به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در همایش دیدبان عدالت گفت: انسان معتدل کسی است که برای رسیدن به هدف بهترین و کم هزینه ترین راه را انتخاب می کند، آقای هاشمی اینگونه بود و لذا دیدبان اعتدال نبود؛ بلکه نماد اعتدال بود.
وی با بیان اینکه آقای هاشمی در اعتدال خود ثابت قدم بود و این امر ریشه در شجاعت و تدینش داشت اظهار داشت: انسان به دلیل 'خوف' و 'طمع' از عقلانیت خارج می شود،آنچه آقای هاشمی از ما می خواهد ثبات قدم در عمل عقلانی است.
یادگار امام ادامه داد: ما نیاز به اعتدال داریم اما بیش از آن به ثبات قدم در این راه نیازمندیم.
وی با اشاره به اینکه مرحوم هاشمی پراگماتیست نبود؛ اما عملگرا بود خاطر عنوان داشت: آقای هاشمی شاگردی است که افتخار استادش بود، چه بخواهیم و نخواهیم و خوشمان بیاید یا نیاید، نام امام روی اوست. او فخر امام است و کسی است که می توان امام را از طریق او شناخت.
یادگار امام افزود: آقای هاشمی هیچ گاه نمیخواست عامل شقاق در جامعه باشد، او به شدت به فهم و خواست مردم ایمان داشت.
وی با بیان اینکه ریاگریزی از ویژگی های آقای هاشمی بود، تا جایی که حتی گاهی حس می کردم در این خصوصیت افراط می کنند خاطر نشان کرد: هاشمی به همین خاطر عمدتا از سوی معاندان به اشرافیت متهم می شد، از وجوه تمایز ایشان با اقران خویش در روحانیت همین ویژگی بود.
وی اضافه کرد: آقای هاشمی می گفت به این دلیل جذب امام شدم که ریاکار نبود و همان فرشی که در اندرونی پهن می کرد در بیرونی پهن می کرد، اما دیگران اینگونه نبودند.
وی با اشاره به اینکه آقای هاشمی فکر می کرد 'تصوف جاهلانه' مانع رشد در جوامع اسلامی است و معتقد بود علت عقب ماندگی این جوامع، عدم توجه به ثروت است اظهار داشت: ایشان برای پیشرفت و توسعه و درآمد و ثروت بیشتر جامعه اسلامی، با اندیشه های صوفیانه مخالف بود؛ البته میان اندیشه های عارفانه و صوفیانه تمایز قائل می شد.
وی در ادامه به این جمله مشهوری از امام خمینی(ره) که فرموده اند: 'ما مأمور به تکلیفیم، نه نتیجه'. 'هدف' قبل از پایان کار است، اما 'نتیجه' بعد از انجام است اشاره کرد و بیان داشت: هدف وظیفه ما را معلوم می کند؛ امید همین جا معنا پیدا می کند، زیرا علی رغم در اختیار نداشتن تمام امور تلاش می کنیم.
همایش دیدبان عدالت به منظور تبیین شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه با حضور سید حسن خمینی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، اعضای بیت امام خمینی(ره)، خانواده مرحوم هاشمی و جمعی از علما و اندیشمندان در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.
3218 / 6139
خبرنگار: امیر جعفری سرگزه**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.