احمد مسجدجامعی، چهره شناخته شده اصلاح‌طلبان شورا، یکی از همین اعضا بود که در این جلسه با انتقاد از برخی اصولگرایان تندرو شورا که رد صلاحیت‌ها را سیاسی و جناحی عنوان می‌کنند در حالی که هیات رییسه شورا را خطاب قرار داده بود، گفت: همیشه بر این باور بوده و هستم که بررسی مسائل و صلاحیت‌ها باید بر مبنای عرف و اخلاق و قانون باشد و ‏یکی از وظایف هیات رییسه، دفاع از اعضای شوراست که بارها مورد تعرض قرار گرفته‌اند و کمتر کسی از آنان دفاع کرده ‏است. ‏
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: دراین جا بحث بر سر درستی و نادرستی تاییدها و عدم تاییدها نیست؛ بلکه نگاه‌های ‏جناحی است که مشکل‌ساز است.
ضمن اینکه هیات رییسه باید در شرایط گوناگون و نه فقط در انتخابات، از شان شورا دفاع ‏کند، چرا وقتی نوبت به وابستگی‌های گروهی می‌رسد حساسیت‌ها شکل می‌گیرد؟ ‏در دوره قبل هم کسانی مانند خانم ابتکار و آقایان هاشمی، نجفی، ربیعی و بسیاری دیگر ردصلاحیت شدند، چرا کسی چیزی ‏نگفت؟
حتی درباره دکتر نجفی به هنگام رای اعتماد سند‌سازی هم کردند و به مجلس فرستادند؛ در حالی که امروز همه می‌دانند ‏چه مدیران سالم و موفقی بوده و هستند. ‏ مسجدجامعی اضافه کرد: برخورد ما حتی در همان شرایط دشوار، اخلاقی و کارشناسانه بود، از جمله به گروهی از اعضای ‏آن‌روز شورای شهر گفتم شما ثبت‌نام کنید در لیست‌های دیگری هم زمینه حضورتان هست و همین مطلب را به برخی از اعضای ‏عالم و سالم و غیراصلاح‌طلب شورای کنونی که ثبت‌نام نکردند هم برای ثبت نام‌شان گفتم.
به هر حال تلاش ما همواره و در هر ‏شرایطی این بوده که رفتاری اخلاقی، عرفی و قانونی داشته باشیم. ‏
در مقابل این سخنان این عضو شاخص اصلاح‌طلبان، تعدادی از اعضای اصولگرای شورا هم درباره ردصلاحیت‌ها واکنش نشان دادند.
نخستین واکنش در این زمینه را مهدی چمران، ریاست شورای شهر داشت که با اشاره به رد صلاحیت برخی اعضا گفت: اینکه عنوان می‌شود برخی اعضای شورا متهم به فسق و فجور و عدم التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه هستند، تهمت‌های بزرگی است که نمی‌توان از آن به سادگی گذشت.
وی ادامه داد: همه ما روزی در معرض قضاوت قرار می‌گیریم بنابراین به گونه‌ای رفتار نکنیم که خودمان به آن دچار شویم. پرویز سروری، دومین اصولگرایی بود که به این موضوع واکنش نشان داد؛ وی با ذکر اینکه این‌گونه رفتارها به «مثابه مدیریت و مهندسی انتخابات» است گفت: اگر نگاه موضعی داشته باشیم می‌بینیم که اصل ١١٠ قانون اساسی بر التزام عملی به ولایت فقیه دلالت دارد و نیز بند «د» ماده ٢٦ بر ابراز وفاداری به قانون اساسی؛ حال چگونه است که آنهایی که در فتنه، التزام به رهبری را کنار گذاشتند و حتی زندانی شدند امروز تایید می‌شوند و این موارد شامل حال آنان نمی‌شود.
وی با بیان اینکه «این مهندسی انتخابات، قصابی و قتل عام اصولگرایان بود» گفت: دوستانی که داعیه‌دار «دانستن حق مردم است» بودند امروز با رسیدن به قدرت، روش خود را تغییر می‌دهند.
این دوستان به انتخابات گذشته رجوع کنند که چگونه بعد از ردصلاحیت‌شان در هیات اجرایی، در هیات نظارت تایید شدند اما امروز وارونه شده؛ هیات اجرایی تایید می‌کند و هیات نظارت رد. وی افزود: این چه رفتار متناقضی است که اینها از خود نشان می‌دهند آیا امروز که از نظارت استصوابی شورای نگهبان هم جلو می‌زنند نباید به آنان خرده بگیریم؟
سومین معترض اصولگرای شورا به این موضوع نیز مجتبی شاکری بود. وی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه غیرعلنی دیروز شورای شهر تهران تاکید کرد: من هم به سهم خود رد صلاحیت‌ها را دون شان مجلس و دولت می‌دانم و معتقدم نباید به این جایگاه قانونی خدشه وارد شود.
وی افزود: بی‌تردید باید قانون اجرا شود و مراجع چهارگانه تاییدصلاحیت، جایگاه خود را داشته باشند. قاعدتا ردصلاحیت‌ها باید با استدلال شفاف و استناد به بندهای قانونی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه باید هر فرد را از علت رد صلاحیتش مطلع کنیم، گفت: اینکه برخی در پی آن هستند که در جایگاه قدرت، حذف مخالفین خود را در دستور کار قرار دهند خلاف عدالت و انصاف است. آزادگی اقتضا می‌کند همه ما مانع اجرای فرآیندهای غلط و تعامل‌سوز شویم.
همچنین احمد دنیا مالی از چهره‌های اصلاح‌طلب شورا نیز با اشاره به موضوع رد صلاحیت برخی اعضای شورا گفت: متاسفانه هجمه‌ای که علیه شورا در فضای مجازی به راه افتاده است نارواست و فارغ از اینکه چه جناح و گروه سیاسی را مورد هدف قرار داده‌اند باید گفت که دفاع از کیان شورا وظیفه تک‌تک اعضای شورا است.
دنیا مالی افزود: نمره اعضای شورا در دوره چهارم نمره‌ای قابل قبول است و اعتقاد دارم باید از همکاران‌مان در شورا دفاع جانانه‌ای داشته باشیم و دفاع از اعضای شورا در واقع همان دفاع از کیان شورا خواهد بود.
وی تصریح کرد: تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران را با موضوعاتی رد صلاحیت کرده‌اند که ما شهادت می‌دهیم این موضوعات صحت ندارد.
روزنامه اعتماد
9353 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.