عبدالرسول کریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه نهادها در تربیت دانش آموزان باید با یکدیگر همکاری داشته و از موازی کاری به شدت اجتناب کنند.
وی با اشاره به اهمیت ویژگی های شخصیتی دانش آموز و آموزش به آنان در حوزه تربیت گفت: بر این اساس کتاب «تفکر و سبک زندگی» برای دانش آموزان پایه هفتم و هشتم تالیف و مهارت های مقابله با آسیب های اجتماعی و مهارت های «نه گفتن» در مقابل آسیب های اجتماعی به آنان، آموزش داده می شود.
کریمی برگزاری کلاس های مختلف برای دانش آموزان، غنی کردن اوقات فراغت آنان، فراهم کردن بستر مناسب برای آزادانه سخن گفتن و نقدکردن مسائل مختلف توسط دانش آموزان را از جمله اقدامات در این زمینه عنوان کرد.

* نقش امور تربیتی در ارتقای سواد رسانه ای دانش آموزان
کریمی با اشاره به نقش امور تربیتی در ارتقای سواد رسانه ای دانش آموزان و اقدامات آموزش و پرورش در این حوزه گفت: آموزش و پرورش برای آشنایی دانش آموز با علوم و فنون مختلف و ارتقای سواد رسانه ای، کتاب «تفکر و سواد رسانه ای» را برای دانش آموزان پایه دهم تالیف کرده که این کتاب زمینه ای را برای آشنایی دانش آموزان با مفهوم رسانه، انواع رسانه، ویژگی های مثبت و منفی حوزه رسانه فراهم کرده، تا دانش آموزان به توان علمی لازم در این حوزه برسند.
وی همچنین برگزاری کلاس های ضمن خدمت، ارائه کتابچه و بروشور را از جمله اقدامات آموزش و پرورش در راستای ارتقای سطح علمی مربیان تربیتی عنوان کرد و افزود: امسال با هماهنگی دفتر آسیب های اجتماعی و حوزه سلامت کلاس ها و دوره های آموزشی با موضوع مهارت هایی مانند مبارزه با استرس، مهارت های جرات ورزی برای مدیران، معاونان و معلمان دوره ابتدایی، دوره متوسطه برگزار شد و بیش از 2هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای معلمان کتاب «تفکر و سبک زندگی» در راستای ارتقای بینش و آگاهی معلمان گفت: معلمان با بهره مندی از این دوره های آموزشی، دانش خود را به دانش آموزان منتقل می کنند.
وی درباره نقش امور تربیتی در مدارس در دوران گذشته و امروز گفت: ما باید ارزش های مربوط به امور تربیتی در دوران گذشته را گرامی بداریم، امروزه زمینه و رویکرد امور تربیتی در ابعاد مختلف مباحث دینی، تعمیق آموزه های دینی، گرایش به مسایل فرهنگی و هنری مبتنی بر ارزش ها و هنجارهای اسلامی و مشاوره تحصیلی، تربیتی، مورد توجه قرار گرفته است.
کریمی افزود: امور تربیتی در ابعاد شناسایی و شکوفایی استعدادهای تحصیلی، حفظ و صیانت برنامه های پرورشی، مباحث فرهنگی و هنری و غنی کردن اوقات فراغت، اقامه نماز، تشکل های دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی، پیشتازان و فرزانگان، تشکیل سازمان دانش آموزی در راستای کمک به آموزش رفتار سازشی، تعاملات اجتماعی، روابط بین فردی اقدامات بسیار مهمی انجام داده و ما افق وسیع و روشنی را در این حوزه می بینیم.
وی در پاسخ به این سوال که اقدامات برخی از معاونان پرورشی دانش آموزان را دین زده می کند و اقدامات آموزش و پرورش در این حوزه چیست؟ گفت: مربیان تربیتی انسان های فرهیخته و اصلحی هستند اما معتقدیم اگر قرار است کار اساسی در این حوزه انجام شود، نباید تک سویه حرکت کنیم و در تمامی جوانب و ابعاد پرورشی باید رشد متعادل و متوازنی داشته باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهران افزود: به عنوان مثال شوراهای دانش آموزی برگرفته از نهاد مقدس تربیتی، تبلور عینیت دانش آموزان در اداره امور مدرسه است که خوشبختانه نسبت به گذشته، طی چند سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته اما به هر حال در هر نهادی کم و کاستی هایی وجود دارد و مهم این است که مثبت ببینیم، مثبت بیندیشیم و مثبت فکر کنیم.
کریمی وضعیت و جایگاه امور تربیتی را متعادل ارزیابی کرد و گفت: در تلاشیم ضمن غنی کردن محتواهای آموزشی، به شاداب سازی در امور مدرسه پرداخته و تعمیق آموزه های دینی را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهیم.
وی با اشاره به توجه به ویژگی های جسمی، رشدی و عاطفی دانش آموزان در انتقال مفاهیم تربیتی افزود: ضمن تقویت و ارتقای روحیه خودباوری در دانش آموزان، باید میان روش های تربیتی در خانه و مدرسه هماهنگی به وجود آورده و تلاش کنیم حس مسئولیت پذیری و مشارکت جویی در دانش آموزان افزایش پیدا کند و دانش آموزان بتوانند مدرسه را با تمام وجود بپذیرند.

*همه زندگی تنها درس نیست
کریمی با اشاره به تاکید وزیر آموزش و پرورش بر پرورش دانش آموزان گفت: من معتقدم همه زندگی، درس نیست، مهم این است که ما به کودکان و نوجوانان، درس زندگی بیاموزیم و بخشی از این درس زندگی را نهاد مقدس امور تربیتی برعهده دارد و هم خانواده، ویژگی های شخصیتی دانش آموزان و سایر نهادها و ارگان ها، در این حوزه نقش دارند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهران با بیان اینکه پرورش انسان زمان دربرمی گیرد، اظهار کرد: در این حوزه به اهداف کوتاه مدت نباید بسنده کنیم و آموزش خانواده ها، دانش آموزان، معلمان و مربیان تربیتی را در برنامه های خود باید مدنظر قرار دهیم که با نهادینه کردن پرورش بسیاری از مشکلات کاهش پیدا می کند.
وی برگزاری برنامه های اجتماعی و فرهنگی از جمله اقدامات لازم در جهت رشد و پرورش دانش آموزان عنوان کرد و گفت: طرح همیار پلیس و اردوهای جهادی با هدف آموزش مشارکت، راهیان نور با هدف آموختن فرهنگ ایثار و شهادت و ایستادگی در مقابل مشکلات، دستیابی به خودباوری، اردوهای بسیجی و اتحادیه انجمن های اسلامی از جمله اقدامات در این زمینه است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهران با گرامیداشت هفته تربیت اسلامی اظهار کرد: این هفته، یادآور و پاسداشت شهیدان رجایی و باهنر است، عزیزانی که این نهاد را تاسیس کرده و با اقدامات مناسب باید این نهاد را استوارتر و پایدار تر کنیم.
وی با بیان اینکه هفته امور تربیتی درس وفاداری، ایثار، برادری و درک همدلانه و زندگی کردن با آرامش و سعه صدر را می آموزد، اظهار کرد: در خانواده تربیتی باید وفاق، همدلی، صمیمیت، دوستی و محبت باشد، اگر صمیمیت بکاریم، محبت و مهربانی برداشت می کنیم.
به گزارش ایرنا، هشتم تا 14 اسفندماه هفته تربیت اسلامی نامگذاری شده است.
آموزش و پرورش شهر تهران، روز هشتم اسفندماه، آیین تجلیل از فعالان، پیشکسوتان و خانواده شهدای امور تربیتی شهر تهران را با حضور مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در سالن اجتماعات امام علی(ع) آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران برگزار کرد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.