طهماسب مظاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: اقدام خبرگزاری ایرنا از دو جنبه انجام رسالت های رسانه ای و تلاش برای ایجاد رونق اقتصادی در بخش کالاهای ایرانی و واحدهای تولیدی مرتبط با آن ارزشمند است.
این کارشناس اقتصادی گفت: یکی از رسالت های رسانه ها توجه به ارزشهای ملی مرتبط با منافع جمعی است که ترویج خرید کالای ایرانی از مصادیق آن است.
وی گفت: این اقدام خبرگزاری ایرنا باعث توجه بیشتر و تمرکز مدیران دولتی در بخش های مختلف مخصوصا بخش اقتصادی می شود تا آنان حمایت از تولید و مصرف کالای ایرانی را همواره در دستور کار خود داشته باشند.
مظاهری گفت: البته این کمپین خبرگزاری ایرنا نباید منحصر به ایام پایانی سال باشد بلکه این رسانه باید به این کمپین ادامه دهد چرا که مدت محدود تبلیغی و رسانه ای اثرات کمی داشته و حتی ممکن است به ثمر نرسد و تداوم این کمپین باعث می شود این فرهنگ در جامعه حاکم و ملکه شود.
وی با بیان اینکه ترویج و مصرف کالای ایرانی یک مثلث است که هر سه ضلع آن باید به وظایف خود به نحو مطلوب و موثر عمل کنند افزود: مردم ضلع اول این مثلث هستند که باید نسبت به کالای ایرانی حساسیت داشته باشند و اگر کالایی خرید می کنند مخصوصا کالاهای سرمایه ای دقت کنند که اولویت خرید با کالای تولید و یا ارزش افزوده ایرانی باشد.
مظاهری گفت: انتظار از مردم ایران این است که نه تنها نسبت به کالاهای ایرانی با کیفیت یا همسطح مشابه خارجی اقبال نشان دهند بلکه حتی اگر کالایی با کیفیت کمی کمتر است نیز از آن استقبال کنند تا تولید کالای ایرانی جان گرفته و در مسیر تقویت حرکت کند و به مرور کیفیت مطلوب را پیدا کند که البته بخش آخر نیازمند فرهنگ سازی است که اقدام ایرنا به آن کمک می کند.
وی ادامه داد: ضلع دوم این مثلث که از ضلع اول مهمتر است خود تولید کننده ها هستند که باید مسئولانه عمل کرده و تلاش کنند به اقبال مردم احترام گذاشته و کالایی را تولید کنند که قابل رقابت با مشابه خارجی باشد چرا که انتظار مردم مسئولیت تولید کننده را افزایش می دهد.
مظاهری گفت: تولید کننده در صورتی موفق خواهد شد که کیفیت و سایر مولفه های مورد نیاز یک کالای مرغوب را افزایش دهد که با هزینه دائمی و پشتکار برای تحقیق و توسعه کار خود ارزش قائل باشد و این مهم در واقع حلقه مفقوده بسیاری از واحدهای تولیدی است.
وی دولت را ضلع سوم این مثلث ذکر کرد و ادامه داد: دولت تاثیر بیشتری از مصرف کننده و تولید کننده بر رشد مصرف کالای ایرانی دارد چرا که مسئولیت های زیادی در مواجهه با این دو قشر دارد.
مظاهری گفت: دولت باید با تلطیف فضای کسب و کار به رشد سرمایه گذاری کمک کند و سرمایه گذاران را تشویق کند تا بخشی از سرمایه و سود خود را برای تحقیق و توسعه کالای باکیفیت و قیمت مناسب صرف کنند.
وی با بیان اینکه یکی از راه های کمک به رشد مصرف کالاهای ایرانی میدان دادن دولت به بخش خصوصی و کشیدن ترمز شرکت های دولتی است افزود: دولت باید رغبت بخش خصوصی را افزایش دهد.
مظاهری با بیان اینکه دولت باید نرخ سود بانکی را متناسب با تورم کاهش دهد افزود: اگر دولت خود مسیر سپرده گذاری در بانک ها و یا خرید اوراق مشارکت که اقدامی ضد تولیدی است را تسهیل و تسریع کند در واقع اقدامی بر ضد حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی انجام داده است.
وی ادامه داد: راه حمایت از کالای ایرانی رونق تولید است واگر پول ها در بانک بخوابد و سودهای مطلوب از آن حاصل شود کسی سرمایه گذاری نمی کند و در نتیجه تولیدی و مصرفی شکل نمی گیرد و مصرف کنندگان نیز نیازهای خود را از کالای خارجی تامین می کنند.
مظاهری تک نرخی کردن ارز اقدام دیگر دولت برای حمایت از کالای ایرانی ذکر کرد و افزود: دولت باید با تسویه بدهی خود به بانک ها به رونق تولید در اقتصاد کشور کمک کند تا کالای ایرانی نفس کشیده و احیا شود.
وی کنترل بازارهای غیررسمی و قاچاق را از دیگر اقداماتی ذکر کرد که ضروری است دولت انجام دهد و اضافه کرد: بستن سودبازرگانی و گمرکی بالا بر روی کالاهای وارداتی باعث رونق قاچاق می شود که این خود اقدامی ضد تولید ملی است.
6139
خبرنگار: محمد بیدارمنش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.