به گزارش ایرنا، روزهای پایانی اسفندماه و با نزدیک شدن به مناسبت های چهارشنبه سوری و عید نوروز صدای ترقه و مواد محترقه را از هر محله و خیابان شهر تهران می شنویم، امروزه این تفریحات بدون توجه به چگونگی و چرایی رسم و سنن قدیم به تفریحاتی ناسالم در میان نوجوان و جوانان تبدیل شده و گاهی صدمات جبران ناپذیری به بار می آورد.
در این شهر بزرگ در منطقه ای دانش آموزانی با علم و آگاهی، حس انسان دوستی و عشق به هم نوع خود طرحی نو درانداخته اند.
37هزار دانش آموز منطقه 11 شهر تهران با مشارکت در طرح «به جای ترقه بازی، مدرسه سازی»، هزینه های خرید مواد محترقه برای شب چهارشنبه سوری را برای کمک در طرح مدرسه سازی اختصاص داده اند که علاوه بر مدرسه سازی به دنبال حفظ سلامت خود و سایر همنوعان و آرامش و آسایش روانی جامعه هستند.
این دانش آموزان نام خود را در لیست خیران جای داده و با مشارکت خود مدرسه فرسوده و قدیمی در منطقه 11 تهران را بازسازی و نوسازی کرده تا در اختیار هم سن و سالان خود قرار دهند.
آیین کلنگ زنی مدرسه ایران مهر در این طرح تیرماه 94 با حضور مسئولان آموزش و پرورش، خیران مدرسه ساز و شهرداری منطقه 11 به زمین زده شد، این مدرسه با مشارکت شهرداری، خیران مدرسه ساز و با جمع آوری 300 میلیون تومان توسط دانش آموزان، در حال ساخت است که سال 96 افتتاح می شود.
جواد نظریان مدیر منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران درباره طرح «به جای ترقه بازی، مدرسه سازی» به خبرنگار ایرنا گفت: این مناطق از فرسوده و قدیمی ترین مناطق شهر تهران است که از 140 مدرسه منطقه 11، 50 درصد فرسوده بوده و نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.
وی با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی در منطقه 11 تهران به شدت مشهود است، اظهار کرد: بعضی از کلاس های درس مدارس این منطقه استاندارد نبوده و با توجه به تعداد جمعیت دانش آموزان بعضی از کلاس ها بیش از 38 نفر دانش آموز دارد.
نظریان گفت: ساخت، نوسازی و بازسازی این مدارس نیاز به عزم ملی، مشارکت همگانی و توجه مجلس شورای اسلامی و دولت است و با توجه به حجم و گستردگی فرسودگی و بازسازی و نوسازی مدارس، دولت و خیران مدرسه ساز به تنهایی نمی توانند از عهده این کار برآیند.
مدیر منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران افزود: براین اساس با اجرای طرح «به جای ترقه بازی، مدرسه سازی» از دانش آموزان برای مدرسه سازی دعوت کرده و دانش آموزان علاوه بر مشارکت در یک فعالیت اجتماعی، در فعالیت دینی و فرهنگی هم سهیم خواهند شد.
وی با بیان اینکه طرح «به جای ترقه بازی، مدرسه سازی» سال 93، در منطقه 11 به همت معلمان، دانش آموزان و اولیا اجرا شد، اظهار کرد: با اجرای این طرح، دانش آموران به جای ترقه بازی و سوزاندن به فکر ساختن هستند.
نظریان گفت: برای مشارکت در طرح «به جای ترقه بازی، مدرسه سازی»، کارت هایی به مبلغ پنج هزار تومان به دانش آموزان ارائه شد که آنان با استفاده از این کارت ها علاوه بر مشاکت در این طرح می توانند از مراکز و سالن های ورزشی منطقه 11 تهران هم استفاده کنند.
مدیر منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران آموزش مشارکت و همکاری را از دیگر اهداف طرح فرهنگی «به جای ترقه بازی، مدرسه سازی» عنوان کرد و افزود: دانش آموزان در این طرح می آموزند که با مهرورزی و مشارکت همگانی می توانند در سازندگی کشور نقش داشته باشند و براین اساس این مدرسه به نام «ایران مهر» نامگذاری شد.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 600 میلیون تومان برای ساخت مدرسه ایران مهر هزینه شده، اظهار کرد: شهرداری حدود 40 میلیون تومان این هزینه را تقبل کرده و 300 میلیون تومان نیز توسط دانش آموزان برای ساخت مدرسه جمع آوری شده است.
نظریان با بیان اینکه آموزش و پرورش منطقه 11 شهر تهران پیشنهاد استانی شدن طرح «به جای ترقه بازی، مدرسه سازی» را در دستور کار قرار داده، گفت: به عقیده من حتی کشوری شدن این طرح برکات فرهنگی عمرانی بسیاری خواهد داشت.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.