به گزارش روز یکشنبه ایرنا، حبیب‌الله مسعودفرید روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری از مراکز دولتی و غیردولتی بهزیستی شهرستان دماوند که با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 197 مرکز اورژانس اجتماعی تا پایان سال گذشته در سراسر کشور افتتاح شدند که بر اساس برنامه ششم توسعه، قرار است امسال در 140 شهرستان بالای 50 هزار نفر مرکز اورژانس اجتماعی جهت ارائه خدمات به مردم و مددجویان راه‌اندازی شود.
وی ادامه داد: امروز نیز مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان دماوند راه‌اندازی شد تا مردم از خدمات بیشتری بهره‌مند شوند و امیدواریم این امر به کاهش آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان کمک کند.
مسعودفرید، کنترل آسیب‌های اجتماعی به هنگام را از اهداف اصلی مرکز اورژانس اجتماعی عنوان و تصریح کرد: این مرکز در موارد آسیب‌های اجتماعی شامل همسرآزاری، کودک‌‌آزاری، خودآزاری، خودکشی، فرار از منزل و ... خدمات‌رسانی می‌کند و مددکاران بهزیستی در خط 123 و واحد سیار بنابر تماس تلفنی و ضرورت در محل حضور می یابند.
این مقام مسئول در ادامه گفت: خوشبختانه در شورای عالی اجتماعی کشور، 18 کارگروه ایجاد شده که سازمان بهزیستی در 15 کارگروه اعم از آسیب‌های اجتماعی، طلاق، آسیب‌های حوزه کودکان و غیره مشارکت دارد.
وی به بخش کودکان در مراکز بهزیستی اشاره کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب، 16 هزار کودک در مراکز وابسته به بهزیستی نگهداری می‌شدند که خوشبختانه باوجود افزایش جمعیت، این تعداد به 10 هزار نفر کاهش‌یافت که این امر بیانگر افزایش پذیرش امر فرزندخواندگی و مشارکت مردم در این بخش است.
این مقام مسئول ادامه داد: هدف ما بازگشت افراد در معرض آسیب‌ اجتماعی به کانون خانواده است که این موضوع نیز با تشخیص و بررسی کارشناسان و نظر دستگاه قضایی صورت می‌گیرد وکسانی که صلاحیت لازم برای بازگشت به خانواده را نداشته باشند، با دستور قضایی بر اساس شرایطی که دارند به مراکز بهزیستی منتقل می‌شوند.

**واگذاری فعالیت های بهزیستی به بخش خصوصی
حسن اسد‌بیگی، رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور در این آیین نیز بیان کرد: مرکز اورژانس اجتماعی کشور از سال 1378 با تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی آغاز به کار کرد.
وی ادامه داد: در هفته گذشته، 10 مرکز در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان افتتاح شده است و مابقی شهرستان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.
اسدبیگی تصریح کرد: همسر آزاری، خشونت خانوادگی، اقدام به خودکشی و سایر خشونت‌ها بیشترین موضوعاتی است که مردم با اورژانس اجتماعی برای رسیدگی به آنها مطرح می‌کنند.
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه در مراکز اورژانس اجتماعی فعالیت‌هایی در زمینه جلوگیری از طلاق‌ نیز انجام می‌شود، بیان کرد: درصدد هستیم که فعالیت‌های بهزیستی را بیشتر به بخش خصوصی واگذار کنیم.

**بستر توانمندسازی مددجویان در دماوند فراهم شود
ناصر محمودی فرد، فرماندار شهرستان دماوند: بر ضرورت ایجاد بستر مناسب برای توانمندسازی مددجویان در این شهرستان تأکید کرد و گفت: یکی از بخش‌هایی که خدمت در آن حکم عبادت دارد و جزو کارهایی است که خارج از چهارچوب اداری به عنوان کاری وارسته تلقی می‌شود، بهزیستی است.
فرماندار شهرستان دماوند گفت: اقدامات و تلاش‌هایی که در حوزه بهزیستی در دولت‌ها صورت می‌گیرد، به این جهت است که بخشی از خانواده‌ها و افراد نیازمند زیرپوشش خدماتی قرار گیرند و شرایطی برای آنان مهیا شود تا در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی در سالی که بحث تولید و اشتغال مطرح است، توانمندی خود را نشان دهند.
محمودی‌فرد بیان کرد: دولت در این خصوص، با توجه به محدودیت‌های مالی که وجود داشت، اما توجه ویژه‌ای نسبت به جامعه بهزیستی و کمیته امداد داشته و همچون گذشته آنان را کمک کرده است و این موضوع وظیفه ذاتی و اداری به حساب می‌آید که همه باید بدان توجه کنند.
وی تصریح کرد: امیدواریم که این مسأله فرصتی برای شعارهای انتخاباتی نباشد تا خانواده‌هایی که زیرپوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند و چه کسانی که زیرپوشش این 2 دستگاه نیستند و با سختی معیشت می‌کنند، قدرت توانمندسازی پیدا کرده و شرایطی را برای آنان فراهم کنیم که بتوانند از نعمت‌های نظام به سهم خود برخوردار باشند.
لازم به ذکر است، راه‌اندازی مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان دماوند و مرکز مشاوره روانشناختی غیردولتی مهستان، گروه همیار زنان سرپرست خانوار بهار نارنج و مرکز درمان و بازتوانی سرپایی وابستگی به مواد ره‌یافتگان سلامت در رودهن از جمله این مراکز بود که بهره‌برداری رسیدند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روزی با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.