به گزارش ایرنا، نشست خبری رحمت الله حافظی روز دوشنبه در محل کار وی(مطب) برگزار شد که حافظی علت برگزاری این نشست دراین مکان را ممانعت رییس شورای اسلامی شهر تهران برای برگزاری نشست در ساختمان شورا ذکر کرد.
حافظی دراین نشست خبری از وضعیت شهر تهران، رفتارهای غیرقانونی مدیریت شورا، حاکمیت زر و زور و تزویر به عنوان مانع تحقق مطالبات شهروندان و فسادآوری مدیریت 12 ساله پایتخت گفت.
وی با بیان اینکه وقتی مدیری 12 سال در مقام خود بماند، فساد آور می شود اظهار کرد: جلسات شورای شهر اسلامی شهر تهران مصوبات قانونی بسیاری دارد اما رفتارهای غیرقانونی رئیس شورا از جمله تعطیلی غیرقانونی جلسات، مانع از تحقق و اجرای این مصوبات در راستای تامین منافع شهروندان می شود.
وی با اشاره به رییس شورای اسلامی شهر تهران جلسه علنی هفته گذشته شورا را به بهانه بازگشایی نمایشگاه کتاب تعطیل کرد گفت: اگر دو سوم اعضای شورا در آیین بازگشایی نمایشگاه کتاب حضور می یافتند، تعطیلی جلسه توجیه داشت، اما تنها یک عضو شورا برای حضور در این آیین در جلسه شورا غایب بود.
وی گفت: تعطیلی دو هفته ای جلسات شورای اسلامی شهر تهران در آستانه برگزاری انتخابات نیز تنها با هدف جلوگیری از تعرض به مدیریت شهری انجام شده است.
حافظی اظهار کرد: از یک ماه قبل برای سخنرانی پیش از دستور در جلسه شورا درخواست وقت کرده ام که با آن موافقت نشد، این در حالی است که من برای انتخابات دوره پنج شورای شهر تهران نامزد نیستم و این ابهام وجود دارد که چرا رئیس شورا به این شکل تصمیم گیری کرده و اعضا را از حق قانونی محروم می کند.

* در شهر تهران تنها صرفه و صلاح 4 درصد در نظر گرفته می شود
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: درست است که اعضای شورای شهر در ابتدا قسم یاد کردند که صرفه و صلاح مردم را در نظر گیرند اما در عمل شاهد بودیم که صرفه و مصلحت تنها 4 درصد از جامعه درنظر گرفته شد.
وی با اشاره به ارائه طرح های بسیاری از سوی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا به هیات رئیسه افزود: بسیاری از این طرح ها هیچ گاه در دستور کار شورا قرار نگرفت و برخی هم که تصویب شد هیچگاه اجرایی نشده و در خصوص آن چیزی اعلام نشد.
حافظی ادامه داد: این کمیسیون سه طرح به شورا ارسال کرد که بطور مدیریت شده از دستور کار خارج شد که امیدوارم در دوره بعدی شورای شهر به آنها رسیدگی شود.
وی طرح های مدیریت بودجه غیر نقد شهرداری تهران، تشکیل دیوان محاسبات شهری، بررسی و اصلاح آیین نامه سازمان املاک و مستغلات شهرداری که بیشترین تهاتر شهر در این سازمان انجام می شود، طرح اعلام و بررسی اموال اعضای شورا، شهردار و مدیران شهری را از جمله طرح هایی دانست که برغم ارائه به هیات رئیسه هیچگاه در شورا مورد بررسی قرار نگرفت.
وی افزود: به عنوان نماینده مردم نمی دانم تهاتر املاک شهر تهران چگونه انجام می شود برغم اینکه بسیاری از طرح های اشاره شده با هدف شفافیت مالی در شهرداری پایتخت تهیه شده بود.
وی گفت: در جریان عقد قرار داد حسابرسی گزارش تلفیق بودجه سال 90 شهرداری تهران اجازه ورود به اداره کل املاک و مستغلات شهرداری به ما(اعضای شورا) داده نشد و که این موضوع یکی از سئوالات مهم ما از رئیس شوری شهر است.
حافظی اظهار کرد: قانون برج باغ ها، موجب از بین رفتن بسیاری از باغات شهر تهران شد که پیشنهاد داده ایم این قانون اصلاح شود و امیدواریم بعد از انتخابات 29 اردیبهشت در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: در این بین برخی طرح ها نیز با پیگیری و پافشاری بسیار به نتیجه رسید از جمله ماده هفت آیین نامه صیانت و حفاظت از باغات بود که بر اساس آن شورای شهر باید تشخیص دهد که چه زمینی باغ است، این موضوع درحال حاضر در اختیار شهرداری تهران قرار دارد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: طرح انتشار متن مذاکرات صحن شورا با هدف شفافیت و پاسخگویی نیز در دستور قرار گرفته و هیات رئیسه ملزم شده متن مذاکرات صحن را تنظیم و منتشر کند اما برغم گذشت 6 ماه از تصویب آن، هنوز اجرایی نشده است.
به گفته وی، طرح آیین نامه انتصاب شهرداران نواحی و مناطق مختلف شهرداری تهزان نیز که به شورا ارائه شده بود از دستور کار خارج شد.
وی با تاکید بر اینکه گاهی طرحی نیز تصویب می شود اما چیز دیگری اعلام و منتشر می شود گفت: برای مثال در لایحه فروش فروشگاه های زنجیره ای شهروند و شهر آفتاب، مصوب شد که کمیته نظارت با حضور سه عضو شورا تعیین شود؛ این در حالی بود که فروشگاه های زنجیره ای شهروند و شهر آفتاب زیر مجموعه کمیسیون سلامت هستند و باید اعضای این کمیسیون در کمیته نظارت عضو باشند.
وی یادآور شد: با اعتراض اعضای کمیته 2 نفر از این کمیسیون مشخص شدند اما رئیس شورا تشخیص داد که باز هم کمیسیون سلامت نظارتی بر فروش شهروند و شهر آفتاب نداشته باشد.
حافظی با تاکید بر اینکه به آقایان به راحتی دروغ می گویند، گفت: تصویب برخی تبصره های بودجه ( از جمله تبصره کمک به خیریه امام رضا(ع)) بعد از زمان قانونی جلسه از مواردی است در این دوره شورا اتفاق افتاد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به کاهش 10 نفری اعضای شورای شهر تهران برای دوره پنجم اظهار کرد: این تغییر به همراه برخی ضعف های نظارتی شورا از جمله مطالباتی بود که توسط قانونگذار اصلاح شد.
حافظی افزود: از سوی دیگر موضوع جمع آوری زباله یکی از ابتدایی ترین مباحث در مدیریت شهری پایتخت است که به دلیل سوء مدیریت هیچ اقدام مثبتی دراین زمینه طی 12 سال گذشته انجام نشده است.
وی، نبود ایمنی در شهر و ساختمان های شهری را از دیگر ضعف های جدی حوزه نظارت شورای شهر تهران عنوان کرد و گفت: در شهر تهران ساختمان هایی با عنوان پر خطر، میان خطر و کم خطر وجود دارد که از 7314 ساختمان 4830 پر خطر هستند.
وی ساماندهی نظام مالی شهر را از دیگر مطالبات شوراها دانست و گفت: عدم شفافیت در گزارش حسابرسان دیده می شود که باید به آن پرداخته شود.
حافظی با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو خاطر نشان کرد: اکنون حدود 200 کیلومتر مترو در تهران احداث و به بهره برداری رسیده، برغم شعارهای گسترده آقایان در 10 سال گذشته تنها 120 کیلومتر در تهران احداث شده است.
وی گفت: درهمین حال خدمات رسانی شبکه و ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو در مناطق پنج ، 2 و 22 شهر تهران بسیار ضعیف است.

* گزارش حسابرسی ها حاکی از تخلفات عدیده در شهر تهران است
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به تخلفات ذکر شده در گزارش حسابرسی ها از شهرداری تهران اظهار کرد: نبود سیستم و برنامه و ضعف نظارت و کنترل درآمدها، مخارج و محاسبه بهای تمام شده خدمات و پروژه ها، دخل و تصرف غیرمجاز، ضعف و اشکال در پیاده سازی نظام مدون جمع اموال و دارایی ها، وضعیت نابهنجار اسناد مالکیت املاک ودارایی ها از جمله تخلفاتی است که در گزارش حسابرسی های شهرداری تهران عنوان شده است.
وی از ضعف شدید سیستم های نظارتی بر عملکرد شرکت جهان و دیدار ایرانیان(وابسته به شهرداری تهران)، عدم ثبت حساب سپرده با بدهی 392 میلیارد تومان در زیر مجموعه سازمان پارک ها، ثبت خلاف و غلط اسامی برخی اشخاص حقوقی در سرفصل حساب ها و اسناد غیرتجاری در طبقه بندی پرسنل، انتقال برخی وجوه شهرداری بطور موقت به حساب بانکی نامشخص، واگذاری زمین 12 هزار و 600 متری به بانک انصار، پرداخت یک میلیار و 980 میلیون تومان تحت عنوان هزینه رفاهی به پرسنل و مدیران شرکت بهره برداری مترو را از دیگر تخلفات شهرداری تهران عنوان کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری شهر در تاسیس یک شرکت خارجی در حالی که صاحبان آن اشخاص دیگری هستند، قرار دادن ساختمان های شهرداری در اختیار اشخاص خارج از شهرداری و کارکنان و بازنشستگان، خریداری و فروش املاک و اراضی بدون تشریفات مزایده و مناقصه و بدون نظر کارشناسان دادگستری از دیگر تخلفاتی است که در شهر تهران روی داده است.
وی تاکید کرد: این تخلفات مربوط به گزارش تلفیق تا سال 90 است و نمی دانیم از آن سال تا کنون چه اتفاقاتی افتاده است.
وی یاد آور شد: اهدای 350 میلیون تومان هبه به معاونان شهرداری تهران برای تهیه مسکن از جمله بخشش هایی است که در شهرداری پایتخت روی داده است.

*حاکمیت زر، زور و تزویر مانع تحقق مطالبات شهری
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در پاسخ به این سئوالی در رابطه با انتخاب رئیس شورا گفت که من سال های اول و دوم شورا برای انتخاب رئیس رای دادم ولی رای من در سال سوم و چهارم، سفید بود.
وی گفت: سال دوم شورا که مهدی چمران به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شد، فردی که روی اصولگرایان شورا اشراف دارد با تزویر تماس گرفت و گفت اگر چمران رای نیاورد جریان اصولگرایی آسیب می بیند؛ شما به چمران رای بدهید آنگاه قالیباف را استیضاح کنید.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته امضا طرح هایی که برای استیضاح شهردار تهران مطرح می شد به 10 نفر هم نمی رسید گفت: در سال های گذشته برخی اعضای شورای شهر تهران که اصولگرای تندرو هستند، معتقد بودند در صورت استیضاح شهردار، اصولگرایی آسیب می بینند، برخی به دلیل اینکه در گذشته با سیستم همراه بودند، تهدید به انتشار برخی اسناد شده و سکوت کردند و عده ای نیز منافع شان ایجاب نمی کرد که به اصلاح امور روی آورند.
وی گفت: در طول سال های گذشته تنها تعداد محدودی از اعضای اصلاح طلب شورا(حقانی، حکیمی پور، سرخو، انصاری، و مسجد جامعی) از منافع مردم به صورت جدی، صادقانه و منصفانه حمایت کردند.

* انتخابات ریاست جمهوری و نامزدی دوباره شهردار تهران
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به اعتقاد من قالیباف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری می کند، اظهار کرد: در مناظره دوم هنگامی که سئوال مهم آموزش عالی پرسیده شد، قالیباف به بیان موضوع پوچ و بی ارزش دختر وزیر روی آورد که نشان از این داشت که وی تنها برای تخریب به این میدان آمده است.

* استفاده از ظرفیت شهرداری برای انتخابات
حافظی در ادامه این نشست خبری مدعی شد که از 2 هفته پیش 50 نفر از یک استان غربی کشور برای ستادهای انتخابات قالیباف در یکی از هتل های شهر تهران مستقر شده اند و هزینه استقرار این افراد را یکی از سازمان های وابسته به شهرداری تهران پرداخت می کند.
به گفته وی، ساختمان ستاد قالیباف در خیابان لارستان نیز با امکانات شهرداری تهران تجهیز شده، این موارد با مستندات در اختیار مراجع قانونی قرار خواهد گرفت.
خبرنگار: معصومه آقا امینی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7244**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.