرداختن به یک مبحث کاملا محض نظری نداشتیم، بسیاری از افراد این بحث نظری را در قالب فلسفه می شناسند و بنده فلسفه ای که به جنبه زمینی خود به نام فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قدرت و تاریخی بی توجه باشد را اصلا فلسفه نمی دانم.
افروغ با اشاره به اینکه مساله اجتماعی ذیل واقعیت اجتماعی تعریف می شود، افزود: در این حوزه، ایده بر واقعیت اثر می گذارد، در تولید و تفسیر رابطه ای بین ایده و واقعیت وجود دارد، ما گاهی فراموش می کنیم واقعیتی که در جامعه ما تلخ است و مرتبط با مسایل اجتماعی است، بی ارتباط با آن ایده هایی که در پس آن واقعیات است، موضوع اجتماعی اعم از ایده های مرتبط با آن واقعیت و خود واقعیت است.
این نویسنده و پژوهشگر تاکید کرد: مهمترین دغدغه جامعه شناسان، واقعیت شناسی، ایده مرتبط با واقعیت اجتماعی و تبیین و ریشه یابی آنهاست، بنابراین مسائل اجتماعی هم به مثابه واقعیت اجتماعی مهمترین موضوع یک جامعه شناس و جامعه شناسی است.
وی با اشاره به نسبیت گرایی در بیان مسایل اجتماعی گفت: اینکه ما چه چیزی را مساله بنامیم و چه چیزی مساله باشد، به نظم ارزشی و هنجاری آحاد، گروه ها و جامعه بستگی دارد و در این حوزه نسبیت گرایی واقعیت شناسی مطرح می شود، چه بسا یک موضوعی در مکانی مساله اجتماعی نیست و در مکانی دیگر مساله است.
افروغ با بیان اینکه مباحث مسایل اجتماعی و واقعیت های اجتماعی ما را بی نیاز از مباحث فلسفی و نظری نمی کند، اظهار کرد: فلسفه سیاسی اجتماعی فیلسوف و جامعه شناس نیز در مساله شناسی تاثیر دارد، مثلا فیلسوفانی معتقد به اصالت فردی، اصالت جمعی، آزادی خواهی، عدالت خواهی و نوع دوست و.. هستند که این داوری ها هم در ذیل فلسفه سیاسی اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های کتاب «مسایل اجتماعی» گفت: جان مشونیس نویسنده این کتاب سعی کرده با نگرش انتقادی، نوع دوستانه و انسانی و براساس نظریات ساختی کارکردی، کنش متقابل نمادین، رادیکال چپ مسایل اجتماعی را مورد توجه قرار دهد که دلالت های سیاسی هر کدام می تواند در تولید و راه حل مساله نیز مورد استفاده قرار گیرد و همچنین این نویسنده به دیدگاه محافظه کارانه، لیبرالیسم و رادیکالیسم اشاره کرده است.
این جامعه شناس با بیان اینکه آمارهای مطرح شده در کتاب «مسایل اجتماعی» مربوط به آمریکا است، افزود: این کتاب برای آشنایی افراد با واقعیت های این کشور، افرادی که نگاه سلبی یا ایجابی به آمریکا داشته و یا مخالف یا موافق آن هستند، می تواند مورد استفاده قرار گیرد و خوشحالم که در ایران زندگی می کنم و بسیاری از مسایل اجتماعی تلخ در کشور آمریکا را نمی بینم.

*استفاده از کتاب مسایل اجتماعی به عنوان منبع آموزش
سیدحسین سراج زاده جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز در این نشست با اشاره به موضوع ها و مباحث مطرح شده در کتاب «مسایل اجتماعی» گفت: نویسنده این کتاب با استفاده از چارچوب های نظری، آمار و واقعیت های اجتماعی به مسایل پرداخته که در کلاس های دانشگاه به عنوان یک منبع آموزشی مناسب برای دانشجویان و همچنین علاقه مندان به حوزه مسایل اجتماعی می تواند مورد استفاده قرار دهد.
وی با بیان اینکه در ایران کتاب های تالیفی اندکی درباره مسایل اجتماعی وجود دارد و این کتاب ها کمتر به روز می شوند، اظهار کرد: کتاب «مسایل اجتماعی» اثر نویسنده آمریکایی در مقایسه با کتاب های دیگر خارجی، تاکید ویژه ای به موضوع سیاست و تاثیر سیاست بر مسایل اجتماعی دارد.
سراج زاده گفت: براساس این کتاب، مساله اجتماعی با موضوع قدرت پیوند و ارتباط دارد که در جامعه چه چیزی مساله اجتماعی مطرح می شود و چه کسانی می توانند موضوعاتی را به عنوان مساله اجتماعی مطرح کنند، موضوع هایی که با توقعات و انتظارات ما همخوانی ندارد، تبدیل به مساله اجتماعی می شود و به دلیل اینکه علایق، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی برای گروه های مختلف ممکن است متفاوت باشد، مسایل اجتماعی هم ممکن است نو به نو تغییر کند.
وی با بیان اینکه نویسنده کتاب «مسایل اجتماعی» به صورت واقع بینانه تصویر جامعه آمریکا را به مخاطبان ارائه کرده، افزود: این کتاب بسیار آگاهانه تلاش کرده نگاه نقادانه و پرسش های تامل برانگیز را برای مخاطب ایجاد کند که برآمده از دیدگاه های سیاسی باشد.

*مسایل اجتماعی غیرقابل پیش بینی است
صدرالدین قادری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز در این نشست با اشاره به غیرقابل پیش بینی بودن مسایل اجتماعی گفت: با توجه به مباحث مطرح شده در کتاب «مسایل اجتماعی» ما هر لحظه ممکن است با مسایلی از جمله جرم، خشونت، انزجار، مسایل خانواده، مشکلات محیط زیستی؛ زباله، آلودگی هوا مواجه شویم که به عنوان مثال ما در ایران در سال های 91 و 92 با تورم، رکود و بیکاری غیرقابل پیش بینی روبه رو بودیم.
وی با بیان اینکه کتاب «مسایل اجتماعی» مسایل پیچیده اجتماعی را با زبان ساده بیان کرده، افزود: ما در این کتاب می توانیم مطالعات تطبیقی داشته باشیم که چطور جامعه شناسی به نقش رهبران و شهروندان توجه می کند و همچنین به رویکردهای سیاسی در تعریف و حل مساله بپردازیم.
قادری گفت: براساس کتاب «مسائل اجتماعی» زمانی که به تخیل و بینش جامعه شناسی دست پیدا کنیم می توانیم به خوبی مسایل اجتماعی را حل کنیم.
هوشنگ نایبی استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران و مترجم کتاب «مسائل اجتماعی» نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه این کتاب مسایل اجتماعی مربوط به آمریکا را مطرح کرده اما بخش اعظم آن از جمله جرم، خشونت، اعتیاد، محیط زیست، مسایل جهانی همچون تروریسم مسایل عامی است که در همه جوامع وجود دارد و همچنین نویسنده مقایسه های بین المللی از مسایل اجتماعی انجام می دهد.
وی گفت: طرح مسایل اجتماعی عام و مشترک در همه جوامع می تواند مبنای شناخت محققان و مسئولان اجتماعی قرار گرفته تا برای مقابله یا مهار مسایل اجتماعی از این دانش و شناخت استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، کتاب «مسائل اجتماعی» نوشته‌ جان مشونیس با ترجمه‌ هوشنگ نایبی با همکاری شورای اجتماعی کشور از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
این کتاب نشان می‌دهد که مساله‌ اجتماعی چیست و اساساً چرا و چگونه موضوعاتی معین، مساله‌ اجتماعی به شمار می‌روند و سرانجام چه راه‌حل‌هایی دارند. این اثر، شامل آخرین داده‌ها در زمینه‌ مسائل اجتماعی در آمریکاست که با تحلیل نظری موضوعات و مناقشات امروز جهان بر اساس رویکرد تعبیرگرایی اجتماعی کامل می‌شود.
کتاب «مسائل اجتماعی» در دو جلد و 17 فصل تدوین شده است؛ فقر و ثروت، نابرابری نژادی و قومی، نابرابری جنسیتی، سالخوردگی و نابرابری، جرم،‌ خشونت و نظام قضایی، گرایش جنسی، اعتیاد، تندرستی جسمی و روانی، اقتصاد و سیاست، کار و محیط کار، زندگی خانوادگی، آموزش، زندگی شهری، جمعیت و نابرابری جهانی، تکنولوژی و محیط زیست و جنگ و تروریسم هفده فصل این کتاب است.
این کتاب ضمن پرداختن به مسائل اجتماعی به «راه ‏حل‌‏ها» نیز اشاره دارد. از این رو بخش عمد‏ه‌‏ای از هر فصل به سیاست اجتماعی اختصاص یافته است. نویسنده کتاب مسائل اجتماعی مدعی است که این کتاب به خواننده کمک می‌‏‏کند به شهروند سیاسی فعال تبدیل شود. از این رو در هر فصل دیدگاه‏‏‌های سیاسی گوناگون درباره موضوعات فراوان به میان آمده تا خوانندگان و به‌ویژه دانشجویان برای ورود به سیاست، توانمند و از اطلاعات و مفاهیم درخور برای تحلیل موضوعات امروز برخوردار شوند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.