19 روز بیشتر به برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور که همزمان با انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری است، باقی نمانده و تنور فعالیت های انتخاباتی و گمانه زنی ها در محافل عمومی و رسانه ای نیز حسابی داغ است.
قطعا برگزاری انتخابات شوراها در پرجمعیت ترین استان کشور یعنی تهران که حساسیت و اهمیت خاص خود را دارد، کاری بس دشوار است و از چند ماه پیش ستاد انتخابات استان تهران فعالیت های خود را برای برگزاری انتخاباتی سالم، پرشور و به دور از ابهام آغاز کرده است.
فرایند بررسی مجدد صلاحیت نامزدهایی که اعتراض قانونی به رد صلاحیت خود دارند از سوی هیات عالی نظارت استان در دست انجام است و در همین راستا خبرنگار ایرنا با سید شهاب الدین چاوشی رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت و گویی اختصاصی انجام داده که جزئیات روشنی از فرایند برگزاری انتخابات در استان تهران را به مخاطبان عرضه می کند.

** آخرین وضعیت بررسی مجدد صلاحیت نامزدهای معترض
رئیس ستاد انتخابات استان تهران در خصوص نامزدهایی که صلاحیت آنها در بررسی هیات های نظارت و اجرایی مورد تایید قرار نگرفته است، اظهار کرد: اکثر نامزدهایی که در استان تهران خود را برای حضور در شوراهای شهر نامزد کرده بودند، تایید صلاحیت شدند اما تعداد اندکی نیز توسط هیات های نظارت شهرستان ها واجد صلاحیت شناخته نشدند که طبق قانون در مهلت مقرر درخواست تجدید نظر در بررسی صلاحیت خود را دادند.
به گفته او، هیات عالی نظارت استان تهران صلاحیت لازم برای بررسی مجدد پرونده این افراد را دارد و داوری نهایی در خصوص این افراد را انجام خواهد داد.
وی گفت: با شناختی که از اعضای هیات عالی نظارت استان تهران و شاخص هایی چون انصاف و قانونمداری آنها دارم، یقین دارم که این هیات بررسی مجدد صلاحیت افرادی که احیانا بدون اسناد کافی از سوی هیات های نظارت شهرستان ها مورد تردید قرار گرفته اند را انجام خواهد داد و برخی از آنان را به عرصه رقابت های انتخابات باز می گرداند.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: هیات عالی نظارت استان تهران تا روز 17 اردیبهشت در خصوص اعتراض رد صلاحیت شدگان اعلام نظر می کند و بر اساس برنامه، فرمانداران و بخشداران در شهرستان ها نیز به عنوان روسای هیات های اجرایی موظفند در فاصله روزهای 18 تا 20 اردیبهشت لیست نهایی را از طریق آگهی رسمی اعلام می کنند و از روز 21 اردیبهشت تا بیست و هفتم همین ماه وارد مرحله تبلیغات خواهیم شد ضمن اینکه در روز 28 اردیبهشت نیز تبلیغات ممنوع است.
چاوشی این را هم گفت که در مرحله نخست بررسی صلاحیت ها، اغلب داوطلبانی که سندی علیه آنها از سوی مراجع چهارگانه اعلام نشده، واجد شرایط حضور در رقابت های انتخاباتی شناخته شدند.

** پرهیز از موضع گیری های احساسی و شتاب زده؛ تبلیغات فقط با تمرکز روی شایستگی نامزدها
رئیس ستاد انتخابات استان تهران در خصوص تبلیغات نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تهران، اظهار کرد: توصیه ما به نامزدهای تایید صلاحیت شده این است که تا زمان آغاز قانونی مرحله تبلیغات از انجام تبلیغات زودهنگام و خلاف قانون پرهیز کنند و در زمان مقرر هم صرفا با بیان برنامه ها و شایستگی های خود و دوری از تخریب رقبا، مردم را در راستای انتخاب اصلح و شایستگان یاری دهند.
چاوشی ابراز امیدواری کرد که حسب تاکیدات رهبر معظم انقلاب و با رعایت قانونمندی، همه نامزدها بتوانند در رقابتی منصفانه مشارکت کرده و خود را در معرض انتخاب از سوی افکار عمومی قرار دهند و نتیجه انتخابات نیز هرچه باشد برای افراد و گروههای سیاسی قابل احترام باشد.
وی در پاسخ به برخی اظهار نظرها از سوی چهره ها و افرادی که بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر در استان تهران و بخصوص شهر تهران را نوعی سیاسی و جناحی قلمداد می کنند، ضمن دعوت همگان به پرهیز از داوری و قضاوت شتاب زده در این باره، گفت: همه کسانی که موضع گیری های سیاسی در این خصوص دارند، قطعا از محتوای پرونده افراد آگاهی چندانی ندارند و تفاوتی هم نمی کند که اظهارنظر کنندگان از چه طیف و جناح سیاسی باشند زیرا همه موظفند که به جایگاه های قانونی احترام بگذاریم.
وی ادامه داد: حتی بنده که رئیس ستاد انتخابات استان تهران هستم نیز حق ندارم که در مورد محتوای پرونده داوطلبان ورود و اظهار نظر کنم و این هیات های اجرایی هستند که در هر منطقه هم صلاحیت اظهار نظر در مورد داوطلبان را دارند و هم می توانند به پرونده آنها دسترسی داشته باشند؛ از این رو کسی که پرونده های داوطلبان را ندیده است نباید داوری کند و صحت ادعاهای آنان هم بعید به نظر می رسد زیرا از هر 2 طیف سیاسی و اصلی کشور افرادی رد صلاحیت شده اند.
چاوشی گفت: تصور می کنم که بر اساس تشخیص اعضای هیات های نظارت و اجرایی، کار بررسی صلاحیت ها انجام شده و شهادت می دهم که در این رابطه نه وزارت کشور و نه استانداری تهران هیچگونه توصیه و اعمال نظری نداشته اند و حتی شخص استاندار تهران (سید حسین هاشمی) نیز بارها توصیه و تاکید داشته اند که در روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا بر اساس مر قانون عمل شود و نباید نظر و دیدگاه هیچ شخصی را در این خصوص دخیل کنند.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران ادامه داد: حتی اگر فرض را بر این بگیریم که روند بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی و نظارت دارای مشکلی بوده، طبق قانون هیات عالی نظارت استان با تامل کافی به این مسائل رسیدگی خواهد کرد بنابراین بهتر است داوری نهایی را در این خصوص به تشخیص و بررسی هیات عالی نظارت واگذار کنیم و از موضع گیری های نسنجیده که نتیجه ای غیر از بی اعتمادی مردم در فرایند انتخابات را به همراه ندارد، خودداری شود.

** احتمال ابطال آرای نامزدهای پیروز در صورت احراز تخلف وجود دارد
چاوشی در خصوص تبلیغات زودهنگام برخی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان تهران نیز هشدار داد و این احتمال را داد که اگر ارتکاب تخلف از سوی نامزدهایی که حتی برنده انتخابات هم باشند، محرز شود ممکن است پیروزی آنان از سوی هیات های اجرایی و نظارت باطل اعلام شود.
وی افزود: یکی از مشکلات این است که از مدتها پیش افرادی که قصد نامزدی داشتند در حالیکه هنوز صلاحیت شان مورد تایید قرار نگرفته بود اقدام به تبلیغات زودهنگام و قبل از موعد مقرر کردند که به نظر می رسد این رفتارها فرصت خوبی است که میزان صلاحیت آنها برای مناصب مختلف تعیین شود در حالی که افرادی که قصد ورود به شوراهای شهر و روستا را دارند باید نسبت به سایرین التزام بیشتری به قانون داشته باشند.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد که نامزدهای تایید صلاحیت شده باید پس از علام رسمی(آگهی شدن) تایید صلاحیت و بر اساس برنامه قانونی فعالیت های تبلیغی خود را انجام دهند و هرگونه تبلیغات پیش از موعد و غیرقانونی از قبیل اقدامات خارج از عرف و قانون و در راستای تطمیع بخشی از رای دهندگان و... در سوابق آنها درج می شود و حتی ممکن است پیروزی افراد بعد از رای آوری در صورت احراز رفتار تبلیغاتی غیرقانونی قابل توجه که در سرنوشت آرا تاثیر داشته باشد، از سوی هیات های اجرایی و نظارت مورد بازنگری و ابطال قرار گیرد.

** استفاده از اموال عمومی برای تبلیغات
رئیس ستاد انتخابات استان تهران در خصوص شائبه هایی که در مورد استفاده برخی نامزدها و جریان ها هم در حوزه انتخابات شورای شهر و هم ریاست جمهوری، گفت: این مساله دارای 2 حالت است؛ نخست اینکه اگر بهره گیری از امکانات عمومی برای جذب مشارکت حداکثری مردم و یک تبلیغ عمومی که در نهایت منجر به حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای و صیانت از نظام جمهوری اسلامی باشد، منع قانونی ندارد و دولت می تواند بدین ترتیب یک دعوت عام داشته باشد.
چاوشی البته حالت دوم که استفاده از اموال عمومی و امکانات بیت المال برای تبلیغ به نفع یا برعلیه نامزدها را خلاف قانون عنوان کرد و گفت: در این رابطه حتما هیات های اجرایی و نظارت مراتب را رصد خواهند کرد و این موارد را حتی در پرونده افراد و گروههای خاطی درج می کنند و اگر هم موضوع حاد باشد مراتب را به دستگاه قضایی معرفی می کنند.
به گفته این مسئول در شرایط کنونی گزارش های چندانی مبنی بر استفاده از اموال عمومی و بیت المال در انتخابات دریافت نشده و فضای نگران کننده ای هم که در نتیجه انتخابات اثرگذار باشد، وجود ندارد.
وی اظهار کرد البته کار پیگیری برخی از روزنامه هایی که در این رابطه در مظان اتهام هستند، در دست انجام است.

** توصیه به نامزدها+ آمار
رئیس ستاد انتخابات استان تهران به نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان توصیه کرد که با رفتار مناسب، الگویی شایسته را برای جامعه طراحی کنند زیرا جامعه از آنها الگوبرداری می کند.
چاوشی گفت: نامزدها در مبارزات انتخاباتی فقط بر توان و شایستگی خود تکیه کنند و از تخریب و اتهام زنی به سایر رقبا بپرهیزند و ساختارهای قانونی کشور را رعایت کنند.
وی تکثر نامزدهای انتخابات شورای شهر در تهران را فرصتی مناسب برای مردم ارزیابی کرد که با تنوع سلایق و دیدگاه ها، بهترین ها را برگزینند و افزود: مطمئن هستم که خروجی این انتخابات به بهبود شرایط و انتخاب اصلح منجر می شود.
به گفته او 10 هزار و 400 نامزد تایید شده برای دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تهران در میدان رقابت حضور دارند که تعداد کمی از این نامزدها انصراف داده و پاسخ نهایی اعتراض قانونی افراد رد صلاحیت شده نیز تا روز 17 اردیبهشت مشخص خواهد شد.
چاوشی همچنین از تدارک 6 هزار و 458 شعبه اخذ رای در سطح استان تهران خبر داد و گفت: ممکن است در مراحل نهایی با تصمیم هیات های اجرایی شمار این شعب کم یا زیاد شود.
وی افزود: در سطح شهر تهران سه هزار و 508 شعبه که 311 شعبه از آنها سیار و برای سهولت در دسترسی افرادی که در مراکزی مانند بیمارستان ها، زندان ها و... هستند، در نظر گرفته شده است.
به گفته او در مجموع 374 شعبه اخذ رای سیار در استان تهران در نظر گرفته شده است.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران همچنین از برگزاری انتخابات در 19 شهر استان تهران به شیوه الکترونیکی خبر داد و این اقدام را یک تجربه نسبتا جدید ارزیابی کرد.
وی گفت: دستگاه های اخذ رای الکترونیکی پیش تر از سوی فرمانداری ها تهیه شده و آموزش های لازم در این رابطه نیز به متولیان ارائه شده است.
بر اساس اعلام این مسئول، حدود 97 هزار نفر در سطح استان تهران، بار سنگین انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را بر دوش دارند که شامل هیات های اجرایی، نظارت، بازرسان، ناظرین صندوق ها و شورای نگهبان و... هستند.
چاوشی به این نکته هم اشاره کرد که هیات های بازرسی و نظارت برای انتخاب همکاران خود در فرایند انتخابات مختارند اما توصیه ما این است که از دستگاه هایی که نامزد در انتخابات دارند، نیرو نگیرند تا شائبه ای پیش نیاید.
وی گفت: ما به همکاران خود در فرمانداری ها نیز توصیه کرده ایم که حتی المقدور از افراد منتسب به جریان های سیاسی خاص استفاده نکنند گرچه نمی شود گفت که هرکسی که سر صندوق های رای فعالیت می کند نباید دارای تفکر سیاسی خاصی باشد اما مهم این است که منویات خود را در امر اجرا دخالت ندهند.
وی در پایان تاکید کرد که همه تدابیر لازم برای رعایت بی طرفی و جلوگیری از بروز شبهات در انتخابات اتخاذ شده که مساله ای منطبق بر قانون است.
چاوشی گفت: انتخابات مظهر شکوه و همبستگی ملت ایران است و اینکه بصورتی کاملا سالم و بدون شبهه برگزار شود، اهمیت زیادی دارد و بطور قطع ما سلامت و اهمیت انتخابات را فدای گرایش های سیاسی و گروهها نخواهیم کرد.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روز 29 اردیبهشت امسال برگزار می شود.
کلانشهر تهران در دوره پنجم دارای 21 نماینده در شورای شهر است که با اصلاح قانون انتخابات شوراها از 31 نماینده به این تعداد کاهش یافت.
گفت وگو از یحیی معماری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام 6539**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.