به گزارش ایرنا محمدحسین اسماعیلی روز دوشنبه در آیین رونمایی از پوستردومین جشنواره آواها و نواهای رضوی با بیان اینکه دوره اول جشنواره در سطح کمی و کیفی مناسبی برگزار شد، افزود: برغم اینکه جشنواره بین المللی رضوی 15 دوره برگزار شده، اما جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی نوپا و نوظهور است.
وی با بیان اینکه جای خالی هنرمندان موسیقی در جشنواره بین المللی رضوی احساس می شد، افزود: با پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و پذیرش بنیاد امام رضا(ع)، این جشنواره در زیر مجموعه جشنواره ملی قرار گرفت.
اسماعیلی تاکید کرد: در حال حاضر 2 سال است که در حوزه فرهنگ رضوی بستر تولید آثار موسیقایی فراهم شده و این جشنواره شور و شوقی بین هنرمندان ایجاد کرده است.
معاون هنری- سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران؛ تولید آثار موسیقایی در فرهنگ رضوی، حمایت از هنرمندان دراین زمینه، اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت فرهنگی مرتبط با سیره اهل بیت(ع) و امام رضا(ع)، تکریم و گرامیداشت تولیدکنندگان آثار در این حوزه و کمک به تولید آثار فاخر را از اهداف بزگراری جشنواره عنوان کرد.
وی با بیان اینکه آثار اولین دوره جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی در غالب آلبوم تهیه و منتشر می شود، ابراز امیدواری کرد که گنجینه آثار موسیقی مرتبط با سیره رضوی تولید شود.
اسماعیلی با بیان اینکه اختتامیه دومین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی مرداد امسال و در دهه کرامت برگزار می شود؛ تاکید کرد: استاد حسام الدین سراج، احمد صدری، نقی ضرابی، صادقی نژاد، کیوان پهلوان و ایلچی آثار این جشنواره را داوری می کنند.
اسماعیلی با اشاره به ویِژگی های این جشنواره اظهار کرد: جشنواره محدود و سالنی نیست و گروه های برگزیده با حضور در شهرستان های استان تهران در طول دهه کرامت اجرای برنامه خواهند داشت.
وی، داشتن رویکرد بین المللی و حضور گروه هایی موسیقی از کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ترکیه را از دیگر ویژگی های این جشنواره عنوان کرد.
به گفته اسماعیلی هنرمندان برای ثبت نام و اطلاع از جزئیات جشنواره می توانند به آدرس اینترنتی tehran.shamstoos.ir مراجعه کنند.

* تجلیل از آثار فاخر با موضوع رضوی
احمد صدری دبیر دومین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی نیز در این آیین اظهارکرد: امسال جشنواره در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار می شود.
وی افزود: بخش رقابتی شامل موسیقی اقوام ایرانی و کرال آکاپلا و موسیقی ردیف دستگاهی است.
وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره گروه های موسیقی ردیف دستگاهی اجرای صحنه ای خواهند داشت، عنوان کرد: نواهای پاپ با موضوع امام رضا(ع) و نماهنگ نیز از دیگر بخش های جشنواره است.
صدری تاکید کرد: امسال از هنرمندانی که در سال های گذشته آثار فاخری با موضوع و محوریت امام رضا(ع) تولید کرده اند نیز تجلیل می شود.

*جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی، عامل وحدت مسلمانان
کیوان پهلوان عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز در این آیین با اشاره به حضور گروه های موسیقی خارجی در جشنواره، عنوان کرد: جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی موجب وحدت مسلمانان است.
وی گفت: در چارچوب موسیقی بهانه ای برای وحدت مسلمانان شیعه و سنی ایجاد شده است.
وی گفت: آقای تابش از افغانستان و عمر تیمورف از تاجیکستان هنرمندان مطرحی هستند که در این جشنواره به اجرا می پردازند.

* توجه به محتوای موسیقی در جشنواره ملی آواها و نواها
نقی ضرابی رئیس انجمن موسیقی استان تهران نیز در این آیین بر توجه به محتوای موسیقی در این جشنواره تاکید کرد و گفت: موسیقی شناسنامه فرهنگی ما در دنیا است.
وی افزود: در کشور ما انواع موسیقی از جمله موسیقی جنگ، جشن و پایکوبی، تعزیه و سایر موسیقی ها رواج داشته است.
ضرابی یادآور شد: موسیقی که شناسنامه فرهنگی ما است، هیچ برچسب فساد و پلیدی، گمراهی و بدآموزی ندارد.
دومین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی استان تهران برگزار می شود.
خبرنگار: معصومه آقا امینی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7244**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.