محمد سالاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مهمترین تخلف و انحراف زمانی آغاز شد که طرح تفصیلی شهر تهران توسط شهرداری تهران تهیه و در تعامل با اعضای کمیسیون ماده 5 و اعضای شورایعالی شهرسازی و معماری دولت گذشته به تصویب رسیده و ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه بیشتر بندهای طرح تفصیلی شهر تهران در انطباق با طرح جامع مغایرت های جدی و اساسی داشتند، افزود: از جمله این مغایرت ها در فرآیند تدوین طرح تفصیلی منطقه 22 شهرداری تهران بود.
سالاری گفت: قرار بود تمام بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و مصوبات کمیسیون ماده 5 مربوط به سالهای گذشته لغو شود که متاسفانه نه تنها این مصوبات لغو نشد بلکه نهایتا بر اساس قاعده 30به 70 عمل شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در توضیح قاعده 70 به 30 عنوان کرد: به موجب قانون، اراضی و املاکی که از خارج محدوده شهر به محدوده قانونی الحاق می‌شوند در صورتیکه دارای بیش از هزار مترمربع مساحت باشند، 70 درصد از مساحت آنها برای تامین سرانه های خدماتی و زیستی شامل آموزشی، بهداشتی، مذهبی، فرهنگی و ورزشی و فضاهای سبز و بازدر اختیار شهر قرار بگیرند و تنها در 30 درصد آن ها بر اساس ضوابط پهنه طرح تفصیلی ساخت و ساز صورت گیرد.
وی یاد آور شد: متاسفانه شهرداری تهران طی دهه اخیر نه تنها در30 درصد املاک بر اساس ضوابط پهنه عمل نکرده بلکه کل امتیازهای تراکمی 70 درصد را هم بطور اضافه طبقه به این 30 درصد افزوده که این انحرافی بزرگ است.
سالاری تاکید کرد: انحراف مهم تر اینکه آن 70 درصد اراضی هم که قرار بود در اختیار شهر تهران قرار گیرد به مالکان این املاک و سرمایه گذاران دیگر فروخته شد.
وی افزود: اینجا بود که کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و اعضای شورا و بخصوص دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تذکرات جدی در نشست‌ها، مصاحبه‌ها، جلسات تخصصی، جلسات کمیسیون ماده 5 ، و جلسات شورایعالی شهرسازی و معماری کشور مطرح کردند.
عضو شورا اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: متاسفانه شهرداری تهران همچنان به روند تخلفات ادامه داد و در آبان ماه سال 93 شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه‌ای را با حضور نماینده شهرداری و نماینده شورا مبنی بر اینکه طرح تفصیلی منطقه 22 تهران و تمام مصوبات گذشته کمیسیون ماده 5 در مورد این منطقه باید به طور کامل ملغی شده و همچنین شهرداری تهران باید با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و اکولوژی و بارگذاری قابل توجه صورت گرفته در منطقه 22 طرح تفصیلی جدیدی را برای این منطقه ظرف مدت 3 ماه با رویکرد حداقل جمعیت‌پذیری تهیه و در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب برساند.
وی تاکید کرد: متاسفانه از آن زمان تا کنون شهرداری تهران حتی از ابلاغ این مصوبه شورای عالی جلوگیری کرده و برغم تذکرات متعدد در صحن شورا به شهرداری تهران، هنوز مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص ابطال طرح تفصیلی منطقه 22 و تدوین طرح تفصیلی جدید با رویکرد حداقل بارگذاری و جمعیت پذیری عملیاتی نشده است.
وی اظهار کرد: واضح است که برخلاف ادعای شهردار تهران ، نه تنها ریشه صدور مجوزهای بی رویه برای برج سازی در پایتخت در دوره قالیباف، خود شهرداری بوده که حتی با پشت گوش اندازی و تخطی و بی اعتنایی در مورد اصلاح طرح تفصیلی ، همچنان بر رویه خلاف قانون خود نیز تاکید داشته و از آن دفاع می کند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه آقا امینی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهران/7244/7247 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.