محمدکرم محمدی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت :اعمال تحریم های اقتصادی در سال های گذشته موجب شده تا اقتصاد کشور با آسیب هایی جدی مواجه شود و این موضوع باعث توجه بیش از گذشته به تولید داخلی شده است تا بتوان با تکیه بر آن، بخش قابل توجهی از نیازهای مردم را در داخل کشور و با استفاده از توان داخلی تولید و تامین کرد.
وی گفت : سرلوحه قرار دادن شعار اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در 2 سال اخیر و تاکید ایشان بر محوریت این مهم در توسعه اقتصاد کشور، نشان از اهمیت اقتصاد درون زای برون نگر و متکی بر منابع پایدار داخلی است.
وی افزود : توجه به تولید داخلی، رویکرد مهمی است که موجب رونق بخشیدن به استقلال و حرکت کشور و رهایی از وابستگی، افزایش درآمد ملی، توسعه صادرات و در نهایت موجب اقتدار و استحکام اقتصادی می شود.
وی تأکید کرد: تحریم ها به ما آموخت که باید با تکیه بر تولید و مصرف تولیدات داخلی، اقتصاد کشورمان را غنی کرد و ترویج این موضوع، اراده ملی و عزم همگانی را می طلبد.
محمدی بیان کرد: ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تاکید بر حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالاها، زمینه سازی مناسب برای تحقق این مهم را می طلبد و در این میان، یکی از سیاست های مورد توجه در راستای بهبود فرآیند توسعه صادرات، احداث پایانه های صادراتی است که به عنوان یکی از عناصر کلیدی در توسعه اقتصادی در دهه اخیر در کشور ما مورد توجه جدی قرار گرفته است.
فرماندار پیشوا افزود : شهرستان پیشوا یکی از قطب های مهم در تولیدات کشاورزی و دامپروری در استان تهران است که سهم بسزایی در تامین محصولات کشاورزی این استان را بر عهده دارد و بخش عمده ای از سیاست های دولت در جهت توسعه کشت های گلخانه ای در این شهرستان پیاده سازی و اجرایی می شود.
وی گفت : کشاورزی، کار بسیار سخت و مشقت آوری است که اگر سودی برای فعالان این حوزه نداشته باشد ، ادامه آن ، کاری بیهوده خواهد بود و موجب خسران بیش از حد کشاورزان می شود، بنابراین یکی از راهکارهایی که می توان برای توسعه بخش کشاورزی در شهرستان پیشوا در نظر داشت، احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی است تا با بهره گیری از آن بتوان ضمن رونق تولید، با ایجاد بازار مناسب برای محصولات زراعی، زمینه ارزآوری و رونق تولیدات داخلی را فراهم کرد.
وی افزود : راه‌اندازی پایانه صادراتی در شهرستان پیشوا، علاوه بر اینکه سبب تحول اقتصادی در این منطقه می‌شود، افزایش فرصت‌های شغلی را به همراه خواهد داشت و می‌تواند برای جوانان جویای کار، اشتغال پایدار ایجاد کرد.
وی گفت: راه اندازی پایانه صادراتی یک راهبرد الویت دار در تقویت بخش کشاورزی محسوب می شود و تحقق این راهبرد به حمایت مسئولان فرادستی و تعامل و هماهنگی مدیران شهرستانی بستگی دارد.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف دولت یازدهم، توسعه صادرات غیرنفتی است که این هدف در برخی از دولت های گذشته نیز مطرح بوده اما هیچ گاه به صورت شایسته محقق نشده است ولی عزم دولت تدبیر و امید، در توسعه صادرات غیر نفتی و تقویت اقتصاد درون زا بسیار جدی است.
وی افزود: توجه به توسعه بخش کشاورزی و رفع موانع موجود، یکی از راه های موثر در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به تولیدات نفتی است که با توجه به پتانسیل های شهرستان پیشوا در این زمینه، برنامه های مدونی برای پیشبرد آن پیش بینی شده و در دست اجرا است.
محمدی اظهار کرد: توسعه کشت های گلخانه ای در پیشوا رشد بسیار مناسبی داشته است به گونه ای که بالغ بر یک هشتم گلخانه های کشور را در خود جای داده است اما از آنجا که زمان تولید محصول در این منطقه همزمان با دیگر نقاط کشور می شود ، کشاورزان برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه می شوند و خسارات زیادی را تحمل می کنند.
فرماندار پیشوا گفت: در حال حاضر به منظور افزایش تولیدات کشاورزی و کاهش خسارات وارده به کشاورزان، احداث پایانه صادراتی در زمینی به مساحت 34 هکتار به عنوان یکی از مهمترین زیر ساختهای تخصصی حمـل ونقـل صـادراتی، با هدف ایجاد هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ بین نظام های تولید، توزیع و صادرات از اولویت های اصلی شهرستان پیشوا است تا بتوان با راه اندازی آن از کشاورزان منطقه حمایت کرد و بازار فروش مناسب برای تولیدات آنها، تعریف نمود.
وی راه اندازی این پایانه را موجب کاهش هزینه های صادراتی، تسهیل دسترسی صادر کنندگان به بازارهای جهانی و افزایش رقابت پذیری محصولات زراعی عنوان کرد.
محمدی اظهار کرد: این پایانه صادراتی می تواند به عنوان مرکزی برای ارائه خدمات ارزش افزوده در طیفی وسیع شامل سورتینگ، بسته بندی، سردخانه و کنترل کیفیت و ... در جهت خدمات دهی به کل استان تهران و حتی استان های دیگر نیز باشد.
وی با بیان اینکه احداث و راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در شهرستان پیشوا با جدیت هر چه بیشتر دنبال می شود افزود: مدیران ادارات باید حداکثر همکاری را با سرمایه گذاران و متولیان این پروژه انجام دهند و در جهت پاسخگویی به استعلام های آنها در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش کنند.
فرماندار پیشوا احداث و راه اندازی پایانه صادراتی در این منطقه را با توجه به رونق کشاورزی و برخورداری از راه های جاده ای و ارتباطی و نزدیکی به فرودگاه های شهر تهران و همچنین وجود ظرفیت خطوط حمل و نقل ریلی قابل توجیه دانست.
پیشوا در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.