عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید به «شرق» خبر داده که «گروهی در مجلس به دنبال آن‌اند تا پرسش‌های برزمین‌مانده از شهرداری تهران دوباره روی میز بیاید. نمایندگان بنا دارند از تمام ابزارهای نظارتی خود برای ورود به تخلف‌ها در شهرداری تهران بهره‌گیری کنند. از شکایت و طرح سؤال در کمیسیون اصل ٩٠ تا کلیدزدن تفحصی دیگر با محورهایی تازه».
محورهای برزمین‌مانده حالا بناست در استراتژی تازه مجلسی‌ها از کانال‌های مختلفی دنبال شود. نه‌تنها کمیسیون اصل ٩٠ که هر نماینده به‌تنهایی می‌تواند به ابزار نظارتی مجهز شده و سؤال و پرسش‌های اساسی را پیش‌روی شهردار تهران و مجموعه شهری قرار دهد.
اصل ٩٠ دریچه‌ای برای پیگیری تخلف‌های شهرداری
سال ٩٥ وقتی تفحص در بهارستان رأی نیاورد، علی مطهری با تأکید گفت حالا کمیسیون اصل ٩٠ مجلس می‌تواند به این مسائل رسیدگی کند.
نوروز ٩٦ به پایان رسید و پس‌لرزه‌های رأی منفی مجلس به تفحص از شهرداری پایان نیافت. تازه نوروز و ثبت‌نام شوراها به ماجرا و اهمیت آن هم افزود. رحمت‌الله حافظی، عضو افشاگر شورای چهارم برای دور جدید ثبت‌نام نکرد و در نامه‌ای به انتقاد از کمیسیون عمران مجلس، مجلسی‌ها و ساختار شورای شهر پرداخت. بهرام پارسایی و عبدالکریم حسین‌زاده نیز در نامه‌ای خطاب به او این اقدام را در ادامه مسیر حرکت حافظی در مقابله با رانت و فساد و تخلف تفسیر کردند. آنها در نامه‌شان نوشتند «بدون شک تلنگری که حافظی با خداحافظی معنادار خود، به همه نمایندگان مجلس و شورای شهر فعلی و بعدی زد، مانند تلاش‌های خالصانه او در یک سال گذشته، به‌عنوان سند فسادستیزی وی در تاریخ ثبت خواهد شد».
قاسم میرزایی‌نیکو، از اعضای کمیسیون اصل ٩٠ مجلس است و به طرح سؤال‌های بر‌زمین‌مانده از شهرداری تهران در این کمیسیون اشاره دارد.
تخفیف به چند مدیر
سؤال‌های مطرح‌شده از سوی او درباره املاک نجومی مشخص است. یکی اینکه «شهردار تهران باید رسما اعلام کند به چند نفر از مدیران شهرداری در واگذاری اموال عمومی تخفیف داده است؟»، سؤال دیگر میرزایی‌نیکو این است که «میزان تخفیف در هر مورد چند درصد از قیمت واقعی بوده؟ و مجموع تخفیف‌ها چند‌ هزار‌ میلیارد تومان بوده است؟ همچنین اینکه آیا شهرداری مجوز قانونی برای اعمال چنین تخفیف‌های کلانی داشته است؟». سؤال دیگر اینکه «در صورت وجود مجوز قانونی آیا کسانی که مجوز صادر کرده‌اند خود نیز از این بخشش‏ها بهره برده‌اند؟».
میرزایی‌نیکو تأکید دارد که راه و رسم صحیح، برخورد صادقانه با مردم است و تحقیق و تفحص کمک و راهنمای مردم و شهردار است. مسیری که حالا با رأی منفی نمایندگان به تفحص از شهرداری به برخی اعتراض‌ها در جامعه دامن زده است.
١٧٠‌ میلیون تخفیف ناقابل
برای کارمند سابق
عضو کمیسیون اصل ٩٠ به «شرق» خبر می‌دهد که تمامی محورهای موردنظر و پرسش‌هایش را این بار در قالب گزارش به کمیسیون اصل ٩٠ پیگیری خواهد کرد. اگرچه اسناد درستی از تخفیف‌های شهرداری به کارکنان و دیگر افراد در اختیار ما قرار نگرفته اما با استناد به سخن یک عضو شورای شهر و کارمند سابق شهرداری در خرید خانه تنها به شخص او ١٧٠‌ میلیون تومان تخفیف داده شده: «بنده بعد از ١٤ سال که کارمند شهرداری بودم، فقط ١٧٠ میلیون تخفیف گرفتم». شورای شهر تهران نتوانست در طرح پرسش از شهرداری تهران عزم جزمی از خود نشان دهد. وظیفه سترگ تفحص از شهرداری از بهشت‌نشینان به دوش بهارستان‌نشین‌ها افتاد. آنها نیز در واپسین روزهای سال ٩٥ نتوانستند بارقه امیدی در دل مردم ایجاد کنند. مردمی که چند ماهی است با زمزمه اخبار مرتبط با املاک نجومی با پرسش‌های متعدد در حوزه سلامت مالی شهرداری تهران روبه‌رو شده‌اند. حالا ماجرای املاک نجومی به کنار، آن‌طور که نمایندگان مجلس به «شرق» خبر داده‌اند موج تفحص تازه از شهرداری تنها محدود به املاک نجومی و تخفیف‌های بی‌ضابطه نخواهد بود و نکات و مسائل تازه‌ای نیز مطرح خواهد شد.
روزنامه شرق
1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.